TEST Range Rover Evoque SD4 – Nejlepší malé SUV!
Troufalý nadpis, říkáte si. Jenže není! Dám ruku do ohně a půl království za toto tvrzení. Evoque je prostě nejlépe jezdící malé SUV na trhu. Tímto tvrzením bych to tady také mohl ukončit a byla by to stejně tak pravda. Ale chci Vám vysvětlit proč.
Jakékoli jiné podobné auto má totiž jeden zásadní problém – aby nabídlo dobré svezení na silnici, muselo obětovat komfort. To se týká třeba BMW X1 nebo X3. Drží výborně a jsou ovladatelná, ale naklepou Vás jako Vídeňský řízek. Mercedes-Benz zvolil strategii lepší v tom, že GLK není tvrdé, ale zase nijak neexceluje na silnici. Všechno jsou to dobrá auta, ale jakmile nasednete do malého Range Roveru, přestane pro Vás cokoli jiného existovat.
Sportovně laděná sedadla obklopí Vaše tělo, pozice za volantem je v této třídě naprosto bezkonkurenční a pak stačí vzít do ruky perfektně tvarovaný volant a vyrazit. Vše je z hodnotných materiálů, kůže a doplněno o vkusné detaily a dekory. Rozložení palubní desky je ergonomicky výborně zvládnuto a na první pohled rozloženo v tradičním stylu značky, jenže vše působí tak nějak dynamičtějším a mladistvějším dojmem, než je tomu u usedlejších větších Rangů. Výborná jsou i sedadla a celková vzdušnost interiéru, kde se i po stovkách kilometrů cítíte svěže. Jedinou slabou stránkou tak zůstává infotainment systém, který sice nabízí skvělé funkce ( mnoho terénních kamer, sonary pro kontrolu brodivosti a další ), ale jeho odezva je pomalá a grafika neodpovídající. Jinak je ale interiér Evoque velmi příjemný a člověk se v něm cítí skvěle a o to jde především.
A pak vyrazíte na silnici a malý Range Vás nadchne. Přepínám nastavení vozidla do nejsportovnějšího režimu a pořádně beru za volant. Malé SUV poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že Evoque zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Výborná je i torzní tuhost karoserie. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním. Výkonný motor SD4 ( 140 kW, 420 Nm ) navíc poskytuje skvělou pružnost i v náročných podmínkách. Užívám si každou další zatáčku.
Na okresce se ukazuje volba převodovky s devíti stupni, jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje. Nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere, co tam kopne. Jednoduše šlápnete na plyn a Evoque vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní! Vliv na spotřebu je výrazný – oproti předchozí stejné motorizaci se šestistupňovým automatem, nyní vůz odebírá o dva litry nafty méně. V řeči čísel jezdi ve městě za 10 litrů, mimo za 5 a kombinovaně za 7.
Navíc si zachovává pověstnou plavnost velkého Range Roveru. Jen tak jedete, kabina je perfektně odhlučněna a o nerovnostech téměř nevíte. Jakoby se auto vznášelo. A není to jen jízda po silnici, kterou Evoque pokořil veškerou konkurenci. Pokud s ním sjedete mimo cestu, pochopíte jak schopné a vyvážené auto to je. Umí se brodit půlmetrovou vodou, malé převisy zaručují velké nájezdové úhly, světlá výška dovolí průjezd i opravdu náročným terénem a tak bych mohl pokračovat. V naší zemi těžko najdete terén, který by Evoque nezvládl.
A věřte, že vím o čem mluvím. Absolvoval jsem v minulosti s tímto autem několik Land Rover Experience ať už v armádních prostorách, Alpách a nebo třeba na speciálně vybudovaných překážkách pro boční náklon a zlom karoserie. To co malý Evoque v terénu předvádí jde za hranice nejbouřlivějších představ majitelů. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je menší světlá výška vozu. No prostě nejde přizvednout, jako větší brášci. A to ho většina nazývá městským crossoverem nebo metrosexuálem… Jaký omyl!
Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Evoque mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém testovacím týdnu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro převodovku, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně.
Na trhu není SUV, které by zvládlo fungovat takto univerzálně. Většina konkurence nefunguje ani na silnici, natož pak v terénu. A to je právě to, co je na Evoque tolik zásadní! Pod tváří metrosexuála se tak skrývá nadprůměrně schopný univerzál. Bravo!
Plusy
- Výkonný vznětový motor
- Kvalitní materiály a zpracování
- Prostorný interiér
- Adaptivní podvozek
- Velké možnosti individualizace
- Devítistupňová převodovka
- Komfort
- Řízení
- Design a image
- Spotřeba
- Průchodnost a terénní schopnosti
Minusy
- Infotainment rozhraní
- Špatný výhled z vozu
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 2179 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 140 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 / 1750 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 200 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.7 / 5.2 / 5.7 |
Emise CO2: | 149 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 575 / 1445 |
Objem nádrže (l): | 66 |