Test Range Rover Evoque D180
Je to téměř deset let, co zažila automobilka Land Rover jednu velkou renezanci. Tu způsobil kompaktní prémiový crossover Range Rover Evoque. Vůz si získal masy lidí svým úchvatným designem (byl to takový úspěch, že značka vtěsnila designový jazyk Evoque do všech svých dalších modelů) a skvělými jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ni. Přestože sdílel značnou část techniky s modelem Freelander, automobilka dokázala Evoque naladit špičkově. Dodnes patřil k tomu nejlepšímu a konkurenci se podařilo maximálně přiblížit, ne předčít jeho jízdní nadání.
Range Rover Evoque, coby zakladatel segmentu luxusních kompaktních SUV, získal více než 217 mezinárodních ocenění a po celém světě bylo prodáno přes 772 096 exemplářů. Nová generace představuje sofistikovanou evoluci původního originálu. Vůz vychází vstříc požadavkům současných zákazníků kombinací historie řady Range Rover a nejmodernějších technologií. Novinka byla navržena a zkonstruována v Británii, kde se také vyrábí.
Na první pohled se to nemusí zdát, ale Evoque využívá zcela novou platformu a s původním vozem nemá společného vůbec nic. Design předku, ale i zadní části vychází z většího modelu Velar. Z profilu pak vůz navazuje přímo na předešlou generaci. Zajímavostí je, že se výrobci podařilo zkrátit převisy na obou nápravách. Vždyť už původní Evoque je měl opravdu minimální. To ještě více podtrhlo schopnosti auta na silnici i mimo ni. Proporce vozu jsou zvýrazněny blatníky, které spolu s disky o velikosti až 21 palců vytvářejí silný a dynamický postoj. Nová úzká světla Matrix LED přináší sofistikovanější grafiku předních světlometů i zadních svítilen. Zapuštěné kliky dveří přidávají jemnou estetiku, zatímco dynamické blinkry vytváří jasný světelný podpis.
Uvnitř jsou kombinovány čisté plochy s jednoduchými liniemi a pečlivě vybranými prémiovými materiály, což dohromady vytváří luxusní, minimalistickou a digitální kabinu. Technické tkaniny vytvořené z recyklovaných plastů, jako například směs vlny Kvadrat nebo čalounění Dinamica, Eucalyptus a Ultrafabrics, jsou nabízené jako alternativy ke koženému čalounění. Interiér je navržen tak, aby byl pro posádku příjemný a pohodlný. Nechybí ani systém Touch Pro Duo s dvojicí dotykových obrazovek a nově s rychlejším softwarem, sedadla nastavitelná v šestnácti směrech nebo ionizace vzduchu. Vše navíc doplňuje zvětšený prostor pro posádku.
Technologie ‘ClearSight rear-view mirror’ mění vnitřní zpětné zrcátko na obrazovku s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo větší náklad, řidič jednoduše zmáčkne tlačítko na spodní straně zrcátka. To se následně změní v displej zobrazující obraz kamery umístěné na automobilu. Displej poskytuje širší úhel záběru (50 stupňů) a výbornou viditelnost za špatných světelných podmínek. Nově nabízí displej i kaplička budíků, která může být plně digitální s hezkou a svižnou grafiků. Ve standardu však dostanete klasické analogové přístroje.
Půdorys vozu zůstal téměř nezměněn, nově je ale Evoque postaven na platformě Premium Transverse Architecture využívající různé druhy materiálů. V interiéru je proto více prostoru. Rozvor náprav prodloužený o 20 mm zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě a současně došlo ke zvětšení odkládacích přihrádek. Do zvětšené schránky před spolujezdcem nebo do přihrádky mezi předními sedadly teď můžete jednoduše odložit také třeba tablet, drobná zavazadla nebo láhve. Zavazadelník je o 10 % větší (591 l) a je také širší. Vůz snadno pojme složený kočárek nebo sadu golfových holí. Po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 vznikne prostor o velikosti až 1 383 litrů.
Nová platforma byla vyvinuta s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek. Mild hybrid, který pracuje s napětím 48 V bude k dispozici hned od uvedení vozu na trh. O 12 měsíců později bude následovat plug-in hybridní model. Mild-hybridní pohonná jednotka představuje pro automobilku Land Rover premiéru. Systém prostřednictvím elektromotoru, který funguje jako startér/generátor spojeným s motorem pomocí řemenu ukládá do baterie umístěné pod podlahou energii, která by se běžně ztratila při brzdění. V průběhu zpomalování může být navíc spalovací motor vypnut už při rychlosti 17 km/h a nižší. Během akcelerace je naopak elektrická energie využívána jako asistence spalovací jednotce, čímž dochází ke snížení spotřeby paliva. Výsledkem je tichá, hladká a úsporná jízda dokonce i v oblastech s hustou dopravou.
Mild-hybridní systém je dostupný v celé nabídce čtyřválcových vznětových i zážehových motorů řady Ingenium. Díky této technologii je dosaženo produkce emisí CO2 149 g/km, respektive spotřeby paliva od 5,6 l/100 km (podle normy NEDC). Pokud zákazník zvolí dieselovou jednotku o výkonu 150 koní s pohonem přední nápravy, Evoque bude produkovat dokonce jen 143 g/km. Ještě úspornější plug-in hybridní (PHEV) model a tříválcový zážehový motor Ingenium dorazí do nabídky příští rok.
Vůz využívá systém pohonu všech kol, k dispozici je také druhá generace systému Active Driveline s možností zcela odpojit pohon spojovací hřídele (Driveline Disconnect), čímž opět dochází ke snížení spotřeby paliva. Systém Adaptive Dynamics s aktivními tlumiči zajistí optimální rovnováhu mezi pohodlím a agilitou. Nechybí ani ikonický systém Terrain Response 2, který během jízdy rozpoznává povrch a následně automaticky upravuje nastavení vozu. Evoque navíc může přebrodit vodu hlubokou až 600 mm, což je o 100 mm více než u předchozí generace.
Range Rover Evoque nové generace je také prvním automobilem na světě vybaveným technologií Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Virtuální pohled na průhlednou přední část nabízí horní dotykový displej. Řidič tak má dokonalý přehled o tom, co je aktuálně pod předními koly. To se hodí zejména při parkování ve stísněných prostorech, manévrování kolem vysokých městských obrubníků a samozřejmě v terénu. Jde o sériovou verzi systému Transparent Bonnet prezentovaném automobilkou Land Rover v roce 2014.
Testovaný model D180 je vybavený naftovým dvoulitrem o výkonu 180 koní a maximálním kroutícím momentem 430 Nm. Na stovku to zvládne za 9,3 vteřiny a umí uhánět 205 km/h. Pokud se nad čísly podivujete, dodám, že vůz váží 1,9 tuny… Kabinu se podařilo nadprůměrně odhlučnit a o motoru téměř nevíte ani ve vysokých otáčkách. To platí i o izolaci od aerodynamického hluku. Nevybavuji si mnoho kompaktních SUV, kde by bylo uvnitř takto ticho. Evoque s dieselovou motorizací je velmi příjemné auto pro rozvážnou jízdu a k dennímu použití. Člověk se uvnitř cítí příjemně a v klidu. Žádná sportovnost v autu není, a tak by bylo zbytečné se o to pokoušet. Přednosti tohoto auta jsou prostě jiné.
Evoque si však stále ponechává svou agilitu a strmé řízení. Stačí pohnout volantem a vůz se ochotně žene za předními koly. V rámci nové generace se zlepšil zejména komfort podvozku a auto už není tolik uskákané a dokáže i s velkými koly tlumit příčné nerovnosti.
Mild-hybridní systém pomáhá s plachtěním a sílou v rozjezdech z nízkých rychlostí. V kombinaci s výborně řadící automatickou devítistupňovou převodovkou ZF se jedná o opravdu příjemný a tichý vůz. Typický zvýšený posed navíc pomáhá s výhledem a nový interiér je velmi hezkým místem pro trávení času. Nějaké chyby? Ano, například stále pomalý a neintuitivní informační systém a také spotřeba není taková, jakou byste od mildhybridné dieselové jednotky čekali. Týdenní test jsem zakončil s průměrem 8,3 litrů a zrovna dynamicky jsem nejezdil. Rychlá jízdy na dálnici zvýší odběr na nějakých deset litrů a ve městě je to ještě o dva více.
Nezapomínejme, že se jedná o Range Rover, a přestože bude prodáván zejména kvůli vzhledu a svůj život prožije ve městě, musí umět i jízdu mimo zpevněné povrchy. Je až s podivem, co malý Range umí zvládnout – za vše děkuje zejména minimalistický převisům karoserie a také skvěle naladěného pohonu všech kol. Boční náklon je fascinující a vůz má trakci, i když jsou třeba dvě kola ve vzduchu. Mimochodem nájezdové úhly jsou 22,2° vpředu a 30,6° vzadu. Přechodový úhel činí 20,7° a brodit se lze až do 600 mm. Samozřejmě ani Range Roveru Evoque nemůže chybět systém Terrain Response 2, který nabízí pět různých režimů pro jízdu mimo zpevněné komunikace upravující vše, včetně nastavení pohonu všech kol.
Sečteno a podtrženo, nový Evoque jasně kraluje třídě, kterou kdysi sám definoval. Zatím se nenašel konkurent, který by zmíněné vlastnosti uměl kombinovat lépe a dokázal porazit atraktivní tvář tohoto malého Range Roveru. Král je mrtev, ať žije král!
Plusy
– Atraktivní design
– Vnitřní prostor
– Kvalitní jízdní vlastnosti
– Komfortní podvozek
– Odhlučnění
– Výborně fungující adaptivní diodová světla
Minusy
– Vyšší spotřeba
– Dynamika
– Informační systém
« Test DS3 CrossBack PureTech 155: Není všechno zlato, co se třpytí Co znamenají nápisy na pneumatice? Důležité údaje mohou řidičům pomoci při nákupu »