Test prémiových ojetin: Je lepší Audi A4, BMW řady 3 nebo Mercedes-Benz třídy C?
Na trhu ojetin začínají být velmi populární německé prémiové vozy střední třídy, zejména Audi A4 B8, BMW řady 3 E90-93 a Mercedes-Benz třídy C W204, a to kvůli dobrým jízdním vlastnostem, komfortu, prémiovému zpracování a přijatelné ceně, která většinou nepřesáhne 500 tisíc korun. Otázkou však zůstává, které auto z této trojice zvolit. Mě tato otázka nedala spát, a tak jsem během posledních týdnů prostřídal ojeté A-čtyřky, Trojky i Céčka ve všech možných motorizacích.
Všechna auta nabízejí nespočet karosářských provedení: sedan, kombi, coupe a cabrio. Pod kapotou pracují čtyřválce, šestiválce a u Mercedesu a BMW dokonce i osmiválce. Jako první se podíváme na pohonné jednotky, které jsou až nevídaně vyrovnané.
Vznětové čtyřválce
Ze začátku se vrhneme na čtyřválce, a to vznětové. Nabízeno je velké množství výkonnostních variant, my vybereme od každého auta tu nejlepší a poté mezi nimi zvolíme vítěze.
Audi A4 2.0 TDI – Agregát se nabízí v provedení od 88 do 140 kW, my doporučujeme 105-140 kW. Dobře udržované kousky jsou spolehlivé a motor je sám o sobě hezky pružný a u faceliftovaných variant až nečekaně kultivovaný. Spotřeba je velmi přívětivá a většinou se ustálí mezi 6-7 l/100 km. Naší volbou je 130 a 140 kW.
BMW 320d – Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 110, popřípadě 135 kW. Nabídne skvělou spotřebu klidně i pod 6 litrů a solidní zátah od nízkých otáček. Na druhou stranu příliš neoplývá kultivovaností. Jízdně vítězí provedení se 135 kW.
Mercedes-Benz C250 CDI – 2x přeplňovaná dva-dvojka se pochlubí solidním zátahem v jakýchkoliv otáčkách, kultivovaným chodem a přijatelnou spotřebou kolem 7 l/100 km.
Na první místo patří dvoulitrové TDI od Audi, které nabízí nejlepší kompromis mezí zátahem, spotřebou a kultivovaností. V závěsu je Mercedes s C250 CDI, který je pod Audi jen kvůli vyšší spotřebě a malinko horší kultivovanosti, ve všem jiném vítězí. BMW a jeho 320d zaujímá poslední příčku kvůli nejhoršímu projevu alá traktor, nabídne však jednoznačně nejlepší spotřebu a TDI poráží v zátahu v nižších otáčkách. Mě nejvíce vyhovovala jednotka od Mercedesu.
Vznětové šestiválce
Audi A4 3.0 TDI – Podle roku výroby nabízí 150, 176 a 180, nejběžnější a nejlepší jsou právě dvě poslední varianty. Motor se chlubí slušnou spotřebou kolem 8 l/100 km a slušným točivým momentem už od nejnižších otáček, kultivovanost je na šestiválec průměrná. Výhodou je slušná spolehlivost.
BMW 335d – Výborný řadový motor, který sice netáhne v tak širokém spektru, jako véčka, ale má mezi naftovými šestiválci nejlíbivější zvuk, je výborně kultivovaný a nabídne dokonalou spotřebu, tu lze srazit i pod 7 l/100 km. Auto umí být velmi zábavné a jede jako kráva.
Mercedes-Benz C350 CDI – 170 kW a zátah ve velmi širokém spektru otáček. Výborná kultivovanost a spotřeba kolem 8 l/100 km. Rozhodit auto bokem mu ve spolupráci se zadokolkou nedělá žádný problém. Baví nás!
První místo těsně bere BMW a právem se o tomto motoru říká, že se jedná o nejlepší vznětový třílitrový šestiválec. Mercedes má využitelnější točivý moment v širším spektru otáček a příjemný projev, BMW nabídne nejlíbivější zvuk, největší zátah a jednoznačně nejnižší spotřebu. Audi je tu trochu pozadu.
Zážehové čtyřválce
Audi A4 2.0 TFSI – Má 132, 155 a 165 kW, 132 je kvůli delším převodům malinkým zklamáním, ale obě silnější varianty jedou skvěle. Chod je tichý, točivý moment dostupný v širokém spektru otáček a spotřeba v průměru něco přes 8 litrů.
BMW 320si – Dílo boží, sportovně laděný atmosférický čtyřválec 2.0 litru, který miluje otáčky. Výkon se může zdát nízkých 127 kW, ale díky svému jedinečnému charakteru se jedná o jeden z nejlepších atmosférických čtyřválců.
Mercedes-Benz C250 – Čtyřválec 1.8 litru s kompresorem, bleskurychlé reakce a nástup výkonu – ten je oku lahodících 150 kW.
Asi jsem se zbláznil, ale tentokrát vyhrává ten nejslabší, ale nejhravější – 320si od BMW. Na druhém místě končí jedna-osmička Mercedesu a poslední místo zaujímá koncernové TFSI.
Zážehové šestiválce
Audi A4 3.2 FSI – Dlouho jsem přemýšlel, jestli se mi nelíbilo víc jezdit s novějším přeplňovaným šestiválcem 3.0 TFSI, který je v reálném světě použitelnější. Nakonec ale vyhrála čerstvým vzduchem plněná atmosféra 3.2 FSI. Má skvělý výkon 195 kW a hlavně charakter.
BMW 335i – Někdo říká, že nejlepší je atmosférická 330i, ale já raději sáhnu po 335i. Má lepší zvuk a hlavně nástup výkonu 227 kW a točivého momentu 400 Nm je impozantní. Jako by se jednalo o atmosféru s nástupem výkonu přeplňovaného motoru. Jen spotřeba moc nechce pod 10 litrů.
Mercedes-Benz C350 – Atmosféra, která táhne jako přeplňovaná, záběr je znát už od nejnižších otáček. S výkonem 200 kW se jedná o umělecké dílo. U motoru mi chybí jen těch posledních pár set otáček, omezovač zasahuje moc brzo a u automatu převodovka přeřadí ještě před ním. Chybí tomu ten poslední kousíček, to udělání se s pořádným řevem. S dobrým řidičem dokáže vykouzlit úsměv na tváří a při dobré konfiguraci se zadním náhone a AMG paketem je i zábavným náčiním na víkendové blbnutí.
Mezi benzinovými šestiválci jednoznačně vítězí BMW, a to úplně ve všem a je jedno jestli máte 330i nebo 335i. Druhé místo si těsně bere Audi a Mercedesu tak zůstává příčka třetí. Všechny motory jsou velmi dobré a ani s jedním neuděláte chybu.
Tabulky s informacemi o všech motorizacích najdete dole pod galerií fotek.
Pohon, převodovky
4×2
Čtyřkolka byla jen za příplatek, a tak si prvně srovnáme auta poháněna jen jednou nápravou. V případě BMW a Mercedesu je to ta zadní, Audi jako jediná nabízí náhon na předek. V pohonu nelze hodnotit vítěze mezi BMW a Mercedesem, obě řešení jsou skvělé. Audi tu prohrává, zejména v zatáčkách při rychlé jízdě, kdy se musí kvůli těžkému předku na plyn až hodně daleko za zatáčkou, jinak je na místě hrabačka a nedotáčivost.
4×4
Tady je to o tom, kdo co preferuje. BMW se i s xDrivem chová jako zadokolka, která v nouzi připojí předek a je nejzábavnější. Na sněhu a kluzkém povrchu však ujede nejmíň. Ačkoliv u dvoukolek je nedotáčivá Audi, tak u čtyřkolek tuto pozici zaujímá Mercedes i navzdory tomu, že posílá více výkonu na zadní kola. Audi je se čtyřkolkou rychlá a velmi využitelná, ale trojku na okresce stejně nikdy nedožene.
Manuální převodovky
Kulatá, do rukou padnoucí hlavice, poměrně krátké dráhy řazení – to je vítěz od Audi. Jediným mínusem je delší zpřevodování, které se projeví hlavně u slabších motorů. Těsně za A4 je Mercedes. BMW prohrává kvůli horší kulise řazení, na oplátku ale nabídne příjemně krátké zpřevodování.
Automatické převodovky
Při sportovní jízdě je jedničkou koncernová dvouspojka, která řadí bleskurychle. U klidné jízdy si bohužel zejména v kolonách a při podřazování občas cukne. ZF v BMW dokáže řadit rychle a zároveň velmi komfortně. 7G-Tronic z dílen Mercedesu si se sportovní jízdou nerozumí, je pomalý a zabíjí potenciál skvělých motorů. Pokud zklidníte a jedete normálně, tak řadí hladce a nejpříjemněji.
Podvozky, řízení
Podvozek BMW je z naší trojky nejtvrdší, tím pádem i nejméně komfortní, obzvláště v M-paketu. V zatáčkách ale drží neskutečně a je náramně komunikativní a hravý. Tolik mechanické přilnavosti tu nikdo jiný nenabídne. Mercedes je přesným opakem, umí být rychlý, ale nedotáčivost tu přijde nejdřív, to ale neplatí u paketu AMG, se kterým se téměř vyrovná BMW. Pokud navíc vezmete zadokolku s benzínovým šestiválcem, tak je o zábavu postaráno. Bez tohoto sportovního balíčku nabídne nejlepší komfort. Podvozek Audi je takovým kompromisem. Umí být velmi rychlý, ale ne tak, jako BMW, umí být komfortní, ale ne tak, jako Mercedes. Dokonalá volba pro někoho, kdo od auta čeká obojí.
Hydraulika u BMW – sametové řízení, dokonalé propojení s předními koly a skvělá komunikace s vozovkou. Točit volantem baví i při parkování. Mercedes nabízí taktéž hydraulické řízení, ale je více přeposilované a ne příliš komunikativní. Nejméně informací poskytuje řízení Audi, to je ale tím, že je elektrické. Mezi ostatními vozy s elektrickým řízením patří do té lepší poloviny, ale proti hydraulice, kterou my, automobiloví fanoušci milujeme, šanci nemá.
Zpracování
Hodně peněz, hodně muziky. Koncern VW je velmi bohatý, a to se odráží na kvalitě zpracování a materiálech. Interiér Audi je nejlépe a nejkvalitněji udělaný. Na druhém místě je Mercedes, který vypadá neluxusněji, materiály jsou kvalitní a zpracování solidní, hlavně u modernizované verze, před-facelift taková sláva není. BMW má nejméně kvalitní materiály v interiéru a ten samotný je bez jakéhokoliv zajímavého nápadu a ojeté kousky s velkým nájezdem si občas dokážou i vrznout.
Praktičnost
Pro posádku vpředu nabídne nejvíce místa Céčko. Sedí se v něm nejvýš a je z něj nejlepší výhled do všech stran. V BMW jsem nejzapadlejší, což naopak uvítají milovníci sportovní jízdy. Audi překvapivě nabízí taky až nevídaně sportovní a nízký posed. Hned za Céčkem je v prostornosti vpředu A4. Nejstísněnější je trojka, kde se vše nachází nějak moc blízko, auto vás obklopuje ze všech stran. Na zadních sedadlech už je na prvním místě Audi, na druhém Mercedes a daleko za nimi BMW. V objemnosti zavazadlového prostoru o pět litrů vítězí Audi, kterému tak dýchá na záda Mercedes, BMW zůstává zase za nimi.
Při denním ježdění je tak nejpraktičtější Audi a Mercedes, tady si lze vybrat podle vzhledu a sympatií. S BMW povezete manželku do práce, děti do školy a bude vás spíše štvát. Pak je vysadíte a zpět pojedete po oblíbené okresce, kde mu dáte za uši a najednou ho budete milovat víc, jak manželku a děti dohromady.
Rozmístění ovládacích prvků a celková ergonomie je velmi dobrá u všech tří aut, takže o nejlepším v této disciplíně rozhodne informační systém. Mě nejvíce vyhovuje novější iDrive u BMW, pak COMAND u Mercedesu a na poslední místo zde řadím Audi.
Bezpečnost
Audi A4 B8
Ochrana dospělých – 93 %
Ochrana dětí – 84 %
Střet s chodcem – 39 %
BMW řady 3 E90-93
Ochrana dospělých – 80 %
Ochrana dětí – 85 %
Střet s chodcem – 11 %
Mercedes-Benz třídy C W204
Ochrana dospělých – 82%
Ochrana dětí – 70%
Střet s chodcem – 30%
Spolehlivost
Staří vozu 4-5 let, najeto cca 100 000 km – % vážných závad
Audi A4 B8 - 4.2 %
BMW řady 3 E90-93 - 4.7 %
Mercedes-Benz třídy C W204 - 2.9 %
Závěrečné hodnocení
Sečteno, podtrženo, v běžném provozu BMW řady 3 na tyto dva rivaly nestačí a mnohdy vás bude i štvát. Pak ale narazíte na klikatou okresku a budete ho milovat. Je jako dítě v pubertě, 90% času vás štve, ale někdo vám ho bude chtít vzít a vy mu za to utrhnete hlavu. Trojka je tu jediným autem, které má duši a budete ho mít opravdu rádi. Pokud milujete sportovní jízdu a zábavu za volantem, tak je vašim vítězem.
Mercedes-Benz třídy C je nejpohodovější, nejkomfortnější a nejpříjemnějším z hodnocených. Působí reprezentativně a i při vyšších rychlostech zůstává velmi klidný a jistý. Moc nevtáhne do děje (neplatí u zadokolek s šestiválcem), ale na dlouhých cestách a při dálničním cestování ho tu nikdo nepřekoná. Je pro vás na předních místech komfort a klidná jízda? Jasná volba.
Čím víc kilometrů najezdím s Audi A4, tím větší mi dává smysl. Je skvělým kompromisem mezi komfortní a sportovní/rychlou jízdou, obojí zvládá velmi dobře, sportuje však bez emocí. Shrneme-li vše dohromady, tak se stává poměrně jasným vítězem – o čemž se můžete přesvědčit v tabulkách níže.
3 body – nejlepší
2 body – střed
1 bod – nejhorší
Auto | BMW 3 | Audi A4 | Mercedes-Benz C |
Komfort | 1 | 2 | 3 |
Praktičnost | 1 | 2 | 3 |
Zábava | |||
4×2 | 3 | 1 | 2 |
4×4 | 3 | 2 | 1 |
Kvalita | 1 | 3 | 2 |
Materiálů | 1 | 3 | 2 |
Zpracování | 1 | 3 | 2 |
Řízení | 3 | 1 | 2 |
Odhlučnění | 1 | 2 | 3 |
Ergonomie +Informační systém | 3 | 1 | 2 |
Celkem | 18 | 20 | 22 |
Prostornost | |||
Vpředu | 1 | 2 | 3 |
Vzadu | 1 | 3 | 2 |
Zavazdlový prostor | |||
Sedan | 1 | 3 | 2 |
Kombi | 1 | 3 | 2 |
Celkem | 4 | 11 | 9 |
Motory | |||
Vznětové | |||
Čtyřválce | 1 | 3 | 2 |
Šestiválce | 3 | 1 | 2 |
Zážehové | |||
Čtyřválce | 3 | 1 | 2 |
Šestiválce | 3 | 2 | 1 |
Celkem | 10 | 7 | 7 |
Převodovky | |||
Manuální | 1 | 3 | 2 |
Automatické | |||
Sportovní jízda | 2 | 3 | 1 |
Komfortní jízda | 2 | 1 | 3 |
Celkem | 5 | 7 | 6 |
Podvozek | |||
Sportovní jízda | 3 | 2 | 1 |
Město | 1 | 3 | 2 |
Dálnice | 1 | 2 | 3 |
Rozbitá silnice | 1 | 3 | 2 |
Kvalitní silnice | 1 | 2 | 3 |
Celkem | 7 | 12 | 11 |
Bezpečnost | |||
Ochrana dospělých | 1 | 3 | 2 |
Ochrana dětí | 3 | 2 | 1 |
Střet s chodcem | 1 | 3 | 2 |
Celkem | 5 | 8 | 5 |
Spolehlivost | 1 | 2 | 3 |
Vzhled (hlasování lidí) | 2 | 3 | 1 |
Výsledek |
52 bodů |
70 bodů |
64 bodů |
Plus
BMW řady 3 | Audi A4 | Mercedes-Benz třídy C |
Skvělé řízení | Příjemné řízení | Výhled z vozu |
Rychlý podvozek | Zpracování | Zpracování |
Posed za volantem | Prostornost | Prostornost |
Informační systém iDrive | Posed za volantem | Reprezentativní vzhled |
Spotřeba vznětových motorů | Komfortní a rychlý podvozek | Vznětové šestiválce |
Zážehové motory | Kulisa řazení | Spolehlivost |
Brzdy | Nestárnoucí design | Většinou lepší výbavy |
Mínus
BMW řady 3 | Audi A4 | Mercedes-Benz třídy C |
Méně komfortní podvozek | Nedotáčivst aut s předním náhonem | Ve čtyřkolce lehce nedotáčivý podvozek |
Nekultivované vznětové čtyřválce | Méně kultivované vznětové šestiválce v nižších otáčkách | Nepřehledná tlačítka na středovém panelu |
U základních výbav horší interiér | Dvouspojková převodovka občas zacuká | Řízení by mohlo mít lepší zpětnou vazbu |
Stísněný interiér | Mnoho aut se základní výbavou | Vyšší cena hezkých kusů |
Menší zavazadlový prostor | Spousta příliš ojetých kusů v horším stavu | Pomalá automatická převodovka |
Manuální převodovka | Slabší informační systém | Vyšší spotřeba většiny motorů |
Nabízeno hodně kusů ve špatném stavu | Delší zpřevodování | Čtyřkolka má trochu tužší podvozek než základ |
BMW řady 3 E90-93
Audi A4 B8
Mercedes-Benz třídy C W204
.
« Jeremy Clarkson a jeho nejslavnější výroky. Proč není dostatečná mechanická nebo pouze elektronická bezpečnost vozidla? »