TEST Porsche Panamera 4S – Zběsilý express
Porsche už není jen o ultimativních sporťácích typu 911 GT3 RS, ale také o SUV Cayenne, který této značce doslova zachránil život. Podobně je na tom i Panamera – její prodeje ukazují na to, že se s ní Porsche trefilo do černého a díky ní si může dovolit dále pokračovat ve výrobě supersportů, které tvoří zlomky celkového prodeje automobilky. Ať se vám to líbí, nebo ne, Panamera je sakra dobré a rychlé auto a ta, která se podrobila našemu redakčnímu testu je navíc po verzi Turbo hned druhá nejrychlejší – 4S.
Pod kapotou tak dřímá atmosfericky plněný vidlicový osmiválec o výkonu rovných 400 koní a 500 Nm, což stačí na to, aby se dvoutunový mastodont rozjel na stovku pod slušných 5 vteřin a to vše za doprovodu opravdu sytého dravého chrapťáku. Miluju zvuk osmiválců a ten v Panameře je opravdu silně návykový. Porsche navíc vybavilo vůz systémem otevírání klapek, kdy máte na středovém tunelu k dispozici tlačítko, po jehož aktivaci se tichá “limuzína” změní ve zběsilý express, který přepraví 4 osoby s úsměvem na tváři – zvuk se totiž změní razantně! Projev navíc nekazí žádné přeplňování a zvuk je tak krásně čistý a hutný. Kromě zvýšeného výkonu vůz disponuje stálým pohonem všech kol, přičemž je upřednostňována zadní náprava. Spousta fanoušků “čtyřkolku” od Porsche odmítá, ale věřte, že v Panameře dává dokonalý smysl.
Asi si říkáte proč začínám rovnou zvukem a parametry, ale tady je jakýkoli sáhodlouhý úvod zcela zbytečný. Panamera je sice luxusní “limuzína” ale zároveň je to pravé Porsche ve všech směrech a tato značka vždy bude primárně o jízdních zážitcích a úsměvu na tváři – a že jich tento zběsilý expres umí nabídnout hromadu! Ale vezněme to pěkně popořadě. Nejprve vás potěší interiér, který patří k tomu nejlepšímu nejen na segmentu, ale mezi auty celkově. Kombinace klasických ikonických budíků s moderním sportovně-luxusním okolím tvoří dokonalý celek. Středová konzola a ovladače na stropě kolem zpětného zrcátka se nechaly inspirovat v leteckém průmyslu a tak se uvnitř opravdu cítíte jako pilot, kterého si aerolinky opravdu hýčkají.
Zpracování je typicky německy precizní a ergonomie je zvládnutá na jedničku. Špičková jsou i sedadla tradičně s integrovanou hlavovou opěrkou a ty zadní jsou navíc také samostatná dělená středovým tunelem a ty opravdu nemají konkurenci, protože vzadu ergonomické sedadla nemá prostě nikdo. Nepřehlednutelný je také volič převodovky, který je krásně tvarovaný a ovládá dvouspojkovou převodovku PDK. Zde mám však jednu výtku a to k nesportovně poskládanému systému manuálního řazení – je přesně naopak, než u závodních aut a třeba než u všech BMW. Nahorů řadíte pohybem od sebe a dolů pohybem k sobě, cože je zcela nesportovní. Ale rovnou říkám, že to je jediná obtěžující chyba na celém autě…
Design exteriéru je pro někoho možná kontroverzní, ale obrázek si musí udělat každý sám. Panamera však nepochybně patří do skupiny vozů “hate it or love it” přičemž osobně se řadím do té druhé skupiny. “Želvička” má prostě silné kouzlo osobnosti a působí opravdu svalnatě a hlavní je to, že neklame svým vzhledem.
Je čas probudit bestii pod kapotou, usedám do anatomických sedadel a otáčím klíčkem… očekáváné zemětřesení se nekoná, motor hladce naskočí, odkašle si chrapťákem a ustálí se. Řadím drive a vyjíždím vstříc zážitkům za volantem nesoucí ikonické logo Porsche. Ve měste se motor jen tak nenuceně převaluje a tiše brumlá, převodovka volí nejvyšší možné stupně a komfort při projíždění Prahy, která umí prověřit podvozek lépe než ta nejhorší cesta na světě (už víte, proč Mercedes jezdí zakamuflovanými předprodukčními vozy po Praze), je výborný. Panamera skvěle žehlí nerovnosti a nepřenáší rázy do kabiny a přitom si zachovává tuhost a to i v řízení, které je typicky těžké a upovídané.
Situace se změní na první okresce, kde se z aristokratické limuzíny stane ďábelský rychlý stroj. Pomůže k tomu tlačítko SPORT+, jež je součástí balíčku Sport Chrono Paket Plus. To umí zcela přenastavit charakter vozu a Panamera rázem jde za plynem jako zběsilá, převodovka ještě výrazněji zrychlý, řízení ztuhne a nezbýva už nic jiného než nastavit tlumiče do nejtvrdšího režimu a zjistit, jak tento mastodont obstojí při opravdu ostré jízdě.
Nejprve je nutné si uvědomit, že Panamera opravdu váží dvě tuny, dokonce něco málo přes a na tuto váhu jsou jízdní vlastnosti prostě neuvěřitelné stejně jako zrychlení s atmosferickým motorem, který těla posádky zaboří hluboko do sedadel i při akceleraci v rychlostech blížicích se dvoustovce. V ryze sportovním nastavení vyjíždím na okresku plnou rychlých táhlých zatáček a fascinuje mě jak Panamera maskuje svou váhu a s jakou ochotou se vrhá do zatáček přičemž mi volant povídá o každém milimetru silnice.
Pohon všech kol v kombinaci s vysokou váhou se projeví na limitu mírnou nedotáčivostí, ale ta velmi rychle přechází v přetáčivost – stačí jemné a rychlé kontra a vše je zase ve správném směru. Čtyřkolka upřednostňuje zadní nápravu a tak Panamera umí být hravá a hlavně se její limity posunuly výš než u standardní verze s pohonem zadních kol. Spojení silného osmiválce a sterilní dvouspojky funguje znamenitě, PDK nedělá nejmenší logické chyby a ani jednou jsem necítil potřebu si řadit sám. Za zmínku stojí také brzdy, které jsou krásně progresivní a velmi efektivní.
Opět musím zmínit ZVUK. Osmiválec jednoduše zní fenomenálně a tón “véosmiček” je mému srdci nejbližší a ten v Panameře je s otevřenými klapkamy opravdu skvostný. Občas mě mrzelo, že sedím uvnitř a nemůžu auto poslouchat zvenčí.
Panamera mě příjemně překvapila od vytříbeného stylu a zpracování až po fantastické jízdní vlastnosti. Od Porsche ani nic jiného čekat nelze a ačkoliv se mnou spousta lidí souhlasit nebude – Panamera je echt Porsche!
Chcete si splnit svůj sen a řídit toto auto nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!
Porsche Panamera 4S | |
Motor | vidlicový zážehový osmiválec |
Objem | 4806 ccm |
Výkon | 294 kW (400 k) při 6500 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 3500 – 5000 ot./min. |
Maximální rychlost | 282 km/h |
Zrychlení | 5,0 s |
Převodovka | 7mi stupňová automatická PDK |
Spotřeba město/mimo/komb | 16,4 / 8,1 / 11,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 12,9 l/100 km |
Palivová nádrž | 100 l |
Délka x šířka x výška | 4970 x 1931 x 1418 mm |
Rozvor | 2920 mm |
Hmotnost | 2160 kg |
Zav. prostor min/max | 445 / 1263 l |
« Nové Subaru WRX STI dostane dvoulitr s turbem MG 5 – návrat Britů z Číny »