Test Porsche Cayenne S. Ten nejlepší?
Třetí generace veleúspěšného SUV, které kdysi zachránilo legendární značku Porsche od krachu, je zde. Designově rozhodně nepřekvapí, jedná se spíše o evoluční řešení, ale nový Cayenne vypadá rozhodně nejlépe ze všech svých generací. Základní designové prvky si přebírá od aktuální Panamery nebo ikonického modelu 911. Nepřekvapí tak velmi úzké zadní světlomety spojené tenkou světelnou linkou přes celé víko kufru, nebo zaoblené přední světa se čtveřicí velkých bodových diod denního svícení.
Linie automobilu teď vypadají mnohem elegantněji a vůz působí poměrně kompaktně. Přitom základní rozměry se téměř nezměnily (rozvor je shodný, délka narostla o 6 cm), vůz ale stojí na nové platformě MLB Evo známé třeba z Audi Q7, Bentley Bentayga nebo Lamborghini Urus. Kouzlo jízdních vlastností tkví v kombinaci nové platformy s nižší celkovou hmotností a stále hnané zadní nápravy. Systém pohonu všech kol pracuje s mezinápravovou spojkou a se zapojením předních kol to rozhodně nepřehání.
Nový Cayenne si navíc můžete vybavit armádou příplatkových systémů. Třeba vzduchovým podvozkem, aktivními stabilizátory, řiditelnou zadní nápravou nebo sportovním diferenciálem. Testovaný model tímto disponoval a bylo to opravdu velmi znát, o tom však za chvíli. Verze s přídomkem S znamená přítomnost dvakrát přeplňovaného šestiválce o objemu 2,9 litru, výkon 324 kW (441 k) a točivý moment 550 Nm. Tento motor sdílí s Audi RS5 a je to opravdový masakr! Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 4,9 sekund a nejvyšší rychlosti dosahuje při 265 km/h. Svého času tato čísla stačila u Cayennu na označení Turbo.
V reálném prostředí se jedná o opravdu rychlé auto, motor letí s chutí do otáček a má zajímavou špičku. To nejlepší ze sebe začne vydávat až nad hranicí pěti tisíc otáček. Tehdy jakoby explodoval a s radostí vás odkopl vstříc dalšímu převodovému stupni. Ten osmistupňová převodovka PDK zařadí s pořádnou razancí. Tedy pokud máte aktivovaný režim Sport Plus, v těch ostatních o její práci ani nevíte a funguje naprosto dokonale. Občas jsem se přistihl, že s autem nejedu jako s SUV, ale spíše se sportovním hatchem. Cayenne S nepředvádí takové divadlo, jako nedávno testovaný Range Rover Sport SVR, ale je zatraceně rychlý. Jeho zvuk je spíše přirozený, nevyumělkovaný, ale přitom stále velmi příjemný. Je však jasné, že instrumentálních kvalit osmiválce nedosahuje.
Při klidném tempu se Cayenne S umí spokojit i s 11 l/100 km, což v kombinaci s příplatkovou devadesátilitrovou nádrží slibuje slušný dojezd. Pokud za to vezmete a pojedete si užít vaši oblíbenou okresní silnici, počítejte se spotřebou přes 20 litrů. Proč vás posílám na okresku? Cayenne totiž exceluje na klikaté silnici. jen málokdy se podaří zkombinovat vlastnosti SUV tak dobře, jako se to povedlo Porsche. Většinou tato auta fungují výborně v terénu, ale o to hůře na silnici nebo naopak. Cayenne S s příplatkovým vzduchovým podvozkem, natáčecí zadní nápravou a aktivními stabilizátory funguje až překvapivě dobře.
V zatáčkách cítíte agilitu a lehkonohost, navíc vůz utahuje stopu díky preferenci zadní nápravy a jízda je tak velmi vyvážena. Skvělé je i řízení, které je strmé a Cayenne na něj ihned reaguje. Marně přemýšlím, jestli jsem kdy jel v tak dobře ovladatelném rychlém SUV, zřejmě ne. Bude to znít jako tradiční klišé, ale za volantem tohoto Porsche se cítíte, že řídíte ostrý hatch. Tady není, co vytýkat. Možná mu jen schází více emocí, bouřlivější projev a trochu méně jistoty. Na druhou stranu, to je přesně to, v čem vždycky vyčníval nad konkurenci. Je to opravdové sportovně-užitkové vozidlo.
Ve městě se navíc nemusíte bát, vzduchový podvozek umí nabídnout krásnou plavnost a filtruje nerovnosti i na dvacetipalcových kolech. Komfort tedy na úkor sportovních jízdních vlastností nepadl. Cayenne navíc slibuje i schopnosti mimo zpevněné silnici. Vzduchový podvozek se umí zvednout až na 245 mm, brodivost je až 530 mm a využít můžete také čtyři nastavení pro jízdu terénem (lehký terén, blátivý povrch, písek a kamenitý terén).
Dosud jsem nezmiňoval interiér, ten je de facto převzat z modelu Panamera a dominuje mu obří obrazovka infoteinment systému a dotykové plochy středového tunelu kolem řadící páky. Porsche naštěstí ponechalo i rozumné množství hardware tlačítek. Líbí se mi design volantu, přepinač jízdních režimů na něm a tradiční kaplička kulatých budíků, i když digitálních. Co se týká zpracování a kvality materiálů, vše je prvotřídní a nádherné na pohled i dotek. Z podobných výrobců sportovních vozů nemá Porsche v tomto ohledu konkurenci.
Prostoru najdete ve všech směrech dost, zadní sedadla jsou v každé verzi posuvná a kufr narostl o 100 litrů, takže teď v základním uspořádání disponuje objemem 770 litrů. Po sklopení zadních opěradel získáte objem 1710 litrů. Cestující navíc mají k dispozici vlastní panel pro ovládání čtyřzónové klimatizace (příplatek za 22 tisíc) a nechybí ani USB konektor pro dobíjení.
Porsche Cayenne S je fantastický univerzál, který nabídne ideální poměr mezi sportovní jízdou a komfortní každodenní použitelností. Navíc má i slušnou výbavu do terénu a prvotřídní zpracování interiéru. Ve třídě SUV se jedná o naprostou špičku. Jediným problémem je cena, verze S startuje v základu na 2,5 milionech korun a moc výbavy zde nenajdete. Testovaný vůz stál 3,7 milionu korun…
Plusy
Jízdní vlastnosti
Komfort vzduchového podvozku
Prostorný interiér a jeho zpracování
Dynamika
Vzhled a image
Převodovka PDK
Minusy
Cena a nutnost příplatků
Vyšší spotřeba
Příliš sterilní jízdní projev
« Tesla má další problém. Baterie vozidla se vznítily i šest dní po nehodě Auta s bezklíčovým systémem je velmi jednoduché ukrást. Zlodějům stačí jen několik sekund »