TEST Porsche Boxster 981 – Zábava pro každého
Je sychravé úterní ráno a my přijíždíme do provozovny Profirentcars na pražském Smíchově. Předpověď počasí není nijak optimistická, ale přesto jsme to nezvdali a vyzvedli si téměř tříset koňový roadster s pohonem zadních kol obutý na letních pneumatikách. Doprovod mi dělala Panamera GTS a 911 GTS nejnovější generace, vskutku pěkná trojka! Ze začátku jsem nebyl z Boxstera moc nadšený, přece jen i já stejně jako ostatní jsem na Boxstera nahlížel s předsudky. Znáte to, auto pro letušky a kadeřníky. Jak se ale brzy ukázalo, mýlil jsem se!
V interiéru jste obklopeni německou klasikou, která se mi líbí. Vše je snadno ovladatelné a hezky po ruce. V tomto jsou prostě naši sousedé jedničky. Porsche pak staví interiéry na samotném vrcholu německého inženýrství. Navenek je to hlavně o vkusu, zarputilí devětsetjedenáctkáři ho rádi nikdy neměli, nemají a mít nebudou. Pro znalé, kteří neusedli za jeho volant je to celkově auto pro manželku. Pro obyčejné lidi to je ale pecka. Svou roli v oslnivém designu hraje již zmiňovaná podobnost s 918, motor uprostřed autu dává charakteristický tvar a jemné křivky s agresivními detaily Boxster dotahují v úžasný celek.
Už po prvních metrech mě velice překvapil komfortní podvozek, který z Vás nevytřese duši a musíte si dát pozor pouze na zpomalovací prahy či větší výmoly. Nebál bych se s ním denně dojíždět do práce. Po prvním sešlápnutí pedálu až na podlahu se mi Boxster začíná hodně líbit! Zvuk a zátah atmosférického boxeru je silně návykový. Na dálnici během mrknutí oka máte pokořenou hranici 200 km/h, ale poté už akcelerace není nijak závratná a Porsche pomalu vadne.
Konečně je to tady! Sjíždíme z dálnice na úžasné okresky poblíž Berouna, na které je auto jak dělané. Zapínám režim sport plus, který přitvrdí řízení, otevře tlumící klapky ve výfuku a můžete si naplno vychutnat šestiválec o výkonu 265 koní, jenž je s plechovým jekotem dodáván v 6700 ot./min. a není problém se podívat i k 7000 ot./min. Kontrolu trakce při pohledu na sníh a déšť nechávám pro začátek raději zapnutou. Vjíždím do utáhlých zatáček a postupně je projíždím čím dál rychleji a Boxster jede absolutně skvěle a stabilně. To auto je jak motokára. Jsem nadšen! Nic takového u nových turbo-motorů nezažijete, a to, jak postupně s rostoucími otáčkami lineárně zrychluje a řve… Už jen pitomé zrychlování mě s tímto autem baví, miluji atmosférické motory a jsem rád, že se jich Porsche drží. Pardon, drželo. Nástupce Boxsteru 718 už je dodáván jen s přeplňovaným čtyřválcem a 911 se přeplňování taky nevyhnula.
Postupně se mu dostávám pod kůži a začínám jet pořádnou pilu. Rychlá levá, pravá, levá, rovinka, plyn na podlahu, před vracečkou plné brzdy, sakra jo, to je ono! V klesáních se s ním dá jet až nečekaná sekera a jeho limity jsou opravdu daleko, podvozek je totiž schopnější než motor, a tak to má být. Ale pozor, připadá Vám, že můžete pořád zrychlovat a auto stále působí mile a slušně, ale ten poslední zlom už je velmi tenký, a jakmile jej překročíte, budete nervózní Vy i Boxster. Později, ať chcete nebo ne, narazíte na stoupání, kde už malému šestiválci v rychlejších pasážích bohužel dochází dech, ve vracečkách a na techničtějších úsecích to ale nepoznáte. Co je snad u všech sportovních Porsche dotažené k dokonalosti, je převodovka PDK – řadí bleskurychle a nějaké rozmýšlení, který převodový stupeň zvolit neexistuje, jen tam práskne ideální kvalt a letíte. Dokonce bych ji postavil na samý vrchol sportovních převodovek.
Úsměv od ucha k uchu a chci, aby tento den nikdy neskončil a já si ho mohl zaparkovat do své garáže. Abych si zvuk vychutnal co možná nejlépe, na chvilku stahuji střechu, která je dole mnohem rychleji než u ostatních roadsterů a jde se na to znova, jen ”stylověji”. Vzhledem k teplotě kolem 5 stupňů současně zapínám výhřev sedadla a teplotu na 30 stupňů, abych nezmrznul úplně. Zvuk je naprosto fenomenální! Při podřazování střílí do výfuku a lidé okolo nechápou, co se děje. Nikdy jsem nezažil tolik zvednutých palců, nadšených tváří a mrkání od slečen, které jsem pouštěl na přechodu.
Pořád vám chybí ta dávka adrenalinu z extrémní rychlosti? Jenže Porsche Boxster není a ani nemá být o rychlosti, nýbrž o tom zažít co největší dávku zábavy za volantem a posunovat své hranice. A že mu to jde! Je příjemným společníkem, kterého si zamilujete. Má skvělý interiér, je dobře zpracované, vypadá exoticky, má přesné řízení a je s ním sranda. A také vás “nesežere” i s peněženkou – klidnou jízdou se budete pohybovat za nějakých 8 litrů, dynamicky kolem 10 a až opravdu rychlá jízda s využitím maximálního potenciálu motoru vyhoupne spotřebu nad 15 litrů.
Závěrem je nutno říct, že je to opravdu úctyhodný stroj a ve své kategorii téměř nemá konkurenceschopné rivaly. Cena základního modelu byla 1 327 000 Kč. Nyní už je na světě nová generace Boxsteru (označení 718), která startuje na 1 536 000. Jestli někdo zvažuje koupi roadsteru, který je skvělý jak na okreskách, tak ve městě, je pro Vás Boxster ideální volbou! Nehledě na to, že po designové stránce vypadá jako malý sourozenec vrcholného modelu 918 Spyder či legendy Carrery GT. Nechybí satelitní navigace, automatická klimatizace, vyhřívané sedačky a další bohatá výbava. Jediným záporem, který mě v tuto chvíli napadá, může pro někoho být pověst vozu („auto pro kadeřníky a letušky).
Za propůjčení tohoto vozu bychom chtěli poděkovat společnosti Profirentcars. Tam si můžete svůj sen splnit i Vy, tak neváhejte!
Plus
Atmosférický motor se skvělým charakterem
Převodovka PDK
Dokonale vyladěný podvozek
Rychlost stahování střechy
Kvalita zpracování
Mínus
Klasická pádla za příplatek (místo nich jsou oboustranná ”tlačítka”)
Pověst vozu
Autor: Lukáš Suchý
PORSCHE BOXSTER 981 2.7 |
|
Motor | 2.706 ccm boxer, 6 válců |
Maximální výkon | 195kW (265 koní ) při 6.700ot./min. |
Maximální točivý moment | 280Nm při 4.500 až 6.500 ot./min. |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 264 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Udávaná spotřeba město | 11,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 8,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 9,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1.330 kg |
Délka / šířka / výška | 4.374 mm / 1.282 mm / 1.801 mm |
Rozvor | 2.475 mm |
Zavazadelník | 280 litrů (150/130) |
« TEST Mercedes-Benz C220d Coupé – Jasná volba Pagani Huayra Roadster se představí v srpnu na Pebble Beach »