TEST Porsche 911 GTS – Kladivo!
Ikonické Porsche 911 je jeden z těch důvodů, proč má ráno smysl vstávat brzo a těšit se na cestu. O to je to lepší, když na vás čekají klíče hned od verze GTS generace 991. Ano, fenomenální šestiválcový atmosferický boxer 3.8 a pohon zadních kol. Jaká škoda, že mezigenerační facelift současné generace 911 přišel o tento poklad a je poháněn turbem. Nepochybuji o tom, že to má Porsche odladěno dobře, ale reakce a projev atmosferického plochého motoru jsou něco naprosto fantastického, co vždy patřilo do specifického světa Porsche. Naštěstí stále existují místa, kde si můžete vybrat a projet se třeba právě v GTS s atmosférou. Přeci jen zevnějšku se facelift dotkl jen minimálně.
911 GTS vás nejprve ohromí karmínovým lakem, který ji přistane dokonale. Poté si všímnete decentních designových změn, které auto oproti standardní 911 přiostřují. Nejvýraznější jsou rozšířené blatníky, dvaceti palcová kola s centrální maticí, černý podklad bi-xenonových světlometů, černá mřížka chladiče, sportovní koncovky výfuku a pár dalších detailů v kontrastní černé barvě. V interiéru jsou k dispozici úchvatná skořepinová sedadla v kombinaci broušené Alcantary a klasické kůže. Centrální otáčkoměr dostal červený podklad s logem GTS a zmínit musím také volant, jehož věnec je vyveden v Alcanteře. Celý vnitřek je navíc prošíván karmínovou nití a dokonale ladí s barvou karoserie.
„GTS není jen silnější Carrera s optickým paketem. Je to reálný mezistupeň směrem k brutální GT3 a takový je i celkový pocit z projevu vozu.“
Nemůžu si pomoct, ale Porsche má prostě nejlepší interiéry mezi máloseriovými sportovními vozy. Ergonomie je německy přesná, slícování a kvalita materiálů pak prvotřídní. Jasně, je to velký koncern, který má peníze a na oplátku za ty vaše dostanete nejen exkluzivní stroj, ale také extraordinární kvalitu. Ideální pozici za volantem nacházím okamžitě a navíc se tady sedí ukázkově nízko. Je čas nahodit srdce za mými zády!
Oproti 911 Carrera S přibylo hezkých 30 koní. Šestiválcový 3.8 litrový boxer umístěný za zadními koly má stále atmosférické plnění a dosahuje výkonu 430 koní (440 Nm). Motor spolupracuje se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem PDK. Určitě jste někdy slyšeli, že pokud chcete zabít veškerou zábavu za volantem své 911, tak si do ní kupte automat. Porsche totiž dříve využívala převodovky Tiptronic od Mercedesu, které byly proslavené svou pomalostí a váhavostí. Nyní však stuttgartská automobilka využívá to nejlepší, co koncern nabízí – dvouspojkovou převodovku PDK (Porsche Doppelkupplung) a k dispozici je 7 rychlostních stupňů – rychlost řazení je neuvěřitelná, stejně jako inteligence převodovky. Stovku GTS pokoří za 4 sekundy oproti 4,4 sekundám s manuální převodovkou.
„Jsem zaražený v sedadle a lapám po dechu, těsně před omezovačem PDK zařadí další stupeň tak brutálním způsobem, že se jen musím smát jako šílenec.“
To jsou čísla z říše supersportů a Carrera GTS tak opravdu není jen autem pro pozéry. Boxer se probudí k životu dunivým zachraptěním do čtyř koncovek výfuků, otáčky vyletí nahoru a já jen suše polknu – tohle bude jízda, na kterou nikdy nezapomenu!
Proplétám se městem a hledám nejbližší výjezd na okresky, kde můžu GTS pořádně prohnat. Řidičák už teď zelená strachy a přátelsky se loučí s ostatními doklady v peněžence – udržet padesátku je celkem problém, ale zároveň mě těší, jak je Porsche v městských rychlostech kultivované a agilní. Nikde nic nevibruje, převodovka necuká, ale naopak řadí zcela sametově a logicky. Řízení je příjemně tuhé, ale ruce vám z něj neodpadnou a zvukový projev v nízkých otáčkách je nenásilný. Problémem je jen menší rejd, který je daní za strmé sportovní řízení.
Město pomalu končí, mačkám tlačítko s nápisem Sport + a posílám plynový pedál k podlaze – následuje okamžitý kickdown, Porsche si sedne na zadek a s neuvěřitelnou sílou vyrazí vpřed! Jsem zaražený v sedadle a lapám po dechu, těsně před omezovačem PDK zařadí další stupeň tak brutálním způsobem, že se jen musím smát jako šílenec. 160 je na tachometru vlastně hned a je na čase zkusit brzdy – ty se zakousnou do kotoučů jako labilní šílenec, 911 lehce pohodí zadečkem a vrhne se do zatáčky, ve které předvádí fascinující grip. Získávám důvěru a široké táhlé zatáčky měním za úzkou točitou okresku plnou esíček a ostrých úček.
„Na výjezdu z apexu, pod plným plynem a s vypnutou stabilizací si Porsche odhodí zadkem do strany a se řvoucím orchestrem na extázi se řítí do další série zatáček.“
Dokonale tvarovaný tříramenný volant poskytuje ideální tloušťku a průměr věnce, a co je ještě důležitější – 911 přes něj posílá řidiči veškeré potřebné informace! Řízení je tak komunikativní a přesné, že můžete odezírat v jakém exaktním úhlu jsou natočená kola a z jakého materiálu je položena silnice! V dnešní době se takový feedback nevidí často a Porsche si zaslouží obrovský respekt, že se to podařilo i s elektrickým posilovačem.
Na technické trati 911 GTS ukazuje své pravé kvality a svou největší zbraň – grip! Díky motoru, který tlačí zadní nápravu na cestu je Carrera opravdu neskutečně rychlá v zatáčkách. Nejprve ji na nájezdu mírně ujede lehký předek, ale poté se okamžitě zakousne a drží jako klíště. Na výjezdu z apexu, pod plným plynem a s vypnutou stabilizací si Porsche odhodí zadkem do strany a se řvoucím orchestrem na extázi se řítí do další série zatáček. Auto zůstává stabilní i v esíčkách, kde silně působí kinetická energie, je však třeba si dát pozor na překročení limitu vozu – poté už vede cesta jen k nejbližší škarpě.
Skvělé ovladatelnosti také pomáhá strmě nastavené řízení, díky kterému lze Porsche ovládat minimálními pohyby rukou. Pokud už Carreru GTS dostanete do většího driftu, tak se není čeho bát, stále zůstává poslušná a adekvátním kontra ji srovnáte. Jen je třeba mít na paměti, kde je motor a podle toho pracovat s kontra citlivě, jinak se GTS přehoupne bokem na druhou stranu a je zle. 911 však geniálně reaguje na podněty plynu a drift tak jde držet opravdu dlouho. Ostatně , to lze vidět na našem videu.
„Zvuk tohoto agregátu je droga, na kterou neexistuje jiná odvykací kůra, než si ji pořídit domů!“
Zážitek za volantem 911 je opravdu fenomenální a zcela ojedinělý, protože žádný jiný výrobce vám nenabídne obdobně specifické chování vozu a stejně svébytný je i zvuk, který vydává šestiválcový boxer – v nízkých otáčkách je hluboký a “uchrblaný” – takový nezdvořilý rapl, který si odplivne na každém rohu. Ve středních otáčkách se z něj naopak stává sólista, který vystřízlivěl po dlouhém flámu a mezi pěti tisíci a omezovačem se ozve ječící pila, která nahání strach. Zvuk tohoto agregátu je droga, na kterou neexistuje jiná odvykací kůra, než si ji pořídit domů!
Boxer však má také výhodu v křivce a síle točivého momentu – 440 Nm z atmosferického šestiválce je opravdu úctyhodný údaj a lineárnost zátahu, kdy 911 opravdu mohutně zatlačí už od volnoběžných otáček a stejnou silou pokračuje až do omezovače, je bezkonkurenční. Zapomeňte na přeplňované motory, ať už jsou v dnešní době naladěné sebelépe, stejně se nikdy v reakcích na plyn a sportovnosti nevyrovnají atmosferickým jednotkám. Obrovskou pochvalu si také zaslouží podvozek, který dokáže byt komfortní a zároveň sportovní, špatně jsem se vyjádřil – supersportovní. Testovací kus byl vybaven příplatkovým managementem podvozku, který fungoval opravdu ukázkově.
GTS není jen silnější Carrera s optickým paketem. Je to reálný mezistupeň směrem k brutální GT3 a takový je i celkový pocit z projevu vozu. Motor vám silně řve přímo za zády, strmější řízení reaguje s okamžitou odezvou a auto se za ním žene jako splašené. To platí i pro odezvu plynu a celkově působí auto ve sportovním režimu jako závodní polotovar. Je neurvalé, chce se přetáčet a hrnout plnou sílou vpřed. bez jakýchkoli kompromisů.
„GTS je vlastně schizofrenik – má dvě osobnosti a neskonalý charakter“
Po téměř celém dnu stráveném na klikatých okreskách mířím zpět do města a Porsche jako mávnoutím kouzelného proutku ztichne, uklidní se a stane se luxusním coupé, které mě pohodlně dopraví domů. Spotřeba mimo město se při svižné jízdě pohybuje kolem 10 litrů, ve městě pak mezi 12-15 litry a při okreskovém šílenství se nepřehoupla přes 20 litrů. Ano, v komfortním režimu je to použitelné auto na každý den, ale v tom sportovním je to opravdová bestie a to je velká paráda. Je to takový schizofrenik, má prostě dvě osobnosti a neskonalý charakter – univerzálnost tohoto vozu je prostě dokonalá!
Za propůjčení tohoto vozu bychom chtěli poděkovat společnosti Profirentcars. Tam si můžete svůj sen splnit i Vy, tak neváhejte!
Plusy
- Silný motor typu boxer
- Výborně zpracovaný interiér
- Téměř dokonalé řízení
- Výborná spotřeba
- Kultovní design
- Sportovní vůz pro každý den
- Převodovka
- Zvuk
- Reakce na plyn
- Brzdy
- Linearnost a kultivovanost chodu
- Podvozek
Mínusy
- Špatný rejd
- Vyšší aerodynamický hluk
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Porsche 911 Carrera 4 GTS |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 6 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3500 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 316 / 7500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 440 / 5750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 302 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 12.5 / 7.1 / 9.1 |
Emise CO2: | 212 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 125 / - |
Objem nádrže (l): | 68 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1490 / 405 |
Rozměr pneu: | 245/35 ZR 20, 305/30 ZR 20 |
« Fiat 124 Spider Elaborazione Abarth – Má 160 koní Nový Nissan GT-R – Výkon vzrostl o 22 koní »