TEST legendy Porsche 911 (997) Carrera S – Skrytá síla
Píše se rok 1999, je 7:15 a v pokoji zvoní budík, probouzím se do chmurného podzimního rána a ihned mi hlavou začínají kolovat myšlenky na písmnou práci z matematiky, která mě dnes ve škole čeká. Posadím se na postel a ještě než se vydám ven čekat na nejlepšího kamaráda, se kterým vyrazíme na cestu do školy, podívám se na zeď svého pokoje, kde visí plakát černého Porsche 911 Carrera generace 993. Každé ráno mi pohled na toto auto dodá sílu, pozitvní mysl a dobrou náladu po celý den. Cestou do školy, i přesto, že nás čeká těžký test, se s kamarádem bavíme o našem dětském snu, jak jednou budeme ono Porsche řídit – byl to pro nás celý svět, dětská představivost i naivnost…
Je 7:15, léta Páně 2017, zvoní budík a probouzím se do krásného slunného dne, mé oči tentokráte nesměřují na obligátní místo, kde kdysi visel plakát – místo toho, co nejrychleji spěchám do města, protože dnes je den, kdy se plní sny – dnes si jdu přebrat legendární černé Porsche 911 Carrera S generace 997! Tohle auto se stalo během své dlouhé existence legendou, modlou a ikonou všech, kteří mají vztah k automobilům. Tvar karoserie 911 se od roku 1964, kdy vyjela jeji první generace změnil jen minimálně a vždy se jednalo jen o kosmeticko-technickou inovaci tak, aby bylo Porsche atraktivní pro současné generace. Stejně jako se němění tvar vozu, zůstává i tradiční koncepce motoru za zadní nápravou a pohonu na zadní kola – to dává vozu velmi specifické jízdní vlastnosti a také mrazivý pocit při každém sešlápnutí plynu na podlahu – 911 je totiž známá tím, že neodpouští hrubé řidičské chyby. Porsche 911 však za svou existenci prošlo dlouhým vývojem a současná generace zaručuje nadpozemské jízdní zážitky.
Jdu sluncem prosvíceným městem, blížím se místu, kde na mě 911 čeká a už z dálky mě uchvacuje její nezaměnitelná silueta, která je stále tak sexy a naprosto popírá čas. Čím více se k ní blížím, tím intenzivněji vnímám výjimečnost tohoto auta a nemůžu se dočkat, jak nasednu a vyrazím na první okresku, která se mi připlete do cesty. 911 generace 997 působí sice stále svěže, zejména tento model po faceliftu, ale ve své podstatě je to už dinosaurus. V kontextu dnešní doby a zejména aktuální generace 991.2, která výrazně vyrostla rozměrově do třídy GT. Navíc se zmenšily motory a téměř všechny verze mají přeplňování turbodmychadly. Svět 997 byl však ještě v pořádku i po modernizaci.
S faceliftem však přišla jedna zásadní technická změna – určitě jste někdy slyšeli, že pokud chcete zabít veškerou zábavu za volantem své 911, tak si do ní kupte automat. Porsche totiž dříve využívala převodovky Tiptronic od Mercedesu, které byly proslavené svou pomalostí a váhavostí. V nedávné minulosti však stuttgartská automobilka vládla celému VW Group, a tak bylo logickou volbou využít to nejlepší, co koncern nabízí – dvouspojkovou převodovku DSG! Název zůstál obligátně PDK (Porsche Doppelkupplung), k dispozici je 7 rychlostních stupňů a Porsche samozřejmě převodovku upravilo k obrazu svému- rychlost řazení je tedy neuveřitelná, stejně jako inteligence převodovky. Stovku vůz pokoří za 4,4 sekundy oproti 4,7 sekundám s manuální převodovkou.
911, do které právě nasedám je model Carrera S, tedy zlatá střední cesta směrem ke GT3. – 3,8 litrový šestiválcový boxer zde dosahuje výkonu celých 385 koní a 420 Nm točivého momentu a svou cestu ukončí až na číslovce 302 km/h. To jsou čísla z říše supersportů a Carrera S tak opravdu není jen autem pro pozéry, jak ji často zlí jazykové říkají. Po usednutí do skvěle tvarovaných příplatkových sportovních sedáků, které nabízejí ideální boční vedení, mě okamžitě příjemně překvapuje zpracování celého interiéru – všude je kvalitní kůže, slícování a ergonomie je německy precizní a vše je plně funkční. V kapličce palubní desky najdeme klasicky překrývající se budíky, kde primárním ukazatelem je otáčkoměr s detailními informacemi a s palubním počítačem. Pochvalu si také zaslouží multimediální centrum a navigace, která má dobré pokrytí i v ČR. Hudebně založení jedinci určitě ocení audio systém Bose, který hraje opravdu výborně – já rozhodně v 911 radio poslouchat nechci, a tak ho ani nezapínám a rovnou startuji – boxer se probudí k životu dunivým zachraptěním do čtyř koncovek výfuků, otáčky vyletí nahoru a já jen suše polknu – tohle bude jízda, na kterou nikdy nezapomenu!
Proplétám se městem a hledám nejbližší výjezd na okresky, kde můžu 911 pořádně prohnat. Řidičák už teď zelená strachy a přátelsky se loučí s ostatními doklady v peněžence – udržet padesátku je celkem problém, ale zároveň mě těší, jak je Porsche v městských rychlostech kultivované a agilní. Nikde nic nevibruje, převodovka necuká, ale naopak řadí zcela sametově a logicky, řízení je příjemně tuhé, ale ruce vám z něj neodpadnou a zvukový projev v nízkých otáčkách je nenásilný. Problémem je jen menší rejd, který je daní za strmé sportovní řízení. Město pomalu končí, míjím značku s přeškrtnutým nápisem, mačkám tlačítko s nápisem Sport + a posílám plynový pedal k podlaze – následuje okamžitý kickdown, Porsche si sedne na zadek a s neuvěřitelnou sílou vyrazí vpřed!
Jsem zaražený v sedadle a lapám po dechu, těšně před omezovačem PDK zařadí další stupeň tak brutálním způsobem, že se musím jen smát jako šílenec. 160 je na tachometru velmi brzo a je na čase zkusit brzdy, ty se zakousnou do kotoučů jako labilní šílenec, 911 lehce pohodí zadečkem a vrhne se do zatáčky, ve které předvádí fascinující grip. Získávám důvěru a široké táhlé zatáčky měním za úzkou točitou okresku plnou esíček a ostrých “úček.” Dokonale tvarovaný tříramenný volant poskytuje ideální tloušťku a průměr věnce a co je ještě důležitější – 911 přes něj posílá řidiči veškeré potřebné informace! Řízení je tak komunikativní a přesné, že můžete odezírat v jakém exaktním úhlu jsou natočená kola a z jakého materiálu je položena silnice! V dnešní době se takový feedback už nevidí. Taky je to poslední 911 s mechanickým posilovačem.
Na technické trati 911 ukazuje své pravé kvality a svou největší zbraň – grip! Díky motoru, který tlačí zadní nápravu na cestu je Carrera opravdu neskutečně rychlá v zatáčkách. Nejprve ji na nájezdu mírně ujede lehký předek, ale poté se okamžitě zakousne a drží jako klíště. Na výjezdu z apexu pod plným plynem a s vypnutou stabilizací si Porsche jen decentně odhodí zadkem do strany a se řvoucím orchestrem na extázi se řítí do další série zatáček. Auto zůstává stabilní i v esíčkách, kde silně působí kinetická energie, je však třeba si dát pozor na překročení limitu vozu – poté už vede cesta jen k nejbližší škarpě.
Skvělé ovladatelnosti také pomáhá strmě nastavené řízení, díky kterému lze Porsche ovládat minimálními pohyby rukou. Pokud už Carreru S dostanete do většího driftu, tak se není čeho bát, stále zůstává poslušná a adekvátním kontra ji srovnáte. Zážitek za volantem 911 je opravdu fenomenální a zcela ojedinělý, protože žádný jiný výrobce vám nenabídne obdobně specifické chování vozu a stejně svébytný je i zvuk, který vydává šestiválcový boxer – v nízkých otáčkách je hluboký a uchrblaný – takový nezdvořilý rapl, který si odplivne na každém rohu. Ve středních otáčkách se naopak z rapla stává sólista, který vystřízlivěl po dlouhém flámu a mezi pěti tisíci a omezovačem se ozve ječící pila, která nahání strach. Zvuk tohoto agregátu je droga, na kterou neexistuje jiná odvykací kůra, než si ji pořídit domů!
Boxer má však také výhodu v křivce a síle točivého momentu – 420 Nm z atmosférického šestiválce je opravdu úctihodný údaj a lineárnost zátahu, kdy 911 opravdu mohutně zatlačí už od volnoběžných otáček a stejnou silou pokračuje až do omezovače je bezkonkurenční. Zapomeňte na přeplňované motory, ať už jsou v dnešní době naladěne sebelíp, stejně se nikdy v reakcích na plyn a sportovnosti nevyrovnají atmosferickým jednotkám. Zatím pěji na 911 pouze chválu, ale jsou tu i detaily, které nepotěší a to především ovládání převodovky pseudopádly na volantu, které mají nelogický chod (podřazováni tahem k sobě a odřazování od sebe – stejně to je i na páce převodovky) a zejména pak jejich uplně špatné umístění, které člověka občas dostane do situace, že si při ostré jízdě odřadíte o par stupňu nahoru a je po efektním průjezdu.
To je ale také vše, co lze ve své podstatě tomuto autu vytknout – 911 je totiž dokonale fungující celek. Obrovskou pochvalu si zaslouží podvozek, který dokáže byt komfortní a zároveň sportovní, špatně jsem se vyjádřil – supersportovní. Testovací kus byl vybaven příplatkovým managementem podvozku, který fungoval opravdu ukázkově.
Po téměř celém dnu stráveném na klikatých moravských okreskách mířím zpět do města a Porsche jako mávnoutím kouzelného proutku ztichne, uklidní se a stane se luxusním coupé, které mě pohodlně dopraví domů. Spotřeba mimo město se při svížné jízdě pohybuje kolem 10 litrů, ve měste pak mezi 12-15 litry a při okreskovém šílenství se nepřehoupla přes 20 litrů. Později tého dne večer cestou do Prahy po D1 se spotřeba při tempomatové rychlosti 150 ustálila na hodnotě 9 litrů. Porsche 911 je vůz, se kterým můžete denně jezdit do práce za spotřebu auta střední třídy, na dovolenou, nebo na okruh – univerzálnost tohoto vozu je prostě dokonalá!
Na co si dát pozor
V současné době se generace 997 dostává na cenové minimum a v příštích letech se dá očekávat pouze přirozený růst cen. Na její koupi tedy rozhodně neproděláte – získáte vlastně dokonalý sportovní stroj a výhodnou investici v jednom. Porsche 911 navíc patří mezi ty nejspolehlivější auta světa a není se tedy čeho obávat, pokud vyloženě nekoupíte vylítaný vrak. Bezproblémová je i elektronika a samotný boxer.
Porsche má navíc ze všech sportovních aut nejlepší zpracování interiéru a skvělou ergonomii. Rozhodně chtějte kus s prověřenou historii a bez zbytečného tuningu. Pak se rozhodně bude jednat o skvělou koupi. Počítat však musíte s dražšími díly spotřebních věcí jako brzdy a podvozkové součásti. Dobrou zprávou však je, že i u nás existuje řada specializovaných servisů, kde vám 911 budou udržovat za třetinové ceny oproti autorizovanému servisu Porsche. 997 je vlastně takové bingo. Kupujte dokud jsou!
Doporučujeme: TEST legendy Porsche 911 Carrera 996
Technické údaje
Motor: | |||||||||||||||||||||||||||||
Typ motoru: | benzínový | ||||||||||||||||||||||||||||
Válce | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zdvihový objem (ccm): | 3 800 | ||||||||||||||||||||||||||||
Nejvyšší výkon (kW): | 283 kW | ||||||||||||||||||||||||||||
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 Nm/ 4 400 | ||||||||||||||||||||||||||||
Provozní vlastnosti: | |||||||||||||||||||||||||||||
Maximální rychlost (km/h): | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 4,3 s ( Sport+) | ||||||||||||||||||||||||||||
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 15.3 / 7.2 / 10.1 | ||||||||||||||||||||||||||||
|
« Toto je policejní Dodge Demon – Vypadá strašidelně Před 25 lety musela být ojetina ze západu, dnes jsou hitem zánovní auta tuzemského původu »