piaggio-madley-2

Test Piaggio Medley 125

9. 7. 2020 • Motocykly, Novinky

Od dob kdy segment skútrů do 50 ccm de facto umřel, nastala na poli objemu do 125 ccm mezi výrobci doslova válka. Segment je to opravdu obsáhlý a zákazníků je v něm hodně. Aby nikomu neujel vlak, vývojáři pracují na plné obrátky a okem dravce sledují ostatní. Se svojí notně vylepšenou zbraní Medley, do prvních frontových linií vstupuje i Piaggio a myslím, že konkurence s trochou hrůzy čeká v zákopech. Oprávněně!

Oproti loňskému modelu se Piaggio rozhodlo jít prostě na hranu. Myslím tím na hranu výkonovou. Zvýšilo výkon o 2 kW a tím se zařadilo se svými 11 kW na maximální možnou hranici, kterou ještě můžete řídit s řidičákem na auto.  Na motoru je to znát a svižnost mu nechybí. Já bych si k dokonalosti pouze trochu upravil válečky ve variátoru, protože mě osobně chyběla okamžitá reakce na plyn při rozjezdu v první vteřině zatáhnutí za plyn.

piaggio-madley-16

Po prvních pár metrech je už ale všechno v pořádku a skútr se žene dopředu za svojí maximálkou. Ta se i s těžším jezdcem nemá problém zastavit až u hodnoty lehce pod 110 km/h.  Motor běží sametově hladce a s příjemným zvukovým projevem. Systém START-STOP je na skútru naprostou úchylností. Ne že by za to mohlo Piaggio, ale ekologická lobby je všudypřítomná a rád bych si popovídal se zarytým ekologem, kolik takováhle stopětadváca vyprodukuje zplodin za několik vteřin na semaforu. Naštěstí se dá jednoduše vypnout jediným tlačítkem na pravém řídítku a už vás neotravuje. Je faktem, že funguje velmi dobře a rychle, ale na rozjezdu vám prostě nějaký ten zlomek vteřiny přidá a kazí vám kouzlo rychlých a tím i bezpečných rozjezdů od semaforu.

baner

Spotřeba lehce nad dva litry mě příjemně potěšila a to i přes to, že výkon plných 15 koní je v současnosti v městském skútru na trhu ojedinělý a nikdo jiný vám jej nenabídne. S touto výkonovou hodnotou se setkáváme spíše u obsahů kolem 150 ccm nebo dokonce vyšších. On tady totiž také nezůstal kámen na kameni. Konstruktéři změnili výfuk, airbox, Medley dostalo novou hlavu s většími ventily, jinými vačkami, lehčí ventilová vahadla a jiný je také spalovací prostor. Pozadu nezůstal ani nový píst, vstřikovače a vstřikovací hrdlo.

Podvozkově se skútr řadí také spíše do segmentu větších bratříčků a tužší rám, společně s koly o průměru 16“ vpředu a 14“ vzadu, zajistí dobrou stabilitu a zároveň vám ve městě nevytluče zuby. Z hlediska komfortu se ve své třídě jedná o jeden z nejpohodlnějších skútrů, na kterém jsem jezdil. Odpružení je ladné a na většinu městských děr, kolejí, kanálů a kostek se vrhá neohroženě a zvládá je dobře.

piaggio-madley-4

Brzdy mě hodně překvapily. Uspořádání je klasické. Přední brzda na pravé ruce, zadní na levé. V první chvíli jsem si ale myslel, že se u Piaggia trochu spletli a okruhy přehodili. Jako první jsem totiž zkusil vzít za levou páčku a brzdný účinek mě svoji účinností až zaskočil. Nepamatuju stroj podobné kategorie, který by měl tak super účinnou zadní brzdu. Přední brzda je také dost dobrá a o vaši bezpečnost se stará dvoukanálový sytém Bosch s ABS.

Celkově se povedla i ergonomie – svým čelním tvarem skútr vcelku dobře ochrání i bez čelního štítku a LED světlo umístěné vpředu na řídítkách svítí až se hory zelenají. Mám ve zvyku jezdit přes den na dálkové, abych na sebe upozornil a i s rizikem pokuty od Policie, nebo různě zdvižených prostředníčků od ostatních řidičů, jsem ochoten tohle všechno oželet a překousnout, ale hlavně že jsem vidět. V případě Medley těch zdvižených prostředníčků bylo o dost víc, zprvu jsem nechápal, dokud jsem nezastavil přímo naproti výloze a málem vysmahnul sítnici i sám sobě. Vzadu se montovalo samozřejmě také LED světlo a jeho dělení do dvou částí se mi moc líbí. Pokud se tady už zastavím u designu, celkově je povedený a i z reakcí mého okolí je skútr velmi líbivý. Jediné, co by mi do budoucna udělalo ještě větší radost, je nějaké uhlazení předního blatníku, který na mě působil až moc bachratě.

piaggio-madley-11

Z pohledu jezdce se zrcátky problém není a výhled poskytují dostatečný. Nová digitální palubní deska s LCD displejem se mi moc líbila. Její grafika je krásně čitelná, poskytuje spoustu důležitých údajů, má hezký font a dotváří modernost skútru. Jako volitelné příslušenství si pak můžete dokoupit konektivitu Piaggio Mia, která vám umožní propojit skútr s vaším smartphonem. V dnešní době věc velmi oblíbená.

Co se týká úložných prostorů, tak jednu vyklápěcí schránku najdete pod plastem před koleny, kterou bych označil za standartní, což se ale o podsedlovém prostoru říct nedá. Ten je naprosto fantastický! Mezi přední a zadní částí jej neomezuje ani často používané zúžení a pohodlně se do něj vejdou dvě integrálky a ještě něco navíc. To považuji za jednu z hlavních deviz skútru a určitě se jedná o věc, která dělá prostě skútra skútrem. Všechno naložit pod sedlo, netahat batoh s věcmi na zádech a vždy si po zastavení všechno bezstarostně hodit pod sedlo a odejít jen s klíčky od zapalování.

piaggio-madley-3

No nevím nevím vážení konkurenti. Ve třídě do 125 ccm s tímhle motorem, podsedlovým prostorem, velkými koly, pohodlným podvozkem, dobrými brzdami, líbivým designem a rozumnou cenou pod 90.000 Kč, bych se trochu obával, že může dojít ke změně na trůnu našeho malého království.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz