Test Piaggio Medley 125
Od dob kdy segment skútrů do 50 ccm de facto umřel, nastala na poli objemu do 125 ccm mezi výrobci doslova válka. Segment je to opravdu obsáhlý a zákazníků je v něm hodně. Aby nikomu neujel vlak, vývojáři pracují na plné obrátky a okem dravce sledují ostatní. Se svojí notně vylepšenou zbraní Medley, do prvních frontových linií vstupuje i Piaggio a myslím, že konkurence s trochou hrůzy čeká v zákopech. Oprávněně!
Oproti loňskému modelu se Piaggio rozhodlo jít prostě na hranu. Myslím tím na hranu výkonovou. Zvýšilo výkon o 2 kW a tím se zařadilo se svými 11 kW na maximální možnou hranici, kterou ještě můžete řídit s řidičákem na auto. Na motoru je to znát a svižnost mu nechybí. Já bych si k dokonalosti pouze trochu upravil válečky ve variátoru, protože mě osobně chyběla okamžitá reakce na plyn při rozjezdu v první vteřině zatáhnutí za plyn.
Po prvních pár metrech je už ale všechno v pořádku a skútr se žene dopředu za svojí maximálkou. Ta se i s těžším jezdcem nemá problém zastavit až u hodnoty lehce pod 110 km/h. Motor běží sametově hladce a s příjemným zvukovým projevem. Systém START-STOP je na skútru naprostou úchylností. Ne že by za to mohlo Piaggio, ale ekologická lobby je všudypřítomná a rád bych si popovídal se zarytým ekologem, kolik takováhle stopětadváca vyprodukuje zplodin za několik vteřin na semaforu. Naštěstí se dá jednoduše vypnout jediným tlačítkem na pravém řídítku a už vás neotravuje. Je faktem, že funguje velmi dobře a rychle, ale na rozjezdu vám prostě nějaký ten zlomek vteřiny přidá a kazí vám kouzlo rychlých a tím i bezpečných rozjezdů od semaforu.
Spotřeba lehce nad dva litry mě příjemně potěšila a to i přes to, že výkon plných 15 koní je v současnosti v městském skútru na trhu ojedinělý a nikdo jiný vám jej nenabídne. S touto výkonovou hodnotou se setkáváme spíše u obsahů kolem 150 ccm nebo dokonce vyšších. On tady totiž také nezůstal kámen na kameni. Konstruktéři změnili výfuk, airbox, Medley dostalo novou hlavu s většími ventily, jinými vačkami, lehčí ventilová vahadla a jiný je také spalovací prostor. Pozadu nezůstal ani nový píst, vstřikovače a vstřikovací hrdlo.
Podvozkově se skútr řadí také spíše do segmentu větších bratříčků a tužší rám, společně s koly o průměru 16“ vpředu a 14“ vzadu, zajistí dobrou stabilitu a zároveň vám ve městě nevytluče zuby. Z hlediska komfortu se ve své třídě jedná o jeden z nejpohodlnějších skútrů, na kterém jsem jezdil. Odpružení je ladné a na většinu městských děr, kolejí, kanálů a kostek se vrhá neohroženě a zvládá je dobře.
Brzdy mě hodně překvapily. Uspořádání je klasické. Přední brzda na pravé ruce, zadní na levé. V první chvíli jsem si ale myslel, že se u Piaggia trochu spletli a okruhy přehodili. Jako první jsem totiž zkusil vzít za levou páčku a brzdný účinek mě svoji účinností až zaskočil. Nepamatuju stroj podobné kategorie, který by měl tak super účinnou zadní brzdu. Přední brzda je také dost dobrá a o vaši bezpečnost se stará dvoukanálový sytém Bosch s ABS.
Celkově se povedla i ergonomie – svým čelním tvarem skútr vcelku dobře ochrání i bez čelního štítku a LED světlo umístěné vpředu na řídítkách svítí až se hory zelenají. Mám ve zvyku jezdit přes den na dálkové, abych na sebe upozornil a i s rizikem pokuty od Policie, nebo různě zdvižených prostředníčků od ostatních řidičů, jsem ochoten tohle všechno oželet a překousnout, ale hlavně že jsem vidět. V případě Medley těch zdvižených prostředníčků bylo o dost víc, zprvu jsem nechápal, dokud jsem nezastavil přímo naproti výloze a málem vysmahnul sítnici i sám sobě. Vzadu se montovalo samozřejmě také LED světlo a jeho dělení do dvou částí se mi moc líbí. Pokud se tady už zastavím u designu, celkově je povedený a i z reakcí mého okolí je skútr velmi líbivý. Jediné, co by mi do budoucna udělalo ještě větší radost, je nějaké uhlazení předního blatníku, který na mě působil až moc bachratě.
Z pohledu jezdce se zrcátky problém není a výhled poskytují dostatečný. Nová digitální palubní deska s LCD displejem se mi moc líbila. Její grafika je krásně čitelná, poskytuje spoustu důležitých údajů, má hezký font a dotváří modernost skútru. Jako volitelné příslušenství si pak můžete dokoupit konektivitu Piaggio Mia, která vám umožní propojit skútr s vaším smartphonem. V dnešní době věc velmi oblíbená.
Co se týká úložných prostorů, tak jednu vyklápěcí schránku najdete pod plastem před koleny, kterou bych označil za standartní, což se ale o podsedlovém prostoru říct nedá. Ten je naprosto fantastický! Mezi přední a zadní částí jej neomezuje ani často používané zúžení a pohodlně se do něj vejdou dvě integrálky a ještě něco navíc. To považuji za jednu z hlavních deviz skútru a určitě se jedná o věc, která dělá prostě skútra skútrem. Všechno naložit pod sedlo, netahat batoh s věcmi na zádech a vždy si po zastavení všechno bezstarostně hodit pod sedlo a odejít jen s klíčky od zapalování.
No nevím nevím vážení konkurenti. Ve třídě do 125 ccm s tímhle motorem, podsedlovým prostorem, velkými koly, pohodlným podvozkem, dobrými brzdami, líbivým designem a rozumnou cenou pod 90.000 Kč, bych se trochu obával, že může dojít ke změně na trůnu našeho malého království.
« Včasná výměna stěračů je důležitá Češi za první půlrok 2020 utratili za ojetá auta o 27 miliard méně než vloni »