TEST Peugeot RCZ R – Zběsile famózní
Nenechte se pobláznit předsudky, Peugeot v minulosti uměl stavit skvělá sportovní a závodní auta a zvládá to i dnes. Důkazem budiš velmi dobré 208 GTi anebo i standardní RCZ. Jenže teď tady máme auto s přívlastkem R a to znamená jen jediné – nejrychlejší silniční Peugeot všech dob! A tím to nekončí, je to navíc auto blížící se závodnímu speciálu. Pracovala na něm totiž partička z divize Peugeot Sport a ti opravdu vědí, co dělají. Mají na svědomí rally speciály a třeba také placku LMP1, která na Le Mans zatápěla všem. Na serepetičky a ozdobné nefunkční spoilery se tady nehraje, RCZ R se zvenku liší jen nižší světlou výškou, jinými koly, pevným křídlem a dvojicí koncovek výfuku po stranách. Tihle hoši tunili to nejdůležitější – techniku. A postavili něco, co zcela bere dech.
Nebudu to zbytečně natahovat, toto auto je naprosto vynikající řidičský stroj a to prosím berte jako holý fakt. Během týdenního testu jsem se však bohužel přesvědčil o tom, že přístup plný předsudků k tomuto francouzskému výrobci se nevyhnul ani tomuto modelu. K designu jsem výhrady nezaznamenal a efekt neokoukaných extravagantních tvarů funguje výborně a lidé se otáčí a na parkovištích Vám auto pochválí. Jenže pak dodají, že to je Peugeot a že určitě jezdí špatně a je poruchový… no znáte to. Kdyby jen tušili, jak by tu jejich plechovku tento lev naklepal… bylo by to totální zostuzení! RCZ R je totiž až absurdně rychlé, tak moc, že mu nestíhalo ani rok staré upravené WRX STI a Mégane RS musel hlavu sklopit také. Kdyby Peugeot chtěl a vstoupil by do bitvy o nejrychlejší předokolku na Nordschleife, vyhrál by.
Aby také ne, když pod kapotou tluče srdce s výkonem 199 kW… jo, je to opravdu 270 koní a 330 Nm točivého momentu. Z jednašestky! Neskutečné. Motor je starý dobrý známý čtyřválec vyvinutý společně s BMW, jenže tady z něj zbyl tak akorát blok a ten byl stejně zesílen. Jinak je vše jiné a lepší. Je kompletně kovaný, má zesílené ojnice pro vyšší otáčky, obří Twin-Scroll turbo, novou hlavu a vše vyrobeno ve spolupráci s Mahle Motorsport. Ti mají ohromné zkušenosti s motory Formule 1. Vše je pak ručně smontované a odladěné u Peugeot Sport. Tohle není žádný sportovní paket, ale auto se závodními technologiemi s propustkou na běžné silnice. Vyrámujte ho a můžete závodit!
No a to jsem ještě nezmínil o centimetr snížený sportovní podvozek s jinými tlumiči a tužšími pružinami, upravenou geometrií, mechanický samosvor Torsen a 380 milimetrové brzdy s kotouči od Alconu a čtyřpístkovými třmeny AP Racing. Tohle je učebnicový tuning, takto to má vypadat! Peugeot Sport opravdu ví, co dělá a uvědomuje si, že nestačí jen silný motor. To, co ve výsledku dělá auto nejrychlejším, je právě brilantně odladěný podvozek a brzdy. Marně přemýšlím, jestli dnes na trhu existuje podobně seriozně upravené auto přímo od výrobce. WRX STI? Ani omylem! Mégane RS? Ten je proti Peugeotu také stále na půl cesty a to i ve verzi Trophy… Takže jaké? Snad jen auta z divize M, jenže ta stojí dvakrát tolik…
Výsledkem tedy není jen rychlé auto, ale naprosto perfektní řidičský nástroj ve všech ohledech. RCZ R je dokonale vyvážené a nemá jediný slabý článek, který by do tohoto celku nezapadal. Řízení má precizní reakce a odezvu, zkrácené řazení je přesné, tuhé a rychlé. Na každý pohyb volantem reaguje RCZ R s nevídanou ochotou a je skutečná zábava jej proplétat sérií zatáček. Podvozek dovolí absurdně rychlý nájezd a auto se absolutně nenaklání – zakousne se a drží stopu. Na nerovnostech i zaplácaných dírách nemá tendenci odskakovat. Díky nízko položenému těžišti a širokému rozchodu auto velmi rychle reaguje na každý povel a je naprosto neutrální. U předokolky se většinou očekává výrazná nedotáčivost, ale Rko prostě zatočí a jede dál. I přes ohromný výkon motoru je v zatáčkách neuvěřitelně efektivní. Samosvor na přední nápravě umí auto vytáhnout i z hraničních krizových situací, smyků a jiných přešlapů, platí u něj známe pravidlo – If in doubt, flat out! Aneb co nespraví plyn, vyřeší více plynu
Podvozek tohoto auta je jednoduše naprostý klenot a spolu se “špérou” předvádějí nevídanou magii. Neřídil sem lepší auto s předním pohonem, a to jsem si myslel, že Mégana RS nic netrumfne. RCZ R je ještě úplně jiná liga! Ve srovnání s Renaultem není jeho podvozek tak prkenný, zbytečně tvrdý a nestabilní. To mě na Peugeotu zarazilo nejvíce – ta stabilita a jistota, se kterou projíždí zatáčky v rychlostech, kdy i otrlí spolujezdci strachy vytrhávají madlo dveří a hledají odkládací prostor pro obsah svých žaludků.
Je jedno, jak rychle to do zatáčky pošlete, auto se zakousne, opře do tlumičů a bez nejmenšího náklonu vykrouží oblouk a jede dál. Nezná slavný “zvuk zklamání” – tedy hanebnou nedotáčivost! Tak trochu popírá fyzikální zákony a definici předního náhonu. Tak obrovský výkon, který kola musejí přenést a do toho ještě zatáčet… Čekal jsem, že bude auto tahat za volant a ono ne. Nevím jak to kluci v Peugeot Sportu udělali, ale sakra jo! Je to perfektní! Takto vyvážené sportovní auto tu dlouho nebylo a ani jednou jsem nelitoval, že nemá pohon zadní nápravy nebo obou. Hravost, stabilita a ovladatelnost – to jsou schopnosti, které rychlé auto posouvají ještě dále!
A pak je tady motor! Jeho projev je divoký a nástup výkonu výbušný. První poslání plynu do podlahy bude šok. Turbo se hrozivě nadechne a odfoukne Vás jako smetí. Sakra, takový nástup jsem nečekal. Rozpoutané peklo pokračuje s zuřivou gradací, brnkne si o omezovač, odfrkne a vše začne znova. Výfuk má hutný zvuk prostupující celou kabinou, kde se míchá s hlasitým sáním a opravdu hlasitým zvukem blow-off ventilu. Bože to je nádhera. Kovový řev samotného motoru to pak posílá do říše divokých vlhkých snů. Jo o tomto si může Renault nechat zdát a vlastně i Subaru a další. Zátah je naprosto zběsilý a devastující, pružné zrychlení v jakékoli rychlosti a na každý převod překvapí i otrlé. RCZ R prostě jede šíleně! Odezva motoru na plyn je bezprostřední a do otáček letí jako na drogách. Je naléhavý a intenzivní. Na tak malý motor s velkým turbem je to věc zcela nevídaná. Brzdy jsou mimochodem citlivé, skvěle dávkovatelné a jejich účinek rve orgány z těla. A nevadnou! Pořád mám před očima ty naštvané, zostuzené a s nechápavým výrazem konsternované řidiče šestiválcových BMW na dálnici, kteří chtěli, po spatření Peugeotu v zrcátku, ujet a ukázat ramena… A nepodařilo se jim to ani trochu.
RCZ R si na sportovní auto nehraje, ono jím je už od samotné podstaty a jde to cítit z každého detailu. Není to nákupní taška, ze které vzniklo rychlé auto. Je to krásné coupé s dravým designem, fantastickým nízkým posazem a kabinou, která Vás doslovně obklopí. Je to jedno z těch aut, které si obléknete a padne Vám jako oblek ušitý na míru. Interiér přitom neztratil nic ze svého luxusu. Bohatá výbava, palubka pošitá kůží a hodnotné materiály dělají kokpit velmi příjemným místem k pobytu. O něčem takovém si majitelé klasických hothatchů můžou nechat jen zdát. Fantastická jsou i sportovní sedadla. Kombinace hladké kůže s Alcantarou z nich dělá velmi hezkou součást interiéru a hlavně nekompromisně drží. Bočnice po celém sedadlu je opravdu vysoká a tělo v ní drží jak se patří a sluší od skoro závodního auta. Volant má silnější perforovaný věnec a padne skvěle do ruky a změnila se i hlavice řadící páky. Jo, tady je vše v pořádku. Překvapivě moc!
Samá pozitiva a žádná chyba? Vlastně jedna tady je a tím je cena. Milion a sedmdesát tisíc je hodně, ale to je daň za nekompromisní techniku, která je holt drahá. Už vidím, jak budete kamarádům u piva vysvětlovat, že máte Peugeot za 1.1 míče s 1.6 pod kapotou, který pojede všechno na silnici a letí jako vystřelená kulka. To se Vám pěkně vysmějí… Dokud se nesvezou a nebudou prosit o pytlík. Tak či onak, RCZ R je jedno z nejlepších sportovních aut, které si můžete koupit a rozhodně je tím nejlepším s předním pohonem. Děkuji!
S RCZ R na okruhu v Mostě
Plusy
- Atraktivní design
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Výkon, projev a zvuk motoru
- Přesné řazení
- Komunikativní řízení
- Kvalita zpracování
- Sedadla
- Účinek brzd
- Stabilita a jistota jízdních vlastností
Minusy
- Nemám ho v garáži
- Cena
Cena v základní výbavě: 1 025 000 Kč
Cena v testované výbavě: 1 070 500 Kč
Základní výbava:ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zadní parkovací asistent, litá 19” kola, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, vrstvené akustické čelní sklo, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová klimatizace, přední loketní opěrka, WIP Sound = autorádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF bluetooth + USB, navigační systém RT6, kožený sportovní volant, paket Alcantara, pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku.
Výbava testovaného vozu:Červený metalický lak (+13.500,-), karbonová střecha (+30.000,-), černá vnější zrcátka (+2.000,-)
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Peugeot RCZ R |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 199 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 330 / 1900 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 250 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.4 / 5.1 / 6.3 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 384 / 760 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1280 / 425 |
Rozměr pneu: | 235/40 R 19 |
« Odhalen nový Renault Espace! Nový VW Phaeton – nedoceněný luxus »