TEST Peugeot 508 SW 2.0 HDI – kanoe pro celou rodinu
Když zhruba před dvě stě lety prapradědeček Peugeot přestavěl svůj mlýn na válcovnu oceli určitě se mu nezdálo o tom, že by jeho vnuci někdy mohli vyrábět tak designově povedený automobil patřící hned do několika segmentů zároveň.
Ano, mluvím o 508 SW se znakem lva na kapotě. Tento Peugeot, který lze zařadit rovnou do dvou automobilových tříd, perfektně vyplňuje prostor mezi modely 407 a 607, tedy vyšší střední třídy. Když mluvím o zasazení 508ky přesně mezi zmíněné modely, myslím to opravdu doslovně. Peugeot toto splňuje jak velikostí karoserie, tak svojí cenou. AUTOJOURNAL.cz měl příležitost si vyzkoušet a informovat své velectěné fandy a čtenáře konkrétně o SWéčku, tedy verzi kombi s dvoulitrovým dieselovým agregátem o naprosto dostatečném výkonu 163 koní, který vůz i posádku rozhýbe na stovku za 11,3s. Slušné, že? Pokud by jste chtěli znát maximálku tohoto vozu, tak vás to asi nepřekvapí , ale museli by ste si zajet do Německa. Takže u nás doma to určitě nezkoušejte, Peugeot dokáže „plout“ až rychlostí 190km/h.
Jak je patrné už z obrázků podmínky pro testování byly vážně arktické. SWéčko se mi dostalo do ruky právě v období, kdy alespoň ti z nás, kteří se zrovna neváleli někde na pláži v Thajsku, zažívali opravdovou ruskou zimu. Naštěstí se „ten nahoře“ také udobřil a dal nám ochutnat i trochu toho sluníčka. Tato kombinace povětrnostních podmínek tak vytvořila ideální podmínky pro testo nového Peugeotu.
A zážitky jsou! Ano, i přesto, že jsem měl tu čest s tímhle 4,8 metrů dlouhým „parníkem“ nebo spíš kanoí jezdit jak za mrazu, tak za sucha, jeho ovladatelnost byla konstruktéry opravdu zvládnuta. Samozřejmě na promrzlých asfaltových silnicích, nechvalně známé kvality, auto občas takříkajíc utíkalo, ale přiznejme si, podmínky byly vhodné akorát tak pro čtyřkolku. Takže tento aspekt se 508čce vytknout nedá. Má k dispozici slušný výkon, ale závoďák to opravdu není. Jeho největší síla dřímá v několika dalších aspektech.
Tak například – pohodlí. Francouzské vozy jsou tím po generace proslulé a ani tato nová „meziřada“ není výjimkou. Jak město, tak okresky a svižnější jízda na obou není pro podvozek a zvládnutí nerovností žádný problém. Ostatně, už proto jsem výše použil přirovnání k parníku nebo kanoi. Podvozek je však ideálním kompromisem, i když dostanete nutkání šlápnout lvu na krk. V zatáčkách je jistý a řízení je překvapivě strmé a poslušné.
Styl – ať už jste starostlivý táta, manager s postupně se rozrůstající rodinkou a vy i vaše žena máte rádi šampaňské a francouzskou eleganci, bude vašeho vnitřního ducha 508ka naprosto přesně vystihovat. Nepřehlédnutelně a zároveň typicky rozšířená maska sání neboli „úsměv“ je pro nový designový mustr Peugeotů prostě typický a rozpoznatelný pro každou drahou polovičku. V kombinaci s dlouhou okenní linkou, která je v případě kombi vážně nekonečně krásná, tak vytváří ucelený dojem, za který patří designovému oddělení opravdu potlesk. Záď vozu taktéž hovoří řečí jasnou. Jakoby říkala: „Jsem táta, elegán.“
Jak exteriér napovídá, interiér potvrzuje. Posaz za volantem je velmi příjemný, auto je dostatečně vysoké a při dlouhé trase za jednáním vás zaručeně nebude nic rozrušovat. Když myslím nic, tak automaticky zmiňuji i hluk motoru. V kabině si na dvoulitrový diesel ani nevzpomenete. Jediné, co vás v souvislosti s motorem může při kochání se jízdou zajímat je jeho spotřeba, která se nevyšplhá na více než 5,8l na sto kilometrů. Co vás ovšem překvapí je kvalita zpracování hudby. Patřím mezi typy, kteří bez hudby nemohou být ani den a tak mi Peugeot dělal opravdu radost. Pochvala!
Multifunkční volant, budíky, ovládání středového panelu a další aktivní prvky s ovládáním v okolí řadící páky jsou sice možná až moc překombinované, ale za to si budete rozhodně užívat jejich provedení a hlavně podsvícení.
V interiéru, jakožto řidič, jsem postrádal couvací kameru. Při parkování v centru s takto dlouhým autem to místy vážně nebyla žádná sranda. A chyběla mi ještě jedna věc. Jakýkoliv odkládací prostor mimo přihrádku ve dveřích. Nevím, buď s sebou francouzští elegánové nic nenosí, nebo vážně netuším, kam by si středoevropan jako já měl odložit například telefon nebo peněženku. Možná do aktovky a tu nechávat uloženou v kufru. Ale přiznejte si sami, nosíte aktovky a opravdu je nutné neustále navštěvovat zavazadlový prostor?
Málem bych zapomněl… panoramatická střecha! Velká, úžasná a neméně stylová velká „díra“ v autě. Jistě mnohé napadne, jaké nebezpečí může způsobit v případě nehody. Není se však čeho bát a za límec se vám určitě nedostane. O vše se postará stará dobrá folie. Bůh žehnej tomu, kdo ji vymyslel. A prostor na nohy v druhé řadě sedadel není snad nutno ani zmiňovat. Že by jste tam zvládli ranní rozcvičku si troufnu tvrdit s naprostou jistotou.
Když to vezmu kolem a kolem, tak základní výbava 508ky je dosti nabitá. Zmíněná panoramatická střecha je sice příplatková, ale kdo by odolal systému ESP nebo ASR, systému REF – rozkládá brzdnou sílu, systému EVA- brzdový asistent, 6 airbagů, snímač intenzity světla, dešťový senzor, klimatizace a samozřejmě elektrické stahování oken. Zajímavým prvkem je i head-up display, který není klasicky promítan do okna, ale z palubní desky za volantem vyjede tenká skleněná deska, která údaje zobrazí. Trochu sci-fi, ale rozhodně velmi efektivní.
Plusy
- Prostorný a dobře odhlučněný interiér
- Podvozek a řízení, příčná stabilita
- Motor a jeho projev
- Užitný prostor
- Spotřeba
Minusy
- Tah ve vysokých otáčkách
- Náklony karoserie
- Absence odkládacích prostor
- Nepřesná kulisa převodovky
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 120 / 3750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 340 / 2000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 222 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.7 / 4 / 5 |
Emise CO2: | 130 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 618 / 1823 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1681 / 459 |
Rozměr pneu: | 215/55 R17 |
« Tushek Renovatio T500 – ještě útočnější K-1 Attack! Závodní Saab 9-3 TTA v pohybu [video] »