peugeot-508-1

Test Peugeot 508 GT PureTech 180 S&S EAT8

7. 11. 2019 • Novinky, Peugeot, Testy, Videa

Motor: 95%

Převodovka: 90%

Podvozek: 90%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 75%

Peugeot 508 GT je stále na vrcholu svého segmentu. Nezklame v žádném ohledu - se stísněným místem vzadu se u takové karoserie musí počítat. Střední výkonová varianta se ukázala jako velké překvapení a pravděpodobně dává v tomto modelu největší smysl.

Verdikt:

Peugeot způsobil představením 508 poměrně rozruch. V době, kdy prodejům dominují SUV (a všemožné parazitní subkategorie na téma crossover) si dovolil vyvinout liftback. A rozhodně se nevydal bezpečnou cestou. Jejich novinka vše vsázela na prémiový nádech a design. Praktičnost šla stranou, a taky si za tuto novinku nechala automobilka na své poměry dost zaplatit. Hned po prvních testech se ukázalo, že 508 není jen krásná, ale také velice povedená. Prodejně se jí vcelku daří, ale nálepky „na Francouze je to drahý“ se úplně nezbavila. Do testu jsem si tedy vybral střední výkonovou variantu, která má velice sympatickou cenovku, a zjišťoval jsem, jestli má cenu se dobrovolně trochu ošidit.

Moje první setkání s Peugeotem 508 GT proběhlo již téměř před rokem, a velice dobře si pamatuji, jak silnou stopu ve mně zanechal. Jednalo se o nejsilnější provedení v uhrančivé rudé barvě. V té době působil na ulici jako zjevení. Po silnicích jezdilo pár prvních kusů a na kolemjdoucí, kteří ho nedokázali zařadit, působil doslova jako lepidlo na oči. Dnes je již potkáváme na silnici poměrně běžně, ale ze své výjimečnosti neztratil nic. Pořád bych na něj dokázal hodiny koukat a jen tak přihlouple se usmívat.

Kombinace ostře řezané, sebevědomé přídě doplněné o denní svícení ve tvaru lvích tesáků a rozkročené kapkovité karoserie stále působí neuvěřitelně elegantně a agresivně zároveň. Zadní část s černými lampami a dvojicí koncovek výfuků (které jsou mimochodem skutečné) dávají autu sportovní šmrnc a dotváří celkový „GéTéčkový“ dojem. Bezrámová okna u všech dveří jsou už jen třešničkou na dortu. Osobně bych zvolil jiný odstín barvy. Šedá mi pro takové auto přijde až moc všední, jinak se ale stále jedná o překrásné auto.

3

Ještě o něco lepší podívanou nabídne interiér. Ten se mi neokouká nikdy – Francouzi zde vše dotáhli k dokonalosti. V žádném jiném autě si nebude připadat takhle. Jakmile se usadíte do nízko ukotvených sedadel, auto vás doslova pohltí. Vysoký středový tunel, který jasně odděluje prostor pro řidiče a spolujezdce spolu s výrazně natočenou obrazovkou vytváří pocit kosmické lodi – ještě, když přičteme volič řadící páky, který až nápadně připomíná knipl. Zpracování a zvolené materiály snesou srovnání i s prémiovkami. Tady se automobilka opravdu pochlapila, protože Francouzská auta nikdy v této kategorii nijak nevynikala. Jenže GT je vlajková loď se vším všudy. Zvolit si můžete dokonce čalounění kůží Napa. Auto v mojí konfiguraci mělo střední díl palubní desky potažený kůží prošívanou do vzoru uhlíkového vlákna – velice zajímavý detail. Já osobně bych ale volil dřevěný dekor, protože Peugeot používá pravé dřevo, žádné náhražky, a to je, panečku, něco.

Ergonomicky není autu co vytknout. Je zde dostatek odkládacích ploch, vše důležité má vlastní tlačítko, je to na místech, kde byste to čekali a ovládání auta je zcela přirozené. Jedinou drobnou výtku mám k odkládací přihrádce pro telefon, která je pod středovým tunelem. Bohužel v místech, kam si opíráte koleno, takže dostat se k telefonu za jízdy je poměrně náročné (jenže to stejně nesmíte, takže to nejspíš není mínus… hádám). Infotainment má minimalistický design a funguje dost svižně, jen na jeho uspořádání si to chce chvíli zvykat.

2 1

Daleko lepší je milovaný i nenáviděný i-Cockpit. Displej umístěný v kapličce přístrojů má hezké rozlišení, vše se na něm hýbe rychle za doprovodu komplikovaných animací, a především je výtečný funkčně. Jediným limitem při individualizaci zobrazení je vaše představivost. Konfigurovat se dá tolik věcí, že jsem na vše určitě ani nepřišel. Vzhled si tak nastavíte na míru a následné ovládání se již odehrává zcela jednoduše pomocí jediného tlačítka. Jízdní data? Navigace? Noční vidění? Je to na vás. Ve své kategorii je to jediný systém, který může soupeřit s výborným virtual cockpitem od Volkswagenu. Také bych rád rozptýlil mýtus o jeho použitelnosti. V autě jsem si ihned našel ideální polohu a v žádném místě mi volant nezasahoval do zorného pole, ani jsem jej nemusel mít moc nízko. Naopak, v případě 508 GT je i-Cockpit výtečný. Všechny informace máte přímo před očima a jeho použití je příjemnější, než u běžné kapličky „za volantem“.

Často probíraným tématem u Peugeotu 508 GT je také vnitřní prostor. Internet je plný názorů lidí, kteří v něm nikdy neseděli – radím vám, jestli si chcete udělat názor, běžte si ho ozkoušet. Já mám 190 centimetrů a na předních sedadlech mám ve všech směrech ještě solidní rezervu. Pozice za volantem je navíc výtečná. Sedí se hodně nízko, volant máte přitažený k tělu a oči jsou v linii s kapotou. Jediný problém nastává na zadních sedadlech – tedy pokud máte nad 180 centimetrů (jestli jste pod čarou, budete mít místa královsky). Prudce svažující se střecha sice vytváří dechberoucí siluetu, ale místo nad hlavou zkrátka není. Před nohami je vše v pořádku, ale pokud si chci sednout rovně, musím si podsednout – zadní sedačky jsou na tom v podstatě stejně, jako u Volkswagenu Arteon. Kufr má v základu 487 litrů a díky karoserii liftback je výborně přístupný. Také má bezdotykové otevírání – konec špinavých rukou.

5

Jak jsem zmínil na začátku, pod kapotou se nachází prostřední výkonová varianta, která má jednu zásadní výhodu. Zatímco nejsilnější motor s výkonem 225 koní se dá pořídit nejlevněji za 1,055,000 korun, tak stejný motor 1,6 PureTech o výkonu 180 koní začíná na daleko sympatičtějších 810,000. Dynamické parametry slabší jednotky nejsou nijak drasticky horší. Ke zrychlení na 100 kilometrů v hodině potřebuje pouze o půl sekundy víc, tedy 7,9s, a maximální rychlost klesla z 250 kilometrů v hodině na 225. V reálném světě se čísla potvrzují.

Slabší motor nepůsobí nijak drasticky slabším dojmem a skoro se chce říct, že při běžném ježdění horko těžko poznáte rozdíl. Stále se jedná o jeden z nejlepších malých motorů na trhu. Má velice rychlé reakce na povely plynového pedálu, je kultivovaný, má příjemný zvuk a výkon příjemně graduje s narůstajícími otáčkami. Tahle jednotka mě zatím v žádném autě nezklamala. Spárována je stejným osmistupňovým automatem od Aisinu, který řadí velice jemně a logicky. Jsem rád, že Peugeot sáhl po hydroměniči namísto dvojspojky, protože změny rychlostí jsou sametovější. A u auta tohoto ražení je to důležitější, než samotná rychlost. Slabší jednotka také nabídne o kousíček lepší spotřebu. Ve městě jsem jezdil kolem 9 litrů, dálnice si řekla o 7 a klidná jízda po okreskách se vešla do šesti.

4

Jízdně je 508 GT vyzrálé auto a rovnou můžete zapomenout na rozevlátou nejistotu předchůdce. Byť je z něj cítit silné zaměření na komfort, dokázal si zachovat správnou dávku jistoty a podvozek je velice povedený kompromis mezi pohodlím a tuhostí – prostě je věrný svému jménu GT. Testované auto bylo vybavené příplatkovým adaptivním podvozkem, který má několik nastavení (od komfortu po sport), mezi kterými je citelný rozdíl a každý si tak najde to svoje, ale ani v nejtužším nastavení se nejednalo o prkennou jízdu. Na autě byla osmnáctipalcová kola, ale měl jsem možnost ozkoušet i auto na devatenáctkách a ani na nich se nedostavilo bouchání a netlumené rázy jako v případě Arteonu, který na takto velkých kolech už ztrácí jistotu. Ale abych jen nechválil, tak i tady jsou věci, které nejsou úplně na 100%. Například v odhlučnění na zmiňovaný Arteon 508 GT lehce ztrácí. Při rychlostech nad 150 kilometrů v hodině se začne ozývat svist větru kolem oken.

Není to žádná tragédie, ale Německý rychlík je na tom lépe. Také chování auta na limitu není moc dobře čitelné. Při sportovní jízdě, pro kterou není 508 GT zrovna nejvhodnější, je poměrně těžké odhadnout, kde je hranice podvozku. Nejlépe se auto chová pří svižných přesunech, ale tlačení na hranu mu moc nevoní. Jinak si Peugeot umí s grácií poradit prakticky se všemi podmínkami. Ve městě se plavně nese přes výmoly, na dálnici oplývá směrovou stabilitou a když se před vámi začne cesta kroutit, překvapí sebejistým podvozkem a velice rychlým řízením, díky kterému budete ručkovat jen v krajních případech. Auto je v každé situaci sebejisté a já s nevzpomínám na Francouze, který jezdí takhle dobře. Pochválit musím také brzdy, které jsou opravdu silné a dobře se dávkují. Tohle auto bylo prostě stvořené k cestování.

6

Týdenní soužití s Peugeotem 508 GT mi ukázalo dvě zásadní věci. Zaprvé se pořád jedná o překrásné auto, které skvěle jezdí a má fantastickou kvalitu výroby. Na současném trhu není jiné auto mimo prémii, které by vám dalo takový pocit výjimečnosti. Zadruhé se ukázalo, že slabší varianta je nejrozumnější volbou. Výkonově je oproti vrcholné verzi minimální rozdíl a cenový propad je drastický. Moje osobní volba by určitě padla právě na testovanou variantu PureTech 180.

Peugeot 508 GT je stále na vrcholu svého segmentu. Nezklame v žádném ohledu – se stísněným místem vzadu se u takové karoserie musí počítat. Střední výkonová varianta se ukázala jako velké překvapení a pravděpodobně dává v tomto modelu největší smysl.

Plusy

– Design
– Skvělý interiér
– Kvalita materiálů a zpracování
– Jízdní komfort
– Silný a kultivovaný motor
– Rozumná cena

Mínusy

– Omezený výhled z vozu
– Prostor na zadních sedadlech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz