Test Peugeot 508 1.5 BlueHDI. Auto, které nadělá konkurenci pořádné vrásky
Důsledky obliby SUV můžeme nejlépe vidět na segmentu D – tedy automobilů střední třídy s karoserií sedan. Zájem o taková auta za poslední roky rapidně klesá a dříve nejprodávanější vozy značek, třeba Passat nebo Monde, musely ustoupit sourozencům s otylou karosérii SUV. Trend je bohužel takový. Model 508 nebyl táhlem francouzské značky nikdy, oproti konkurenci sice nabízel poměrně bohatou základní výbavu, ale design vozu byl fádní a jízdní vlastnosti průměrné. Peugeot se to rozhodl změnit a do boje s klesajícím zájmem o klasické sedany se vydal s velmi radikální novinkou.
Už dlouho mě žádné auto tolik nepřekvapilo jako novinka od Peugeotu. Uznávám, nezní to zrovna dramaticky, vždyť tato automobilka už pěknou řádku let neudělala vyloženě žádnou pecku a mluvit se dá maximálně o výborném RCZ R nebo 308 GTI, ale to nejsou auta pro každého nebo na denní používaní. To je teď jinak, protože Francouzi se odvázali a na trh přichází nová generace modelu 508. Peugeot o něm mluví jako o radikálním liftbacku a kombi. No, nebudu mu to vyvracet, protože minimálně designem a kvalitou interiéru je více než jen to.
Posuďte sami – 508 má bezrámové dveře v obou variantách! To mělo naposled Subaru Legacy na sklonku milénia. Také má snížený ponton střechy, aby vypadal elegantně a sportovně zároveň. Zadní blatníky jsou vystouplé, rozchod kol je široký a koncové sloupky tenké. Světlomety jsou na obou stranách úzké a s velmi hezkou grafikou. Jo, tohle se povedlo, 508 vypadá fantasticky, placatě, vyváženě a vrací na trh čistou avantgardu sportovních sedanů. Nádhera a ještě jednou nádhera!
I v tomto případě však platí, že hodně záleží na zvolené výbavě, ale také motorizaci. Nejnižší výbava totiž nemá ve svislém pruhu v předním nárazníku LED denní svícení kombinované s blikačem, jako vyšší výbavy, ale jen malou chromovou lištu a liší se také zadní světla. Podle výfuků poznáte i motorizaci. Zatímco benzinové verze mají po jedné kulaté koncovce výfuku v obou rozích nárazníku, motorizace 1.5 BlueHDi mají v obou rozích nárazníku falešné oválné koncovky, výfuk ústí vlevo za nárazníkem dolů. Dvoulitrové motory BlueHDI pak mají dvě chromované koncovky v levém rohu nárazníku. Nejlépe samozřejmě vypadá verze GT, která je zároveň nejvíce vybavená a s nejvýkonnějšími motory.
Velkou pochvalu si zaslouží i interiér. Pořád se jedná o i-Cockpit, ale jeho evoluce se vydařila. Nejvíce šokuje svým zpracováním, které je perfektní a luxusní. Nejvyšší výbavy mají dokonce kůži Nappa. Peugeot 508 dostal do vínku spoustu zcela nových prvků výbavy, některé z nich šlo dosud vidět pouze u prémiových výrobců. Tou nejzásadnější novinkou je systém nočního vidění pomocí infrakamery, doplňuje ho adaptivní tempomat s funkcí stop & go (do 3 sekund od zastavení se auto samo opět rozjede) či aktivní asistent jízdy v pruzích, který se drží nejen nakreslených čár na silnici, ale umí auto udržet uprostřed pruhu anebo na krajnici. Nádherné jsou ovladače v leteckém designu, dotykové plošky pod nimi a obložení opravu odpovídá materiálům – dřevo je dřevo a třeba hliník opravdu hliník! To není běžné ani v prémiové třídě.
Prostornost vepředu je dobrá a s výškou blížící se 190 cm jsem neměl problém do žádných směrů. Sedadla patří k tomu nejlepšímu ve třídě a připomínají spíše prémiový produkt. Vzadu už je situace horší a vysocí lidé budou mít problém s prostorem nad hlavou. Je to daň za nízkou siluetu. Vyřeší to verze kombi, pokud potřebujete vozit vzadu dospělé lidi na dlouhé cesty.
V tomto testu vyzkoušíme základní vznětovou motorizaci 1,5 BlueHDi s manuální převodovkou a výbavou Allure. Kombinace relativně malého motoru a manuálu je překvapivě velmi přitažlivá. V současném vydání má kompaktní francouzský diesel 130 koňských sil. Francouzský diesel již tradičně vyniká kultivovaností a celkovou příjemnou vazbou s ovládacími prvky. Vždyť se jedná o jeden z nejmodernějších dieselů. Můžete tomu nevěřit, ale motory HDI již dlouho patří na sbsolutní naftovou špičku a předčí i některou prémiovou konkurenci. Jedná se zejména o oblast již zmíněné kultivovanosti, ochotě jít do otáček a velmi nízké spotřeby.
Motor poskytuje dostatek výkonu i pro dynamičtější jízdu, a přitom se klidně můžete držet dlouhodobě a kombinovaně okolo pěti litrů na sto kilometrů. Jde to i za míň, stačí vyjet mimo město a užívat si pohody na otevřených silnicích, pak není problém jezdit i kolem čtyř litrů.
Nejlepší na celém autě je podvozek. Ten je naladěn převážně komfortně a nerovnosti auto žehlí vážně jistě, navíc se od kol neozývají žádné rány ani pazvuky a v interiéru nejsou znát ani žádné nepříjemné rázy. Testovaný kus byl vybaven standardním podvozkem bez adaptivních tlumičů a poměrně malými sedmnáctipalcovými koly s pneumatiky o vyšším profilu. Nicméně jezdil jsem i s verzí GT na adaptivním podvozku a devatenáctkách s nízkým profilem a i takové auto dokázalo bravurně filtrovat nerovnosti. Peugeot si dal na podvozku a jízdních vlastnostech opravdu záležet.
Toto auto je opravdu fantastické a věřím, že konkurenci se zhoršila kvalita spánku. Všichni ostatní ve třídě totiž najednou vypadají velmi obyčejně. Problém 508 může být jen nižší praktičnost a poměrně ambiciózní cenová politika.
Na druhou stranu, budete přímo milovat, jak se na něj ostatní koukají, kolik strhává pozornosti, budete milovat jak se v něm cítíte a také jízdu s ním. Není to jen spotřební zboží. Je to skvělá ukázka toho, že střední třída není mrtvá. Žádné SUV vám nedá tolik stylu, krásy a už vůbec neposkytne takové jízdní vlastnosti. Peugeot hodně zariskoval tím, že na trh uvedl podobné auto a já doufám, že se mu bude dařit, protože nový Peugoet 508 je skvělý!
Plusy
Design
Skvělý interiér
Kvalita materiálů a zpracování
Jízdní komfort
Kultivovaný motor
Nízká spotřeba
Minusy
Omezený výhled z vozu
Prostor na zadních sedadlech
« Lancia Thema 8.32. Nenápadný sedan s motorem Ferrari BMW 330 Ci E46 kontra Mercedes-Benz CLK 320 C209. Zlatá éra automobilismu »