1 peugeot 308 sw gt exterior (5)

TEST Peugeot 308 SW GT

27. 5. 2015 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 80%

Peugeot 308 je už ve nižším provedení opravdu dobré auto a verze GT posouvá jeho přednosti ještě dále a dělá z něj auto, po kterém budete toužit. Krásný design, fantastický motor, výborný podvozek a luxusní interiér. K tomu si připočtěte opravdu nadprůměrnou výbavu a je tady auto, které nadělá konkurenci spoustu vrásek. Pokud hledáte rychlý kombík zejména pro dálniční přesuny, je to naprosto ideální volba. I když zvládá sportovní jízdu dobře, nejlíp se stejně cítí na dlouhých rychlých přesunech, což umocňuje silný kultivovaný diesel a automatická převodovka.

Verdikt:

Peugeot za poslední léta ušel obrovský kus cesty a začal vyrábět auta, na která můžou být ve Francii opravdu hrdí. Model 308 pak patří mezi mé nejoblíbenější obyčejné Peugeoty. Nabízí líbivý design, prvotřídní zpracování interiéru se zajímavými detaily, no a také velmi dobře jezdí a je poměrně praktický. Navíc s dvoulitrovým dieselem umí být i opravdu rychlý a zároveň úsporný s tím, že motory HDI už dlouho patří mezi dieselovou špičku na trhu.

Peugeot si je vědom potenciálu modelu 308 a rozhodl se z něj vyždímat ještě něco navíc, posunout ho o stupínek dále a postavit konkurenci takové Octavii RS, Focusu ST SW a nebo Golfu GTD. Nová 308 s označením GT je vrcholem řady a nabízí více, než jen silnější motor.

3083

Auto se liší například logy GT na několika místech karoserie, přídavnými otvory sání, které do motoru přivádějí více vzduchu, lištami kolem prahu karoserie, černě lakovaným difuzorem a ozdobnými prvky použitými u dvojité koncovky výfuku. Dravější vzhled tvoří také osmnáctipalcová kola i více přikrčený postoj. Peugeot totiž lehce snížil světlou výšku: vpředu o 7 a vzadu o 10 milimetrů. Úpravy techniky pak zahrnují zejména přepracovaný podvozek (přední náprava je pseudo McPherson, zadní s deformovatelným příčným nosníkem) a výkonnější brzdy. Verze GT je dostupná pro kombi i hatchback a nabídne dvě motorizace – diesel a ještě silnější benzínovou 1.6 THP.

V interiéru se objevují sportovní sedačky s výrazným bočním vedením a několik stylových prvků, například červené prošívání čalounění. Výraznější změny doznal ještě volant, která má tlustší průměr věnce a je obšit krásnou perforovanou kůží. Jinak je to uvnitř klasická 308 v celé své kráse. Zpracování je perfektní, použité materiály také a opravdu se na to skvěle dívá. Třeba výplně dveří jsou nadprůměrně zpracované s nápaditým návrhem. To platí i o okolí středového tunelu mezi předními sedadly. Krásné startovací tlačítko, vkusný dekor, mohutně polstrovaná sedadla potažená kůží a Alcantarou působí velmi kvalitně.

3086

Vzhled se tedy jednoznačně povedl a kombík v tmavě modré barvě a na velkých kolech vypadá opravdu sakra přitažlivě. Logicky je prodloužená varianta testovaného modelu vybavena dieselovou motorizací 2.0 BlueHDi s výkonem rovných 180 koní a krouticím momentem solidních 400 Nm. Motor je spjat s automatickou převodovkou a je to zde jediná možná volba. Manuál jde kombinovat jen s benzínovou verzí. Není se ale čeho bát, automatická převodovka funguje velmi dobře, odstranila turbodíru a držela motor v nejideálnějších otáčkách. Pro mě dokonalé spojení. Navíc řadí velmi dobře, rychle a nedělá logické chyby. Jedinou hrubkou zůstává občasné zaškubnutí zejména v nízkých rychlostech. Pro mě však toto spojení zůstává nejlepší volbou pro denní cestování. Kromě síly se motor vyznačuje i skromností. Během celého testu přesáhla spotřeba jen docela výjimečně hodnotu sedmi litrů a při opravdu klidném jízdním stylu se lze dostat do okolí litrů pěti.

A to přitom auto opravdu jede! Zátah motoru je hutný a razantní, přičemž nastoupí hned nad volnoběhem a nepřestává ani ve vysokých otáčkách. Vlastně je má motor vcelku rád a ochotně se do nich vrhá. Moc příjemné! Jen je třeba dávat pozor na vysoký krouticí moment, který je položen relativně nízko, a tak auto nemá problém protáčet kola na výjezdech ze zatáčky i v zdánlivě vyšších rychlostech. S plynem to chce tedy zacházet s rozumem a dávkovat ho tak, aby nedocházelo k prokluzu a s tím související nedotáčivosti. Tím se dostáváme k podvozku.

3082

Ten je oproti standardní verzi značně přepracovaný a jde to cítit. Ve městě je možná zbytečně tvrdý, ale musím uznat, že se Francouzům podařilo dobře utlumit přenosy rázů. Jakmile se ale dostanete na okresku, budete nadšení. Podvozek je tuhý, komunikativní a krásně poddajný. Nějaké odskakování nehrozí a kola pořád drží kontakt s vozovkou. V zatáčkách snese opravdu hodně, je příkladně stabilní a nedotáčivost přichází opravdu pozdě. Pokazit to lze jen hrubým zacházením s plynem, což jsem zmínil výše. Každopádně tak dobře odladěný podvozek jsem nečekal a už teď se těším na test benzínové varianty. Diesel má totiž jen jednu nevýhodu – je těžší zrovna na tom nejmíň vhodném místě, což samozřejmě snižuje ochotu zatáčet.

Mezi obdobnými diesely se však Peugeot nemusí ničeho obávat, právě naopak. Srovnám-li ho s Octavii RS TDI, jsou na tom obě auta podvozkově velmi podobně a rozdíl je téměř nulový. Možná Peugeot umí lépe držet kontakt s rozbitou vozovkou. Kde 308 suverénně dominuje je jednoznačně motor, ten je prostě lepší. Výtku mám jen k řízení, které působí příliš uměle a je tady naladěno ostřeji. V kombinaci s ultra malým volantem pak člověk musí být opatrný na sílu pohybů. Často se stává, že prostě zatočíte moc. Řízení navíc postrádá jakoukoli zpětnou vazbu. Skvělé jsou však brzdy a jejich progresivní nástup a účinek, navíc nevadly ani při delší ostré jízdě s častým brzděním naplno.

3085

Peugeot 308 je už ve nižším provedení opravdu dobré auto a verze GT posouvá jeho přednosti ještě dále a dělá z něj auto, po kterém budete toužit. Krásný design, fantastický motor, výborný podvozek a luxusní interiér. K tomu si připočtěte opravdu nadprůměrnou výbavu a je tady auto, které nadělá konkurenci spoustu vrásek. Pokud hledáte rychlý kombík zejména pro dálniční přesuny, je to naprosto ideální volba. I když zvládá sportovní jízdu dobře, nejlíp se stejně cítí na dlouhých rychlých přesunech, což umocňuje silný kultivovaný diesel a automatická převodovka.

Plusy

  • Stylový design
  • Tichý a kultivovaný motor
  • Místo na zadních sedadlech
  • Objem zavazadelníku, nízká ložná hrana
  • Jízdní vlastnosti
  • Spotřeba
  • Kvalita zpracování

Minusy

  • Cukání převodovky v nižších rychlostech
  • Občas příliš tvrdý podvozek
  • Necitlivé řízení

 

 

Nový Peugeot 308 GT – technická data a ceny
Motor 1.6 THP 1.6 THP SW 2.0 BlueHDI 2.0 BlueHDI SW
Převodovka 6M 6M 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1997 1997
Válce/ventily 4.4 4.4 4.4 4.4
Největší výkon [kW/min] 151/6000 151/6000 133/3750 133/3750
Největší toč. mom. [Nm/min] 285/1750 285/1750 400/2000 400/2000
Max. rychlost [km/h] 235 235 220 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,5 7,6 8,4 8,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,6 5,8 4 4
Pohotovostní hmotnost [kg] 1415 1465 1540 1595
Cena [Kč] 637.500 669.500 714.000 746.00
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz