TEST Peugeot 308 GTi – Superhatch
Peugeot 308 slaví prodejní úspěch, lidem se líbí a kupují ho, a tak se dalo čekat, že se časem objeví v nabídce i řidičsky orientovaná verze se silným motorem a odladěným sportovním podvozkem. A tak se loni skutečně objevila první vlaštovka sportovní „třistaosmičky“, pojmenovaná prostě a jednoduše GT. Pod kapotou, jak už to u sportovních modelů od Peugeotu a Citroenu bývá, tepe i v tomto případě prověřený čtyřválec 1.6 THP, naladěný tentokrát na výkon 205 koní… Jenže to je stále “slabý odvar” a do sportovního stroje má GT opravdu daleko. Peugeot se však chtěl vrátit ke svým slavným závodním kořenům a navázat na úspěšnou historii svých rychlých hatchbacků a po skvělé 208 GTi nám konečně dal plnotučný nabroušený hothatch střední třídy – 308 GTi!
Recept zní velmi jednoduše – motor z fenomenálního RCZ R, samosvorný diferenciál Torsen a nekompromisní sportovní podvozek. Rozchod kol byl z původních 1554 milimetrů standardní 308 zvětšen na 1570 milimetrů, světlá výška se snížila o centimetr, zvýšila se tuhost zadní torzní příčky, tlumičů a uložení náprav, a odklon kol byl upraven na -1,67° (dříve -0,6°). 308 GTi je výhradně vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, ta je však zesílena kvůli přenosu vyššího točivého momentu a ozubená kola mají menší sklony k opotřebení. Divize Peugeot Sport neponechala náhodě ani brzdovou soustavu – 380 milimetrové monoblokové brzdy s kotouči od Alconu a čtyřpístkovými třmeny AP Racing. Tohle je učebnicový tuning, takto to má vypadat! Peugeot Sport opravdu ví, co dělá a uvědomuje si, že nestačí jen silný motor. To, co ve výsledku dělá auto nejrychlejším, je právě brilantně odladěný podvozek, brzdy a nízká váha.
Ano, váha je další kritérium, které je u 308 GTi zásadní a v dnešní době ojedinělé – plně vybavená top verze totiž váží pouhých 1280 kg, což je hodnota, která snadno válcuje své konkurenty. Například taková Honda Civic Type-R váží 1468 kg. Takže Peugeot je lehký, silný a nešetřilo se na zásadních prvcích podvozku a hnacího ústrojí. Výsledek by měl být jasný – extrémně rychlé a ovladatelné auto!
Aby také ne, když pod kapotou tluče srdce s výkonem 200 kW… jo, je to opravdu 270 koní a 330 Nm točivého momentu. Z jednašestky! Neskutečné. Motor je starý dobrý známý čtyřválec vyvinutý společně s BMW, jenže tady z něj zbyl tak akorát blok a ten byl stejně zesílen. Jinak je vše jiné a lepší. Je kompletně kovaný, má zesílené ojnice pro vyšší otáčky, obří Twin-Scroll turbo, novou hlavu a vše vyrobeno ve spolupráci s Mahle Motorsport. Ti mají ohromné zkušenosti s motory Formule 1. Vše je pak ručně smontované a odladěné u Peugeot Sport. Tohle není žádný sportovní paket, ale auto se závodními technologiemi s propustkou na běžné silnice. Vyrámujte ho a můžete závodit!
Bez zbytečných řeší okolo, výsledkem je perfektní řidičský nástroj – řízení má precizní reakce a odezvu, zkrácené řazení je přesné, tuhé a rychlé. Na každý pohyb volantem reaguje 308 GTi s nevídanou ochotou a je skutečná zábava jej proplétat sérií zatáček. Podvozek dovolí absurdně rychlý nájezd a auto se absolutně nenaklání – zakousne se a drží stopu. Na nerovnostech i zaplácaných dírách nemá tendenci odskakovat. U předokolky se většinou očekává výrazná nedotáčivost, ale GTi prostě zatočí a jede dál. I přes ohromný výkon motoru je v zatáčkách neuvěřitelně efektivní. Samosvor na přední nápravě umí auto vytáhnout i z hraničních krizových situací, smyků a jiných přešlapů, platí u něj známe pravidlo – If in doubt, flat out! Aneb co nespraví plyn, vyřeší více plynu
Podvozek tohoto auta je jednoduše naprostý klenot a spolu se “špérou” předvádějí nevídanou magii. Ve srovnání s Renaultem není podvozek 308 GTi tak prkenný, zbytečně tvrdý a nestabilní. Možná to ubírá na hravosti a záludnosti, kdy prostě můžete brzdit s natočeným volantem, nebo ubrat plyn v zatáčce. Výsledkem nebude brutální lift-off smyk, ale lehké utažení stopy do vnitřku zatáčky. To mě na Peugeotu zarazilo nejvíce – ta stabilita a jistota, se kterou projíždí zatáčky v rychlostech, kdy i otrlí spolujezdci strachy vytrhávají madlo dveří a hledají odkládací prostor pro obsah svých žaludků. 308 GTi se vás nesnaží zabít, je jen maximálně efektivní a šíleně rychlý! Je jedno, jak rychle to do zatáčky pošlete, auto se zakousne, opře do tlumičů a bez nejmenšího náklonu vykrouží oblouk a jede dál. Nezná slavný “zvuk zklamání” – tedy hanebnou nedotáčivost! Tak trochu popírá fyzikální zákony a definici předního náhonu. Tak obrovský výkon, který kola musejí přenést a do toho ještě zatáčet… Čekal jsem, že bude auto tahat za volant a ono ne. Nevím jak to kluci v Peugeot Sportu udělali, ale sakra jo!
A pak je tady motor! Jeho projev je divoký a nástup výkonu výbušný. První poslání plynu do podlahy bude šok. Turbo se hrozivě nadechne a odfoukne Vás jako smetí. Sakra (ehmmm už po druhé, já vím), takový nástup jsem nečekal. Rozpoutané peklo pokračuje s zuřivou gradací, brnkne si o omezovač, odfrkne a vše začne znova. Výfuk má hutný zvuk prostupující celou kabinou, kde se míchá s hlasitým sáním a ještě hlasitějším zvukem blow-off ventilu. Kovový řev samotného motoru to pak posílá do říše divokých vlhkých snů.
Zátah je naprosto zběsilý a devastující, pružné zrychlení v jakékoli rychlosti a na každý převod překvapí i otrlé. Odezva motoru na plyn je bezprostřední a do otáček letí jako na drogách. Je naléhavý a intenzivní. Na tak malý motor s velkým turbem je to věc zcela nevídaná. Brzdy jsou mimochodem citlivé, skvěle dávkovatelné a jejich účinek rve orgány z těla. A nevadnou! Pořád mám před očima ty naštvané, zostuzené a s nechápavým výrazem konsternované řidiče šestiválcových BMW na dálnici, kteří chtěli, po spatření na pohled obyčejného Peugeotu v zrcátku, ujet a ukázat ramena… A nepodařilo se jim to ani trochu.
Fantastická jsou i sportovní sedadla. Kombinace hladké kůže s alcantarou z nich dělá velmi hezkou součást interiéru a hlavně nekompromisně drží. Bočnice po celém sedadlu je opravdu vysoká a tělo v ní drží jak se patří a sluší od skoro závodního auta. Volant má silnější perforovaný věnec a padne skvěle do ruky a změnila se i hlavice řadící páky. Jo, tady je vše v pořádku. Překvapivě moc! Dokonce vám ani nesežere bankovní účet – spotřeba se totiž běžnou jízdou pohybuje kolem mezi 6 a 7 litry, při plném využití potenciálu se zastavila na 13 litrech.
No a teď ty horší věci. Sedí se zde docela vysoko, což je problém každého hothatche. Hlavice řadicí páky má pořád kovové zakončení, takže vás v létě spálí a v zimě způsobí omrzliny. Pak je tady novodobé uspořádání kokpitu á la představa Peugeotu o tom, jak mít vše v zorném poli. Jenže nakonec nevidíte ani na budíky, protože je překrývá věnec absurdně malého volantu, který je dobrý jen při rychlé jízdě. Ve městě ho budete chtít vyhodit z okna. Nepotěší vás ani komfort podvozku, zejména pohybujete-li se nízkou rychlostí v českých městech – to se z vás rázem stane vídeňsky řízek, pořádně naklepaný!
K označení „ sakra (ehmm) rychlý“ si navíc v případě 308 GTi můžete jedním tahem připsat i poznámku „dobře vypadající“. Ne že by GTi verze svou sportovní náturu vysloveně vyřvávala do světa, ale jiné jsou oba nárazníky i nástavce prahů. V zadním difuzoru se zabydlela dvojice obřích koncovek výfuku. Na přední části se charakteristický lev přestěhoval z kapoty do mříže chladiče, kde jej doprovází ještě odznáček GTi. Mlhovky v rozích nahradily efektivní mřížky a horkou novinkou jsou uzounké LED blinkry, které se při blikání „rozjíždí“ do strany.
Velké plus sklízí po stránce vzhledu ještě opravdu krásná, devatenáctipalcová kola a dvoubarevný lak karoserie. Uvnitř nechybí maximální možná výbava a spoustu štítku odkazující na vrcholnou verzi modelu 308. Sice už to píši ve třetím testu, nicméně zrovna u 308 rád zopakuji, že vše působí velmi kvalitním a hodnotným dojmem. Mnoho plastů je měkčených a například taková madla dveří, která jsou v GTi obšitá perforovanou kůží, působí vážně skvěle. Ano, výsledkem je relativně decentní a elegantní auto, které je zatraceně rychlé, ovladatelné a neskutečně efektivní. Bravo!
Plusy
- Atraktivní design
- Podvozek a jízdní vlastnosti
- Výkon, projev a zvuk motoru
- Přesné řazení
- Komunikativní řízení
- Kvalita zpracování
- Sedadla
- Účinek brzd
- Stabilita a jistota jízdních vlastností
- Nízká spotřeba paliva
Minusy
- Povrchový materiál hlavice řadící páky
- Vysoký posaz
- Podivné uspořádání interiéru a malý volant
- Komfort
« Audi RS4 s výkonem 577 koní je nenápadná bestie – A může být vaše Unesli tchýni Berniemu Ecclestonovi – Chtějí extrémní výkupné »