Test Peugeot 308 GT 1.6 THP
Peugeot 308 je na trhu už řádku let a nedávno prodělal facelift. Změn je však minimum, podle výrobce se totiž vůz nestačil příliš okoukat. Já bych v tom viděl spíše minimalizaci nákladů. Tak či onak, rozdíly mezi starou a novou verzí jsou asi nejvíce patrné na přední části, kde se nachází nový přední nárazník, maska chladiče a také kapota motoru. Logo se přesunulo do masky chladiče a LED světla pro denní svícení opustila spodek nárazníků ve prospěch vrchu hlavních svítilen. V zadní části změny neproběhly.
V interiéru lze nově vybavit infoteinment systém navigací TomTom a samotný displej je nyní o rozměru 9,7 palce s novým a rychlejším systémem. Tento monitor je nyní standardní výbavou a vůz již nekoupíte s manuálním ovládáním klimatizace. To se znamená jediné, celý vůz ovládáte pomocí stále neintuitivního a pomalého rozhraní, které je občas k vzteku. Paket safety nyní zahrnuje pokročilé bezpečnostní systémy od varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, přes čtení dopravních značek až po systém sledování únavy řidiče.
Do testu dorazila rovnou druhá nejsilnější varianta modelu pod označením GT. S benzínovým motorem 1.6 THP vyjde na 660.000 korun, přičemž o 30.000 korun více stojí karosářská varianta kombi označená SW. Vrcholem je v řadě 308 již tradiční GTi za minimálně 820.000 korun a pouze jako hatchback.
Pod kapotou, jak už to u sportovních modelů od Peugeotu a Citroenu bývá, tepe i v tomto případě verze GT prověřený čtyřválec 1.6 THP, naladěný na solidní výkon 205 koní. K tomuto údaji mu dopomáhá dvoukomorové turbodmychadlo Twin-Scroll, které by mělo zajišťovat zátah již od velmi nízkých otáček, pokračující skrz celé spektrum.
Bez dalších řečí okolo, právě motor je na 308 GT tím jednoznačně nejvydařenějším prvkem. Nadmíru kultivovaná jednotka umí nabídnout slušný točivý moment téměř od volnoběhu a městská jízda je díky dostatku výkonu velice příjemná a svižná. Na přední kola se síla přenáší skrze šestistupňovou manuální převodovku, jejíž řadicí páka je zakončena mohutnou a těžkou pokovenou hlavicí (ta v zimě nesnesitelně studí a v létě pálí). Řazení je přesné, nemohu mu však nevytknout drobné vůle a také delší dráhy mezi jednotlivými rychlostmi. Obojí by se dalo vyřešit kratší pákou.
Komfort podvozku na velkých kolech není ideální zejména ve městském prostředí, kde auto silně natřásá posádku a přenáší rázy od kol do interiéru. Městský provoz konečně střídají okresky a já odhaluji, co se skrývá pod takřka magicky vyhlížejícím tlačítkem Sport. Po jeho stisknutí nebezpečně zrudnou budíky na vršku palubní desky, což je hezký efekt, nicméně vzhledem k tomu, že tak zmizí červené pole otáčkoměru, se pouze letmým pohledem špatně odhadují otáčky. Reakce na plynový pedál se významně přiostří a elektronikou posílené řízení značně přituhne. No a konečně je tu ten tolik diskutovaný prvek v podobě umělého zvuku motoru, přenášeného do interiéru vozu. O motoru není pro jeho kultivovanost příliš slyšet, takže trochu navození atmosféry se rozhodně hodí, ovšem ve vyšších otáčkách dostává zvuk prapodivný, až kosmický nádech.
Zatímco po městě v otáčkách do tří tisíc je jako takový silnější beránek, jak začne druhé pole otáčkoměru, nezáludně se mění v šelmu. Výkon graduje s takřka atmosférickým nasazením a ani pět tisíc, které mnohdy znamenají pro obdobně laděné motory pomalou smrt, jej nezastaví v rozletu. Párkrát se mi v řidičském zápalu dokonce stalo, že mě zastavil až štěkající omezovač otáček, nemilosrdně nastupující v červeném poli.
K dobrému motoru, jehož projev ke sportovnosti přímo vybízí, si přesně dovedu představit takový podvozek, který 308 podepře v každé situaci, dodá ji vyváženost na hranici adheze a bude do poslední chvíle neutrální. Bohužel zde musím závodní nadšence zastavit a doporučit, aby si zase sundali tu helmu a odložili rukavice. 308 GT je totiž stále primárně autem s vysokou užitnou hodnotou, určeným na denní ježdění. Při tvrdším zacházení podvozek sice podrží, ale přenosy hmotnosti, dané zhoupnutím karosérie v zatáčkách, jsou znát a poměrně brzo přichází i nedotáčivost. Na výjezdech je potom problémem zběsile se protáčející vnitřní přední kolo, které neustojí nával točivého momentu.
308 GT je tak postaveno do pozice slušně rychlého hatchbacku s výborným motorem, který zvládne stejně dobře ježdění po městě, jako rychlé dálniční přelety. Určitě bych měl zmínit ještě jednu příjemnou vlastnost motoru a tou je bezesporu spotřeba. Budete-li hodně opatrní, do osmi litrů se vejdete takřka za všech situací a mimo město se lze dostat i pod sedm. Teprve svižnější jízda po městě znamená necelých devět a samozřejmě pokud povolíte uzdu závodníkovi v sobě, jste rázem přes deset litrů.
K označení „rychlý“ si navíc v případě 308 GT můžete jedním tahem připsat i poznámku „dobře vypadající“. Ne že by GT verze svou sportovně laděnou náturu vysloveně vyřvávala do světa, ale jiné jsou oba nárazníky i nástavce prahů. V zadním difuzoru se dokonce zabydlela dvojice chromovaných koncovek výfuku, bohužel, jak již asi tušíte, jedná se o pouhé atrapy, neboť pravý výfuk ústí pod nárazníkem směrem k zemi. Zajímavosti verze GT jsou uzounké LED blinkry, které se při blikání „rozjíždí“ do strany.
Interiér modelu 308 je druhý v řadě, kde Peugeot aplikoval svůj styl nazvaný i-Cockpit a jde tedy vidět jeho stáří, respektive nedoladěnost. Tam, kde v nové 5008 musíte nápad chválit, tady jej budete proklínat. Pozice za volantem je zbytečně vysoká a volant nelze nastavit tak, abyste viděli na budíky. Do toho si připočtěte ten složitý a pomalý infoteinment, nebo nevhodnou hlavici řadící páky. Pochválit však můžu provedení a výbavu verze GT.
Vše je kontrastně prošíváno červenou nití a to včetně palubní desky. Ze sloupku řízení potom trčí sice pořád stejně malý, přesto však ergonomický výborný volant, doplněný o emblém GT a perforovanou kůži. Sedadla jsou tuhá a sportovní, a řidič šlape na pedály z leštěného hliníku. Sice už to píši ve třetím testu, nicméně zrovna u 308 rád zopakuji, že vše působí velmi kvalitním a hodnotným dojmem. Mnoho plastů je měkčených a například taková madla dveří, která jsou v GT obšitá perforovanou kůží, působí vážně skvěle.
Ve výsledku je tedy Peugeot 308 GT opravdu schopným pomocníkem do každodenního života pro ty, co se rádi svezou rychle, ale nechtějí přijít o výsady praktického vozu. Pod sportovně naladěným zevnějškem se ukrývá výrazně exkluzivnější interiér než u obyčejných verzí, ale také vážně výborný motor, za jehož nadšením občas pokulhává podvozek. Stylu však musíte obětovat ergonomii a rychlostí komfort.
Plusy
Gradace motoru
Kultivovanost vozu
Nízká spotřeba paliva
Plně vypínatelná stabilizace
Minusy
Méně místa na zadních sedadlech
Ne zcela přesné řazení
Nekomunikativní řízení
Slabý komfort
Nevhodný materiál hlavice řadící páky
Špatné rozložení budíků
« Majitel nechal Ferrari 456 GT opuštěné na pospas osudu. Pohled na chátrající klasiku bolí Test ojetiny Audi A6 Allroad 3.0 TDI – Nudná dokonalost »