3_p308 GT test 2015

TEST Peugeot 308 GT

27. 7. 2015 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 90%

Převodovka: 85%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 80%

Ve výsledku je tedy Peugeot 308 GT opravdu schopným pomocníkem do každodenního života pro ty, co se rádi svezou rychle, ale nechtějí přijít o výsady praktického vozu. Pod sportovně naladěným zevnějškem se ukrývá výrazně exkluzivnější interiér než u obyčejných verzí, ale také vážně výborný motor, za jehož nadšením občas pokulhává komfortně laděný podvozek.

Verdikt:

Peugeot 308 slaví prodejní úspěch, lidem se líbí a kupují ho, a tak se dalo čekat, že se časem objeví v nabídce i řidičsky orientovaná verze se silným motorem a odladěným sportovním podvozkem. A tak se skutečně objevila první vlaštovka sportovní „třistaosmičky“, pojmenovaná prostě a jednoduše GT. Pod kapotou, jak už to u sportovních modelů od Peugeotu a Citroenu bývá, tepe i v tomto případě prověřený čtyřválec 1.6 THP, naladěný tentokrát na výkon 205 koní. K tomuto údaji mu dopomáhá turbodmychadlo Twin-Scroll, které by mělo zajišťovat zátah již od velmi nízkých otáček, pokračující skrz celé spektrum.

Bez dalších řečí okolo, právě motor je na 308 GT tím jednoznačně nejvydařenějším prvkem. Nadmíru kultivovaná jednotka umí nabídnout slušný točivý moment téměř od volnoběhu a městská jízda je díky dostatku výkonu velice příjemná a svižná. Na přední kola se síla přenáší skrze šestistupňovou manuální převodovku, jejíž řadicí páka je zakončena mohutnou a těžkou pokovenou hlavicí. Řazení je přesné, nemohu mu však nevytknout drobné vůle a také delší dráhy mezi jednotlivými rychlostmi. Obojí by se dalo vyřešit kratší pákou. Stejně jako u standardní 308, je i ta v GT přece jenom zbytečně dlouhá.

308gt3

Městský provoz konečně střídají okresky a já odhaluji, co se skrývá pod takřka magicky vyhlížejícím tlačítkem Sport. Po jeho stisknutí nebezpečně zrudnou budíky na vršku palubní desky, což je hezký efekt, nicméně vzhledem k tomu, že tak zmizí červené pole otáčkoměru, se pouze letmým pohledem špatně odhadují otáčky. Reakce na plynový pedál se významně přiostří a elektronikou posílené řízení značně přituhne. No a konečně je tu ten tolik diskutovaný prvek v podobě umělého zvuku motoru, přenášeného do interiéru vozu. O motoru není pro jeho kultivovanost příliš slyšet, takže trochu navození atmosféry se rozhodně hodí, ovšem ve vyšších otáčkách dostává zvuk prapodivný, až kosmický nádech. Navíc mě trochu štvalo, že při rychlejší jízdě po dálnici, kdy jsem Sport zapínal kvůli řízení, nejde zvuk vypnout separátně.

Opusťme však svět elektroniky a zpět k tomu důležitému. Ať již s tlačítkem Sport nebo bez něj, je motor za každé situace vskutku silným parťákem. Zatímco po městě v otáčkách do tří tisíc je jako takový silnější beránek, jak začne druhé pole otáčkoměru, nezáludně se mění v šelmu. Výkon graduje s takřka atmosférickým nasazením a ani pět tisíc, které mnohdy znamenají pro obdobně laděné motory pomalou smrt, jej nezastaví v rozletu. Párkrát se mi v řidičském zápalu dokonce stalo, že mě zastavil až štěkající omezovač otáček, nemilosrdně nastupující v červeném poli.

308gt5

K dobrému motoru, jehož projev ke sportovnosti přímo vybízí, si přesně dovedu představit takový podvozek, který 308 podepře v každé situaci, dodá ji vyváženost na hranici adheze a bude do poslední chvíle neutrální. Bohužel zde musím závodní nadšence zastavit a doporučit, aby si zase sundali tu helmu a odložili rukavice. 308 GT je totiž stále primárně autem s vysokou užitnou hodnotou, určeným na denní ježdění. Právě podle toho je tedy nastaveno a po městě se spíše než přehnané tuhosti, která je vlastní rychlým hatchům, dočkáte hlavně nenuceného žehlení nerovností, doprovázeného solidním odhlučněním. Při tvrdším zacházení podvozek sice podrží, ale přenosy hmotnosti, dané zhoupnutím karosérie v zatáčkách, jsou znát a poměrně brzo přichází i nedotáčivost. Na výjezdech je potom problémem zběsile se protáčející vnitřní přední kolo, které neustojí nával točivého momentu, a to na druhé straně mu vlivem absence samosvorného diferenciálu, nebo alespoň elektronické uzávěrky, není schopno pomoci.

308 GT je tak postaveno do pozice slušně rychlého hatchbacku s výborným motorem, který zvládne stejně dobře ježdění po městě, jako rychlé dálniční přelety. Určitě bych měl zmínit ještě jednu příjemnou vlastnost motoru a tou je bezesporu spotřeba. Budete-li hodně opatrní, do osmi litrů se vejdete takřka za všech situací a mimo město se lze dostat i pod sedm. Teprve svižnější jízda po městě znamená necelých devět a samozřejmě pokud povolíte uzdu závodníkovi v sobě, jste rázem přes deset litrů.

308gt2

K označení „rychlý“ si navíc v případě 308 GT můžete jedním tahem připsat i poznámku „dobře vypadající“. Ne že by GT verze svou sportovně laděnou náturu vysloveně vyřvávala do světa, ale jiné jsou oba nárazníky i nástavce prahů. V zadním difuzoru se dokonce zabydlela dvojice chromovaných koncovek výfuku, bohužel, jak již asi tušíte, jedná se o pouhé atrapy, neboť pravý výfuk ústí pod nárazníkem směrem k zemi. Na přední části se charakteristický lev přestěhoval z kapoty do mříže chladiče, kde jej doprovází ještě odznáček GT. Mlhovky v rozích nahradily efektivní mřížky a horkou novinkou jsou uzounké LED blinkry, které se při blikání „rozjíždí“ do strany. Velké plus sklízí po stránce vzhledu ještě opravdu krásná, osmnáctipalcová kola.

Interiér standardní 308 by možná někdo mohl nazvat fádním, ale u GT se takového označení skutečně nedočkáte. Vše je kontrastně prošíváno červenou nití a to včetně palubní desky. Ze sloupku řízení potom trčí sice pořád stejně malý, přesto však ergonomický výborný volant, doplněný o emblém GT a perforovanou kůži. Sedadla jsou tuhá a sportovní, a řidič šlape na pedály z leštěného hliníku. Sice už to píši ve třetím testu, nicméně zrovna u 308 rád zopakuji, že vše působí velmi kvalitním a hodnotným dojmem. Mnoho plastů je měkčených a například taková madla dveří, která jsou v GT obšitá perforovanou kůží, působí vážně skvěle. Příklonem ke sportovnosti, která se odehrála zejména v oblasti pohonného ústrojí, pochopitelně nijak neutrpěla praktičnost vozu. Na zadní sedadla se tak stále pohodlně vejdou i dospěláci.

308gt4

Ve výsledku je tedy Peugeot 308 GT opravdu schopným pomocníkem do každodenního života pro ty, co se rádi svezou rychle, ale nechtějí přijít o výsady praktického vozu. Pod sportovně naladěným zevnějškem se ukrývá výrazně exkluzivnější interiér než u obyčejných verzí, ale také vážně výborný motor, za jehož nadšením občas pokulhává komfortně laděný podvozek. Co je však důležité a o čem koneckonců vypovídá i název, Peugeot si s  GT rozhodně nevypálil všechny náboje naráz a nechal si prostor. Už delší dobu se hovoří nejen o verzi GTI, ale také o nejostřejší verzi R. A právě takto rozdělená modelová řada zaručí, že si každý zvolí model s přesně namíchaným poměrem mezi sportovností a praktičností.

Plusy

  • Naladění podvozku
  • Gradace motoru
  • Kultivovanost vozu
  • Nízká spotřeba paliva
  • Plně vypínatelná stabilizace

Minusy

  • Méně místa na zadních sedadlech
  • Ne zcela přesné řazení
  • Nekomunikativní řízení

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz