TEST Peugeot 308 2.0 BlueHDi AT
Peugeot 308 se mi líbí a to jakože hodně! V redakci ho mám již po několikáté a za tu dobu si mě jednoduše dokázal získat tak, že se mi nechce na konci testovacího týdne ani vracet. Jasně, není to sportovní ani nijak zábavné auto, jenže je nesmírně příjemné s ním jezdit v rámci každodenního používání. Má ideální ani velkou, ani malou velikost, skvělou manévrovatelnost, je pohodlné, skvěle odhlučněné a také velmi dobře vypadá. Přední část obohacují Full-LED světlomety, které v mainstreamu a této třídě budete hledat jinde těžce. Auto s nimi vypadá obzvláště dobře a přidává to na celkové image hodnotného auta.
Vlastně se nebojím říct, že je stylové a luxusní. Elegantní a promyšlený design exteriéru je prostě sázkou na jistotu a interiér zase nabídne svěží závan inovativnosti a prémiového nádechu. Zpracování je perfektní, použité materiály také a opravdu se na to skvěle dívá. Třeba výplně dveří jsou nadprůměrně zpracované s nápaditým návrhem. To platí i o okolí středového tunelu mezi předními sedadly. Krásné startovací tlačítko, vkusný dekor, mohutně polstrovaná sedadla potažená kůží a Alcantarou působí velmi kvalitně….
Kapitolou samou pro sebe je pracoviště řidiče a zejména volant. Takto malý okrouhlý předmět určený k ovládaní auta jsem už dlouho neviděl, rozhodně ne v nižší střední třídě bez sportovních ambicí. Drží se opravdu dobře a rychle si na něj zvyknete, až vám přijde nepochopitelné, co ti výrobci vidí na těch obřích volantech, které se montují jinam. Po vrácení 308 jsem přebíral na test nový Renault Clio, a v první fázi jsem se zděsil nad tím obrovským kormidlem jak z pirátské plachetnice. Až poté mi došlo, že toto je vlastně normální rozměr v normálním automobilovém světě. Škoda. A pak tu jsou budíky umístěné na vrcholu palubní desky u čelního okna v zorném poli řidiče. Chce to zvyk a pak je to naprosto fajn.
Středový panel je legendárně zjednodušený. Schválně říkám legendárně, protože jeho jednoduchost je masivně propagovaným jevem. Opravdu zde moc ovládacích prvků nenajdete – kolečko nastavení hlasitosti, štěrbinu pro CD přehrávač, vyhřívání oken a to je tak všechno. A i když jsem zastáncem jednoduchosti, tady se šlo až moc daleko na úkor uživatelské přivětivosti. Například by nezaškodilo přihodit alespoň dvojici koleček pro úpravu teploty klimatizace. Její nastavování pomocí dotykového displeje je prostě nepohodlné a odvádí pozornost. Ale to je asi jediné, co člověka otráví.
Infoteinment systém jako takový není zlý, má spoustu funkcí a dobrou grafiku, jen mu občas chviličku něco trvá no. Nic hrozného, nic geniálního. Líbí se mi však zakomponování obrazovky do palubní desky a jeho lemování. Velmi elegantní a hezké. Celkově je provedení, kvalita a vzhled interiéru na vysoké úrovni a tento Peugeot nadělá přímé konkurenci ještě spoustu vrásek. Nejdůležitější je to, že se zde člověk cítí fajn, stylově a tak celkově jinak. Příjemný protiproud v segmentu.
Pod kapotou testovaného modelu tluče čtyřválcové dvoulitrové dieselové srdce s výkonem 110 kW a 370 Nm točivého momentu. Nezní to jako žádný svalovec, ale umí s 308 pěkně zacvičit, dynamika je opravdu velmi slušná. Motor navíc postrádá prodlevu turba, chce se mu do otáček a má takovou tu správnou naléhavost. Prostě to zadupnete a auto zatlačí a vyletí vpřed. Reakce na plyn jsou také rychlé a celkově se mi projev motoru líbí. Rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co čtyřválcová produkce nabízí. Kultivovanost je také velkou předností a spolu s výborným odhlučněním kabiny si 308 HDI zamilujete. Vlastně neznám moc lepších naftových čtyřválců a to i když zahrnu prémiový segment. Hmm!
U testovaného modelu byl motor spjat s automatickou šestistupňovou převodovkou, která ještě více umravnila dieselový charakter jednotky. Odstranila turbodíru a držela motor v nejideálnějších otáčkách. Pro mě dokonalé spojení. Navíc řadí velmi dobře, rychle a nedělá logické chyby. Jedinou hrubkou zůstává občasné zaškubnutí zejména v nízkých rychlostech. Pro mě však toto spojení zůstává nejlepší volbou pro denní cestování. Kromě síly v klidném obalu se motor vyznačuje i skromností. Během celého testu přesáhla spotřeba jen docela výjimečně hodnotu sedmi litrů a při opravdu klidném jízdním stylu se lze dostat do okolí litrů pěti.
Podvozkově ušli Francouzi dlouhou cestu. Nejde o rozbředlého pohupovače ani prkeného mlátiče. Na dálnici funguje bez výhrad i v úsecích jindy vyklepávajících Vaše zbývající zuby. Na hladkém asfaltu o něm nevíte a na hrbolatých částech drží jistě. Grip podvozku je slušný a auto po překročení limitu přejde do čitelné nedotáčivosti. Ale o tom toto auto není. Za všech okolností si ponechává skvělý komfort cestování, výborné odhlučnění a jisté jízdní vlastnosti. Sportování mu s velkým těžkým dieselem nesluší a nesvědčí. I přes výkonný motor Vás nebude nutit jezdit na doraz, je to prostě příjemný společník.
Peugeot prošel opravdu ohromující transformací a staví auta, která si vysoké hodnocení plně zaslouží a není jim moc co vytknout. Nová 308 je skvělou alternativou k zaběhlé konkurenci a navíc Vás potěší tím, jak je skvělá. Bravo!
Plusy
- Stylový design
- Tichý a kultivovaný motor
- Místo na zadních sedadlech
- Objem zavazadelníku, nízká ložná hrana
- Jízdní vlastnosti
- Spotřeba
- Kvalita zpracování
Minusy
- Cukání převodovky v nižších rychlostech
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1997 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 370 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 215 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.8 / 3.8 / 4.1 |
Emise CO2: | 111 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 610 / 1660 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1535 / 420 |
Rozměr pneu: | 225/45 R 17 |
Zákl. cena test. vozu (Peugeot 308 ALLURE 2.0 BlueHDI EAT 6): 559 000 Kč
« Vaše auto – Anton a jeho Chevrolet Corvette Z06 Ferrari – Nový šéf, nové vyhlídky »