TEST Peugeot 208 GTi – Stará škola
Těsně na začátku jara se nám do redakce dostal další slibně vypadající Hot-Hatch, tentokráte z dílny Peugeotu. Francouzský výrobce hrdě hlásá, že se s novým 208 GTi vrací ke kořenům. Trochu tomu neodpovídá turbo pod kapotou, ale to se v dnešní době nedá nic dělat.Peugeot alespoň nechal manuální převodovku, což se nedá říct třeba o Cliu RS, které si můžete koupti jen s automatem. 208 GTi to každopádně nemá a nebude mít lehké, protože konkurence je v tomto segmentu rozsáhlá. Opel nedávno představil novou Corsu OPC, která mě naprosto odrovnala, stále je tady také Fiesta ST a nebo Mini JCW. Dokázal přesvědčit?
Nejprve však to důležité – 208 GTi je čerstvě po faceliftu. To že dostal nový nosánek a trošku botoxu na tlamičku je vedlejší, důležitý je decentní nárůst výkonu – celých 8 koní a 25 Nm. Takže finálních 208 koní a 300 Nm krouťáku nezní vůbec zle. Jsou tu také nějaké nové barvy, třeba matná šedá, kterou máme i na našem autě. Vypadá to vcelku podivně, ale tak proč ne. Peugeot Sport také vyslyšel nářky nebohých pisálků o nedostačujícím zvukovém projevu a s faceliftem tu tak máme nový výfuk, který hučí jako krá.. ehmm, je prostě až moc hlasitý. Cesta po dálnici ustálenou rychlostí 130 Km/h se rovná dobrovolné ztrátě sluchu a bolesti hlavy jako bonus. Nedokáži stále pochopit, jak toto někdo mohl schválit. Ano, při sportovní jízdě výfuk krásně šťeká, střílí, prská a řve. Při obyčejné jízdě se však z vrčícího milého štěňátka stane nesnesitelný smradlavý pes, který vám právě sežral půl bytu a vy byste ho nejraději poslali do jiné dimenze. Že jsme tehdy, my novináři, raději nedrželi ret…
Víte, Francouzi umí postavit dobré sportovní auto, musí jenom chtít. Pořád mám v paměti momenty, které jsem zažil za volantem velkolepého Cila RS předchozí generace a nebo třeba DS3 Racing. 1.6 TwinScroll Turbo byl navíc vyvíjen dohromady s BMW a je nám v redakci důvěrně znám, ten zklamat opravdu nemůže. Vlastně je v současných evropských hatchích takovou stálicí a špičkou.
Výkon je dostupný na požádání téměř ihned. Tato jednotka pojem, jako je turbodíra téměř nezná a prodleva je naprosto minimální. Na charakteru to možná trošku ubírá, protože 208 GTi nemusíte “ždímat.” Prostě sešlápnete plyn a auto vystřelí dopředu se vší sílou. Dnešní řidiči to ocení daleko více – těch, co chtějí točit motor do omezovače a každého koně si zasloužit správnou prací s převodovkou a pedály je opravdu málo.
To nejlepší ze sebe však motor vydá ve středním spektru otáček, jenže také nemá špičku! Někde u 4.500 ot./min výkon odchází a jakékoli další točení směrem k červenému pásmu nemá smysl. Tato jednotka je v aspektu spotřeby neuvěřitelně povedená ať je v jakémkoli autě. GTi s ní jezdí kolem 8 litrů svižně, maximálně za 16 při ostré jízdě, no a když zklidníte, tak není problém jezdit pod 6 litrů. To je za 208 koní výkonu a velmi solidní dynamiku opravdu výborná spotřeba.
Než se rozjedeme po okreskách, pojďme se mrknout na design a interiér. Zvenčí si GTi nehraje na žádného svalnatce. Přibylo pár log GTi, lehce narostlo lemovaní blatníků, změnilo se podbarvení předních světel a nové denní svícení, drsnější tvar nárazníků, prahy a větší výfuk. Nechybí sportovní kola, potřebné snížení podvozku a to je vše. Design nové 208 je povedený už i u základních verzí, a tak tento hatch vypadá prostě velmi dobře. Uvnitř nalezneme sportovní sedáky, červenou nití prošívané stehy kůže, ve které je vyvedena přístrojová deska, volant, sedadla a zkrácená hlavice řadící páky.
Zajímavým detailem je diodový červený pruh přes celou kapličku přístrojového štítu. Tím se dostáváme k největšímu problému tohoto auta – přístrojovce. Peugeot chce řidiče více spojovat se silnicí a tak kapličku umístil vysoko pod přední okno a výsledek je prostě tristní. Nemusíte sice tolik cestovat očima, ale pokud jste průměrné postavy, musíte volant zvednout a pak přes něj na budíky nevidíte. Pokud vidět ale chcete, musíte volant posunout dolů a pak řídíte koleny. Tím je samozřejmě narušena také pozice za volantem a pak samotný volant má tak malý průměr, že by se hodil spíše do motokáry. Drží se blbě. Škoda.
Jdeme jezdit. 208 koní a váha 1190 kg slibuje opravdu solidní dynamiku a mrštnost. A ano, opravdu se vrhá do zatáček s vášní a drží famózně. Absence svoru se však projevuje více, než by bylo dobré a tak je pod plynem na výjezdu citelně nedotáčivé a tvrdě protáčí vnitřní kolo. Při ostré jízdě mě také postupně začalo mrzet řízení, které nemá adekvátní zpětnou vazbu a občas prostě nevíte, kde jsou kola… Jediné pozitivum, které toto nastavení má je fakt, že volant netahá za ruce, tak jako konkurence.
Každopádně na zakroucených silničkách je s GTi slušná zábava, umí hezky jezdit po třech kolech a i když v přímce nepatří k nejrychlejším, tak na okresce ukáže záda každému dotírajícímu. Základ pro Hot-Hatch je totiž zejména rychlý podvozek a ne jen motor a to Peugeot plní dokonale. Limit je sakra daleko, a tak si s nim užijí i začínající řidiči v této kategorii. Velké plus je, že Peugeot dokázal sladit podvozek tak, že funguje na každém povrchu stejně dobře. Neodskakuje a dokáže filtrovat téměř vše. A nastavit auto tak, aby jezdilo parádně v Alpách a také v Česku je vážně kumšt. Podvozek a motor tohoto auta jsou velkým plusem.
Při dravé jízdě na okreskách se ve výborném světle ukázaly brzdy, které nelze unavit snad nikdy. Je úplně jedno jak často a jak razantně na brzdový pedál šlapete, protože GTi brzdí pořád stejně dobře. Mají kousavější nástup, na který je potřeba si zvykat a tím pádem dostává trochu na frak i dávkovatelnost, účinek je však naprosto nekompromisní. Výborné je však také řazení, které je precizně přesné a dráhy jsou krátké. Při ostré jízdě se tak rychlé řazení stává daleko jednodušší. To kde 208 GTI vyniká oproti konkurenci je cestovní komfort, pominu-li hluk od výfuku. Podvozek je pohodlný, stejně jako sedadla a vůz absolutně neposkakuje, nedrncá a krásně filtruje nerovnosti.
Největší slabinou GTi tak zůstává ambiciózní cena a fakt, že je dražší, než Fiesta ST. A ta je lepší řidičské auto, i když vyžaduje zkušenějšího řidiče. Ve výsledku tak Peugeot konečně postavil po dlouhé době výborný hot-hatch, který má pod kapotou skvělý motor doplněný o ještě lepší podvozek. Je zábava s ním jezdit, ale nevyžaduje vyšší nároky na řidiče. Ve své podstatě je to takový hodný beránek, se kterým budete zatraceně rychlý. Jen si to prostě neužijete tak moc, protože se nemusíte tolik snažit.
Plusy
- Zajímavý design
- Sedadla
- Jízdní vlastnosti
- Motor
- Podvozek
- Brzdy
- Spotřeba
Minusy
- Výhled na přístrojový štít
- Malý zploštělý volant
- Dunivý výfuk
« Formule 1 po Schumacherovi je na prodej – První stupně vítězů slavil právě s ní Hennessey Venom GT Spyder se stává nejrychlejším autem bez střechy na světě – Jede 427 km/h »