TEST Peugeot 108 1.2 PureTech TOP
Zatímco v předchozím pokolení si byli prckové od Kolína hodně podobní, ti nejmladší se od sebe na pohled výrazně odlišují. Toyota Aygo nasadila přísný “samurajský” výraz, Citroen C1 se zase tváří příliš “jinak”. Peugeot 108 podle mě vypadá nejvyváženěji. Může za to především elegantní příď s typickými světlomety ve stylu nového korporátního designu značky, výrazný nárazník a velké diody denního svícení. Kontrastní stříbrná barva zpětných zrcátek, klik dveří a dalších detailů pak dodává na hodnotném image. Dokonce se mi líbí i fialové plátno stahovací střechy. Grafika zadních světlometů pak odkazuje na lví drápy. Moc milé autíčko, které se hodně líbí.
Mnohem méně už je viditelná snaha o šetření při výrobě. Stačí se podívat třeba na zadní podběhy, které nepokrytě odhalují holé plechy. Obvyklé oplastování tu nenajdete. Zato si můžete svého drobka řádně “vymazlit”. Peugeot nabízí osm barev karoserie, pak dvě dvoubarevné verze karoserie a také “polokabriolet” s posuvnou plátěnou střechou – na výběr jsou tři barevná provedení plátna. Vyhrát si lze také s podobou interiéru. Testovaná 108 oblékala černou metalízu s fialovou plátěnou střechou a hliníkovými koly se dvěma odstíny. Bílý pak byl středový panel tmavě šedé palubní desky.
Výsledek vypadal zajímavě, ale určitě ho ocení spíš ženy. Upřímně přiznávám, že moje “chlapská hrdost” za volantem kolínského drobka trochu trpěla. To však v žádném případě neznamená, že by byl interiér špatný. Proti předchozí generaci je nejen vidět, ale i cítit značný posun k lepšímu. Kabina působí docela moderně, palubka je přehledná a také ovládání je jednoduché. Samozřejmě nelze čekat nějaké luxusní materiály, vnitřku dominují tvrdé plasty, ale zpracování se zdálo na slušné úrovni. Přestože má Peugeot 108 už v základní výbavě výškově nastavitelné sedadlo, není hledání ideální řidičské polohy zrovna jednoduché. Na vině je pouze výškově nastavitelný volant, který bude vyšším postavám připadat poměrně “daleko”. Právě kvůli němu nakonec skončí v nepříliš pohodlné pozici „dlouhé ruce, krátké nohy”. Líbí se mi naopak, že se společně s volantem hýbe i panel s přístroji, který je připevněn ke středovému sloupku, takže na něj vždy budete mít perfektní výhled.
Pochvalu zaslouží nový multimediální systém. Jeho prostředí je na pohled příjemné, přehledné a svižné. A prostornost? Rozhodně nečekejte zázraky. Peugeot 108 patří mezi nejmenší pětidveřová auta na trhu a uvnitř je to znát. Kabina je dost úzká a především na zadních sedadlech není místa nazbyt. Dva dospělí se tam sice usadí, ale v případě, že měří více než 180 centimetrů, budou se prát s nedostatek prostoru pro nohy i hlavu. Malý je pochopitelně také zavazadlový prostor, nabízí objem jen 196 litrů. Po sklopení opěradel zadních sedadel naroste na 750 litrů. Střízlík z Kolína prostě není rodinné auto.
Peugeot 108 je určen hlavně pro městský provoz. Musí si poradit v úzkých uličkách, musí umět kličkovat mezi dalšími auty v rušných ulicích a především se s ním nesmí majitel, nebo spíš majitelka, bát parkovat. Novinka ve všech těchto disciplínách obstojí skvěle. Díky poloměru otáčení 4,8 metru se otočí “na pětníku”, perfektní výhled z kabiny a délka menší než 3,5 metru zase výrazně usnadňují parkování – vejdete skoro všude.
Pohyb městem pak zpříjemňuje povedený podvozek. Výrobce přepracoval zadní nápravu, opatřil ji novými pružinami závěsu, novými tlumiči a novým příčným stabilizátorem. Auto i díky tomu působí sympaticky čiperně, ale především hodně pohodlně. Poradí si s příčnými prahy, s dlažbou i s překvapivými dírami v asfaltu. Není uskákané, nijak “nedrncá”, ale ani se nehoupe. Hbitosti v případě testovaného vozu pomáhal také motor, jímž byla tříválcová dvanáctistovka, silnější z dvojice nabízených pohonných jednotek, která poskytuje výkon 82 koní. Na tak malé a lehké vozítko je to opravdu dostatečné. Motor je navíc pružný, při korzování městem zvládne zařazený pátý rychlostní stupeň, a především takový splašeně houževnatý.
Na pokyny od plynového pedálu reaguje okamžitě a nadšeně žene auto vpřed. Jen škoda jeho hrubého projevu. Typické tříválcové vrčení by až tak nevadilo, ale znatelné vibrace pronikajicí až do kabiny ano. Lehké řízení nepůsobí příliš přirozeně, ale to asi v tomto případě ani nevadí. Řazení se vyznačuje delšími drahami, je však poměrně přesné s hladkým chodem. Spotřeba se v městském provozu pohybovala mezi 5 a 6 litry.
Ve městě si tedy malý Peugeot vede výborně. No jo, jenže u nás si málokdo koupí vozítko jen do města. Může tedy 108 fungovat i jako “hlavní auto” pro méně náročné majitele? Překvapivě ano. Točivý motor má dostatek síly i mimo obce, v pohodě obstojí i na dálnici. Strach nemusíte mít ani z jízdních vlastností. Podvozek si skvěle poradí s nerovnostmi i při větších rychlostech a i když se auto v rychlejších zatáčkách dost naklání, působí nezáludně a čitelně. Myslím si ale, že vyloženě pospíchat s kolínským “lvíčkem” nebudete. Sami vycítíte, že se pro sportovní jízdu příliš nehodí. Stejně jako ve městě, i na okreskách je příjemná spotřeba, která se pohybuje opět mězi 5 a 6 litry. Na dálnici už konzumace paliva roste – mezi 7 a 8 litrů.
Peugeot 108 má z kolínských trojčat nejvyšší základní cenovku. Neznamená to ale, že je hned nejdražší. Proti zbylé dvojici má totiž poměrně bohatou základní výbavu, která zahrnuje například palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, manuální klimatizaci či audiosystém s MP3 přehrávačem a USB vstupem.
Plusy
- spotřeba
- manévrovatelnost
- design
- pohodlná jízda
- podvozek
- přesné řízení
- brzdný účinek
Mínusy
- horší materiály uvnitř
- příliš malý zavazadlový prostor
Technické údaje
Motor | Peugeot 108 1.2 PureTech |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,8 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 165/60 R15 |
Pneumatiky vzadu | 165/60 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 60 / 82 v 5750 |
Točivý moment (Nm) | 116 v 2750 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,4 / 3,7 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3475 |
Šířka (mm) | 1615 |
Výška (mm) | 1460 |
Rozvor náprav (mm) | 2340 |
Provozní hmotnost (kg) | 962 |
Celková hmotnost (kg) | 1240 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 180 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 258 900,- Kč (1.0 VTi 68 k Active) |
Základní cena test. verze | 273 900,- Kč (1.2 PureTech 82 k Active) |
.
« Hyundai ukázal koncept RM15 s motorem uprostřed Kia GT Concept – Půjde do výroby »