TEST Opel Mokka 1.6 CDTI 4×4 – Změna k lepšímu
Opel Mokka s naftovým motorem… Když jsem pro něj šel, nebyl jsem zrovna nadšený, protože Opel nikdy v minulosti moc povedených vznětových agregátů neukázal. Spíš vždy šlo o nekultivovaný a hlučný motor, který zrovna nedominoval ani ve spotřebě. S novou šestnáctistovkou CDTI se však vše mění a nafta dává u této německé automobilky konečně smysl. Třída malých crossoverů je však nabitá k prasknutí, a tak jsem byl velmi zvědavý, jak obstojí v porovnání třeba s takovým Nissanem Juke, Renaultem Capturem a podobně.
1.6 CDTI je možno zakoupit ve dvou variantách, slabší nabízí 81 kW a pohon předních kol, silnější se pak chlubí slušným výkonem 100 kW a volitelným pohonem všech čtyř kol a automatickou převodovkou. Čtyřkolka dokáže přenést až 50% z točivého momentu 320 Nm na zadní kola a funguje na principu elektromagnetické spojky, což je v dané třídě velmi slušné, ale v mnoha případech i zbytečné.
Exteriér
Auto působí výrazným dojmem. Baculatější tvary mu dodávají na mohutnosti a zdá se být větším, než doopravdy je, což je u crossoverů vítáno. Rezavá barva vypadá exkluzivně, a tak byste neřekli, že před Vámi stojí nejnižší kategorie crossoverů. Autu však ubírá poměrně vysoká a úzká karoserie, vypadá prostě moc vysoce. Přední nájezdový úhel je skoro stejný, jako třeba u sedanu VW Passat, takže ani to na ”terénním” dojmu nepřidá. Naopak se mi líbí 18′ palcová litá kola a černé a stříbrné designové doplňky. I tento zajímavý vzhled totiž může za to, že se jedná o jeden z nejprodávanějších crossoverů.
Interiér
Interiér býval u Opelu vždy tak trochu slabinou. Ani tady se kluci z Německa nepředvedli, vypadá zastarale, je v něm tisíce tlačítek a jakoby se zužoval a zužoval. Alespoň zmizelo vrzání, které známe třeba z Insignie. Materiály jsou slušné, na několika místech dokonce i měkčené. Informační systém je složitý a nepřehledný, hlavně jeho ovládání, kdy si člověk musí dlouho zvykat, co z těch X tlačítek vlastně stisknout. Palec nahoru dávám za vzdušnost a dostatek místa pro posádku na předních sedadlech, vzadu už to bohužel taková sláva není, ale poráží některé z konkurentů a řadí se k průměru.
Jízda
Posez za volantem je zajímavý, ale po čase si na něj člověk zvykne. Spojka zabírá sympaticky hladce a po prvních pár kilometrech si s ním začnete rozumět a jezdit bez sebemenšího cuknutí. Řízení je však až moc přeposilované a nabízí tak minimální zpětnou vazbu, což možná většina majitelů spíše uvítá. Převodovka má hladký chod, takže jsem s ní neměl sebemenší problém.
Překvapením je však podvozek, ve městě se chová hezky neutrálně a žehlí všechny typy nerovností. Jakmile vyjedete na okresku, dokáže si poradit i s trochu svižnější jízdou, což většině konkurence zrovna nevoní. Polní cesty problémem nejsou a pohon všech čtyř kol je hravě zvládá i po dešti, ani mokrá tráva nečiní výrazný problém. Jedinou chybou je minimální přední nájezdový úhel, za který dávám palec dolů.
Co naopak chválím, je nový čtyřválcový turbodiesel o objemu 1.6-litru, který velmi překvapil kultivovaným a tichým chodem, slušným zátahem v nízkých otáčkách a u srdce hřející nízkou spotřebou. Po týdenním ježdění jsem měl průměr necelých šest litrů, ale myslím si, že jezdit za 5-5.5 litru nebude problém. Takže to, že Opel neumí vyrábět naftové agregáty je minulostí, tady máme dostačující důkaz.
Závěr
Na závěr mu není moc, co vytknout. Ano interiér je lehce zastaralý a přeplácaný tlačítky, ale na oplátku nabídne jednu z nejlepších naftových jedna-šestek v kategorii a schopný podvozek. Jeho svěží design se jen tak neokouká a Mokka si zaslouží být na prvních místech v prodejnosti malých crossoverů.
Plus
Kultivovaný motor
Nízká spotřeba
Podvozek
Mínus
Odhlučnění od kol
Interiér
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Opel Mokka 1.6 CDTI 4×4 |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 100 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 2000 – 2250 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 187 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5 / 4.2 / 4.5 |
Emise CO2: | 119 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 356 / 785 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1504 / 434 |
Rozměr pneu: | 215/55 R 18 |
« Lexus RC Coupe představen s novým přeplňovaným motorem Mazda představila MX-5 RS »