Test Opel Insignia Sports Tourer GSi. Uhrančivě schopná
Proč si koupit Insignii, když můžu mít Passat nebo Superb? Jak se odlišit v korporátním světě na firemním parkovišti? Odpověď je příznačná, i když vyjádřena poněkud složitým vzorcem. Opel Insignia Sports Tourer GSi 2,0 CDTi Biturbo 4×4. Abychom však našli skutečně plnohodnotnou odpověď na naše dvě úvodní otázky, musíme začít od začátku.
Určitě si pamatujete na minulou generaci Insignie, ta nejtěžší mohla vážit až 1800 kg, ciž byla skutečně těžká manažerská třída. Druhá generace modelu Opel Insignia spatřila světlo světa v roce 2017 a stala se posledním modelem německé automobilky před vstupem do francouzského koncernu PSA. Insignia výrazně zhubla, což se pozitivně podepsalo na jízdních vlastnostech. Také přišla o označení OPC, které nahradily písmenka GSi.
Začněme zevnějškem, protože ten si zaslouží obdiv a uznání. Když dorazila nová generace Insignie na trh, množství novinářů, ale i široká veřejnost, označovala tento model za ten nejkrásnější ve své třídě. O to větší vlny rozbouřila combi verze která dorazila o něco později. Dnes před námi stojí nejvýkonnější verze s přívlastkem GSi. Poznáte ji podle agresivněji tvarovaného předního nárazníku, kterému dominuje masivní maska chladiče a také vertikální falešné nasávací otvory po stranách.
Úchvatnou boční siluetu tvoří dlouhá přední kapota, ostré prolisy na dveřích, rozšiřující bodykit na podbězích a v neposlední řadě dvacetipalcové disky kol obuté na pneumatikách s rozměrem 245/35. Samozřejmě zapomenout nesmíme ani na červené brzdové třmeny Brembo, o nich však později.
Zadní partie si zachovávají eleganci, sekunduje jim dvojice koncovek výfukové soustavy a falešné otvory na bocích nárazníku, kde konstruktéři umístili odrazky. Insignia GSi tak příliš nevyčnívá z davu a snaží se stále působit elegantně, ale zároveň rozhodně ne nudně. Její design je i po třech letech od uvedení na trh, mimořádně atraktivní a dynamický.
Délkou 4998 mm přerůstá i svého největšího rivala Passata. Dokonce míří o segment výše – rozvor s hodnotou 2829 mm tyto ambice jen potvrzuje a opět překonává Passat. Šířka je také větší, ale výška je nižší a to právě dotváří ty správné sexy linie.
Menším zklamáním je vnitřní prostor pro zadních pasažérů, rozhodně nemohu říci, že je ho málo ale v případě konkurence trochu přece jen zaostává. Dělení zadních sedadel je v poměru 40:20:40. Objem zavazadlového prostoru je na úrovni 560 litrů. Oproti ostatním konkurentům je značně menší, ale v realitě tak vůbec nepůsobí, navíc disponuje množstvím inteligentních řešení.
Interiér vůbec nezaostává za zevnějškem a naplno odhaluje sportovní přívlastek GSi. Palubní deska je doplněna lištami připomínající karbon, volant je potažený perforovanou kůží a nechybí ani emblémy s označením GSi. Interiéru však dominují perfektní sportovní sedadla, no a ty jsou kapitolou samou o sobě. U ostatních prvků interiéru je již v dnešní době rozměrných displejů přece jen cítit zub času. Tvarování palubky je však stále moderní a hlavně logické, stejně jako ergonomie ovládacích prvků. Interiér tak působí stále hodnotným dojmem.
Displej infotainmentu však prošel menší obměnou grafiky po příchodu do koncernu PSA. Avizovaná kopie z jiných čistě koncernových modelů se však nekonala. Insignia místo toho dostala jedinečný a velmi jednoduchý systém připomínající Windows mobile.
Před řidičem se nachází částečně digitální přístrojový štít, analogově se vám však zobrazí už jen otáčkoměr, palivoměr a teplota oleje. Displej má velmi příjemnou grafiku a nabízí dvě možnosti zobrazení. Jako jediné velké negativum však vnímám skutečně vtipné až miniaturní zobrazení mapy respektive navigace. To Insignia zachraňuje perfektně čitelným a jasným HUD displejem, který je promítán přímo na čelní sklo. K celkovému dobrému dojmu z interiéru v neposlední řadě přispívá i perfektní posed za volantem.
Sedadla jsou speciálně tvarovaná s integrovanou hlavovou opěrkou. Vyhotovená jsou výlučně z kůže a perforované kůže. Horní část sedadel obepínající hlavu a ramena připomíná vztyčenou kobru, žebřinové trojúhelníky odkazují na přední nárazník vozidla a dotvářejí jedinečný vzhled interiéru. Kromě designu sedadla AGR dostala jedinečnou ortopedickou certifikaci. Dají se nastavit v 18 směrech včetně změny bočního vedení. Samozřejmostí je i funkce odvětrávání, vyhřívání a masáže. Vývoj nových sedadel měl na starosti tým čítající 100 zaměstnanců, kteří na nich pracovali 5 let. Výroba těchto sedadel, podle automobilky, tvořit téměř 10% z celkových výrobních nákladů na vozidlo.
Kde se ale paket GSi podepsal nejvíce je podvozek. Ten byl celý přepracován – tužší jsou tlumiče i pružiny, auto nyní sedí o 10 mm níže k vozovce a nové je také uložení náprav. Tady je asi největší kouzlo „GSíčka“. Auto je standardně vybavené pohonem 4×4, který využívá systém Twinster – podobně jako Focus RS. Místo zadního diferenciálu zde najdeme dvě spojky, které umožňují rozdělovat kroutící moment i mezi levou a pravou stranu, ne pouze předek a zadek, jak je tomu u Haldexu.
Celý systém je také lehčí a připojování náprav probíhá rychleji. Díky přepracovanému podvozku se auto absolutně nenaklání a skvěle dokáže kopírovat povrch. I přes značnou délku má auto neuvěřitelnou chuť zatáčet a především v táhlých zatáčkách bude váš řidičák zelenat strachy. Navíc je krásně cítit, jak se auto opírá o zadek – 4×4 zde funguje opravdu výborně. Na limitu má auto sklon spíše k lehké přetáčivosti a je tak perfektně čitelné.
V případě naší verze jsme měli k dispozici adaptivní podvozek, který je schopný přizpůsobovat tlumiče, řízení a odezvu plynového pedálu na základě jednotlivých jízdních režimů. V nabídce jsou tři: Standardní, sportovní a režim tour. Radikální změny rozhodně nečekejte, spíše se jedná o velmi decentní přizpůsobení zmíněných nastavení. V režimu Tour je však Insignia velmi příjemná a dvacetipalcová kola absolutně nesnižují komfort.
Celkově je Insignia velmi vyvážená mezi zdravým sportovním charakterem a pohodou velkoprostorového kombi. V zatáčkách vás okouzlí svou stabilitou a perfektním držením stopy. Co se vlastně skrývá pod označením 2.0 CDTI Biturbo? Odpovědí je naftový dvakrát přeplňovaný řadový čtyřválec 1998 cm3 s výkonem 154 kW neboli 210 koní a točivým momentem na úrovni 480 Nm. Motor je spjat s osmistupňovou automatickou převodovkou, kterou si Opel ještě vyvíjel sám v GM koncernu.
Vysoký točivý moment vám je k dispozici už při 1.500 otáčkách, plný výkon motoru nastupuje při hodnotě 4.000 ot./min. O to větším zklamáním pro mě byl údaj pro zrychlení z klidu na stovku za rovných 8,0 sekund. Nebudu lhát, popravdě jsem čekal lepší dynamiku hlavně u rozjezdů z místa. Insignia GSi však boduje v oblasti pružného zrychlení. Dokonce i ve vysokých dálničních rychlostech je schopná prudce akcelerovat. Motor si při rychlosti 90 km/h točí 1.400 otáček a při 130 km/h jen rovných 2.000 otáček.
Spotřeba, vzhledem k pohonu obou náprav, také mile překvapila. Město jsme zvládli za 8,9 litrů, dálnici s přehledem za 8,3 a připomínám, že s Insignií jsme hospodárně zrovna nejezdili. Okresky zvládla s hodnotou 6,7 litrů.
Insignia nabízí dnes už všechny standardní asistenční systémy, rozhodně se jim znovu nechceme věnovat, ale vzpomenu Matrix LED světla, která perfektně vyřezávají okolní auta. Dovolím si říci, že jsou ve své kategorií ta vůbec nejlepší na trhu. Jsou schopna dokonce vyřezat i tři auta současně, přičemž mezi nimi bude stále svítit jeden nebo více paprsků.
Opel Insignia GSi je překrásné auto, které vás zahrne výbavou a získá si vás dokonalým podvozkem. V kombinaci se skvěle fungujícím pohonem 4×4 se jedná o jedno z nejlépe jezdících aut ve třídě. Je to ukázka toho, že i auto na každý den může být zábava řídit.
Plusy
– Strhující design
– Zpracování
– Fantastický podvozek
– Výbava
– Jízda
– Brzdy
Minusy
– Příliš civilně nastavená převodovka
« Test BMW X5 40i Individual. Král segmentu Češi stále více odmítají naftové motory »