Test Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo AWD
Už několik let mi vrtá hlavou, proč se u nás Insignia neprodává ve větším množství. Jaký je důvod, že zákazníci volí fádnější konkurenci? Opravdu jsou Češi takové konzervy? A neargumentujte tím, že je to Opel. Insignia totiž jezdí a vypadá fantasticky. Druhá generace modelu Opel Insignia spatřila světlo světa v roce 2017 a stala se posledním modelem německé automobilky před vstupem do francouzského koncernu PSA. Insignia výrazně zhubla, což se pozitivně podepsalo na jízdních vlastnostech. Také přišla o označení OPC, které nahradily písmenka GSi.
Začněme zevnějškem, protože ten si zaslouží obdiv a uznání. Když dorazila nová generace Insignie na trh, množství novinářů, ale i široká veřejnost, označovala tento model za ten nejkrásnější ve své třídě. Honosí se éterickým vzezřením přední části, subtilními, avšak přitažlivými LED světlomety a nádherným profilem, díky kterému by se člověk snad ani nebál auto přiřadit do kategorie pětidveřových kupé. Insignia navíc loni prodělala facelift, ale pozná ho jen zkušené oko. Nová je přední maska a jiná je grafika světlometů. No a to je tak nějak vše.
V testu máme vrcholnou verzi GSi a opět se nám podlamují kolena. Bože, to snad ani není možné, jak je Insignia Grand Sport GSi v karmínově zářivém laku krásná. Při jejím předávání by majitelé měli okamžitě dostávat zbrojní průkaz, aby pak mohli vysvětlovat, proč Insignia odzbrojuje všechny kolemjdoucí.
Dvacetipalcové ráfky, brzdové třmeny Brembo, nádherný přední nárazník s chromovými prvky, nefalšovaná dvojice koncovek výfuků, nebo odtrhová hrana na víku kufru (+ 2700 Kč – nechápu, že se za ni u GSi připlácí), která celé prdelce dodává sexy vzhled. Tohle auto by mi opravdu smělo domů. A je jedno, že to není Maserati nebo Jaguar. Vypadá totiž fantasticky a mohlo by okamžitě nosit znak kteréhokoliv honosnějšího výrobce.
A po otevření dveří? Palubní deska zůstala nezměněna, ovšem zajímat vás nebude. Pozornost okamžitě upoutají přední sedadla, která člověku vyrazí dech, přičemž jakmile se do nich posadí, je Insignií tak nějak automaticky unášen do jiného světa. Opel je vyvíjel ve spolupráci s předními německými ortopedy, a mohu se vám zaručit za skutečnost, že to nebylo marné snažení. Ani po sedmi hodinách sezení v kuse mě záda, hýždě, …no zkrátka mě nebolelo vůbec nic. A kromě horšího výhledu ze zadních sedadel (kvůli masivnosti těch předních) se v Insignii GSi oproti klasice vlastně nic nemění. Stále zůstává praktickým autem, které bez problému osedlají čtyři dospělí i se zavazadly, nebo celá rodina a všichni si budou pochvalovat, že jim před koleny na zadních sedadlech zůstává dostatek místa.
Po faceliftu se vevnitř neměnilo nic a je to vlastně jediné místo, které už odhaluje věk auta. Některé materiály nejsou ideální a interiér působí mírně fádně. Původ v původním Opelu pod GM má plus v přítomnosti původního infotainmentu, která ještě nepochází od PSA. Sice má zastaralejší grafiku, ale funguje výborně. Před řidičem se nachází částečně digitální přístrojový štít, analogově se vám však zobrazí už jen otáčkoměr, palivoměr a teplota oleje. Displej má velmi příjemnou grafiku a nabízí dvě možnosti zobrazení. Jako jediné velké negativum však vnímám skutečně vtipné až miniaturní zobrazení mapy respektive navigace. To Insignia zachraňuje perfektně čitelným a jasným HUD displejem, který je promítán přímo na čelní sklo. K celkovému dobrému dojmu z interiéru v neposlední řadě přispívá i perfektní posed za volantem.
Kde se ale paket GSi podepsal nejvíce je podvozek. Ten byl celý přepracován – tužší jsou tlumiče i pružiny, auto nyní sedí o 10 mm níže k vozovce a nové je také uložení náprav. Tady je asi největší kouzlo „GSíčka“. Auto je standardně vybavené pohonem 4×4, který využívá systém Twinster – stejně jako Focus RS. Místo zadního diferenciálu zde najdeme dvě spojky, které umožňují rozdělovat kroutící moment i mezi levou a pravou stranu, ne pouze předek a zadek, jak je tomu u Haldexu. V praxi to znamená, že řídicí jednotka při průjezdu obloukem posílá vždy více síly na vnější kolo. Insignia se tak nádherně stáčí do zatáčky, a když se nehlídáte, doženete ji až na hranici samotné přetáčivosti.
Jakmile dvakrát stisknete ESC, vypne se stabilizace a vůz dovolí provádět skopičiny připomínající Focus RS. Jasně, ta síla a surovost 2.3litrového EcoBoostu ve Focusu tady chybí. Ale podvozek Insignie a brzdy jsou o chlup lepší. GSi jsem testoval během nejmrazivějšího týdne roku 2021 a užil si sníh opravdu pořádně. Auto je neskonale zábavné a upřímně jsem se už dlouho v ničem tolik nebavil. GSi lze vodit powerslidu o absurdní délce a úhlu. Není co dodat. A nezapomínejme, že je stále řeč o především manažersky směřovaném automobilu. Zajímavostí je, že pohon 4×4 se nespustí automaticky. Dokud nezmáčknete tlačítko AWD u řadící páky, bude Insignia za všech okolností pouhou předokolkou. To považuji za super řešení, během teplých měsíců totiž můžete jezdit výhradně na přední pohon a šetřit tak zadní gumy a spotřebu paliva. 4×4 sepnete jen tehdy, když to budete chtít nebo potřebovat.
Díky přepracovanému podvozku se auto absolutně nenaklání a skvěle dokáže kopírovat povrch. I přes značnou délku má auto neuvěřitelnou chuť zatáčet a především v táhlých zatáčkách bude váš řidičák zelenat strachy. V případě naší verze jsme měli k dispozici adaptivní podvozek, který je schopný přizpůsobovat tlumiče, řízení a odezvu plynového pedálu na základě jednotlivých jízdních režimů. V nabídce jsou tři: Standardní, sportovní a režim tour. Radikální změny rozhodně nečekejte, spíše se jedná o velmi decentní přizpůsobení zmíněných nastavení. V režimu Tour je však Insignia velmi příjemná a dvacetipalcová kola absolutně nesnižují komfort.
Tak a teď jedno překvapení. Schválně si nechávám motor až na konec. Možná si ještě pamatujete, že před lety Opel představil GSi s dvojicí motorů. Naftu a benzín, který de facto ihned trh opustil, jelikož nesplňoval novou emisní normu, která začala platit zanedlouho po představení. K dispozici byl tři roky pouze diesel. Teď se situace otočila a Opel stáhl z nabídky GSi naftový motor a nahradil ho pouze benzínovým. Nová jednotka má objem dva litry, výkon 169 kW/230 koní a točivý moment 350 Nm. Zrychlení z klidu na stovku zvládne za 7,4 sekundy a maximální rychlost je 237 km/h. Mimochodem na výběr nemáte ani u převodovky nebo hnané nápravy. Insignia GSi bude vždy s devítistupňovým automatem Aisin a ve čtyřkolce.
Jasně, není to žádný trhač asfaltu, spíše příjemně silnější motor, ale dynamika rozhodně špatná není. GSi navíc nedisponuje žádnými šidítky, takže tady ještě nenajdete žádný umělý zvuk z reproduktorů nebo přehnané falešné kopance převodovky ve sportovním režimu. Zvuk je čistě mechanický, nepříliš výrazný, ale za to autentický. Převodovka řadí rychle a necuká. Rozumí si s motorem daleko více, než původní benzínová verze po představení modelu v roce 2017. Nový motor od GM má několik zajímavostí. Třeba turbo s variabilní geometrií lopatek, přímé vstřikování SIDI pracující s tlakem až 350 barů a vypínání válců. A to rovnou se třemi profily vaček, kdy mohou pracovat buď všechny válce, pouze 1. a 4. válec, nebo všechny válce s omezeným zdvihem sacích ventilů při střední zátěži motoru.
Trochu zklamáním je spotřeba, která byla vždy slabou stránkou benzínových Insignií. Už to není tak hrozném, jak si pamatuji z prvních modelů GSi nebo klasické varianty. Stále se však jedná spíše o podprůměrné hodnoty. Při sportovní jízdě počítejte s odběrem přesahující 15 litrů, ve městě budete jezdit za 12. Týdenní testování jsem zakončil s kombinovaným odběrem 10 litrů.
Insignia nabízí dnes už všechny standardní asistenční systémy, rozhodně se jim znovu nechci věnovat, ale vzpomenu Matrix LED světla, která perfektně vyřezávají okolní auta. Dovolím si říci, že jsou ve své kategorií ta vůbec nejlepší na trhu. Jsou schopna dokonce vyřezat i tři auta současně, přičemž mezi nimi bude stále svítit jeden nebo více paprsků.
Opel Insignia GSi je překrásné auto, které vás zahrne výbavou a získá si vás dokonalým podvozkem. V kombinaci se skvěle fungujícím pohonem 4×4 se jedná o jedno z nejlépe jezdících aut ve třídě. Je to ukázka toho, že i auto na každý den může být zábava řídit. To nejlepší nakonec je cena. Vždyť testovaná verze GSi vyjde už v poměrně hojně vybaveném základu na akčních 919 990 Kč.
Plusy
– Strhující design
– Zpracování
– Fantastický podvozek
– Fantastická čtyřkolka
– Výbava
– Brzdy
– Automatická převodovka
– Světlomety
Minusy
– Vyšší spotřeba
– Zastaralý infotainment
– Laxní manuální režim převodovky
« Ojeté vozy je nejméně rizikové kupovat přímo od zdroje Snižovat uhlíkovou stopu za volantem může každý »