TEST Opel Insignia Grand Sport 260k 4×4. Výrazný vzhled a vysoké cíle
Stěžejní model německé automobilky Opel přichází v nové generaci a ve verzi liftback si říká Grand Sport. Nová Insignia akcentuje sportovní a velmi odvážný design ještě více než dříve. Ve své druhé generaci se jí to daří ještě více a rozhodně patří mezi to nejatraktivnější ve střední třídě. Navíc je za slušné peníze a nabízí vyloženě prémiovou výbavu, kterou u největších konkurentů ani nedostanete.
Na první pohled však zaujme především vzhled, Opelu se podařilo nové Insignii vtisknout dynamické a přitom elegantní tvary, které dávají vzpomenout na éru poctivých lehkonohých sportovních sedanů. A svědčí o tom i reakce okolí, za autem se otáčel opravdu každý. Testovaný model ve vrcholném provedení a s paketem OPC opravdu vyčníval z davu a sám jsem z něj nemohl spustit oči. A zklamáni nebudete ani po nasednutí dovnitř.
Uvnitř Insignie není nouze o prvky, které vám dopomohou k pocitu spokojenosti. Například úložných prostorů je zde požehnaně. Kam se podíváte, tam si něco odložíte. Mobil, brýle, klíče, pití, svačinu, pro to vše najdete ideální umístění na dobře dostupných místech. Insignia především láká na množství technické výbavy, a tak nechybí digitální přístrojový štít, který umí zobrazit veškeré myslitelné údaje a také velký display informačního systému.
Ten má povedenou grafiku, jednoduché menu a svižnou odezvu. Zmínit musím i head-up display, který může plně konkurovat prémiovým autům a je na srovnatelné úrovni jako ten v BMW. Umí zobrazit navigaci, jízdní údaje a třeba audio prvky. Potěší však zejména povedenou barevnou grafikou a hladkým promítáním. Líbil se mi nízký posez a přímo skvělá sedadla AGR s vynikajícím bočním vedením a pohodlnou výplní.
Nechybí ani spoustu bezpečnostní výbavy jako hlídaní slepých úhlů, adaptivní tempomat, aktivní držení v jízdních pruzích, čtení dopravních značek a nebo hlídání chodců. Celý interiér, jeho tvar a design pak působí výborně. Opel se snažil vymanit běžné šedi a konzervativnosti zavedené konkurence a opravdu to zabralo. Pojetí interiéru je lákavé, svěží a moderní. Líbila se mi i kvalita zpracování nebo slícování jednotlivých dílů k sobě.
Chloubou pak jednoznačně jsou chytré Full LED světlomety IntelliLux, které mají v každé lampě 16 samostatných segmentů a při zapnutých dálkových světlech vypínají pouze ty, které by oslňovaly. Nechybí ani inteligentní přisvicování do zatáček a v praxi fungují opravdu fantasticky. Zaujme také možnost podvozku a adaptivními tlumiči FlexRide – i tady si technici dali záležet a jednotlivé režimy nastavili tak, že rozdíl je opravdu citelný.
Režim Tour promění Insignii v soukromou jachtu, která pluje krajinou a příjemně se pohupuje. Není to ale nepříjemná plavnost, pořád je jistá. Režim Sport pak citelně přitvrdí a minimalizuje náklony karoserie. Pochvalu zaslouží odhlučnění podvozku a izolace od rázů. Přes nerovnosti se tak nová Insignia dostává bez jakéhokoli ruchu.
Dieta, to je důležitá informace vystihující novou generaci. V Opelu si byli vědomi obéznosti první Insignie, a tak novinka zhubla přes 200 kilo a to už je opravdu poznat. Nižší váha společně se širším rozchodem a nižší světlou výškou proměnila novou Insignii ve slušně agilní stroj. Do zatáček sice trochu zaklekne, ale velmi ochotně vykrouží oblouk. Silnice se drží slušně, má dostatek trakce a při překročení limitu gripu přichází obligátní nedotáčivost. Díky pohonu všech kol s funkcí inteligentního přerozdělování točivého momentu mezi jednotlivými koly, ale můžete velmi snadno regulovat chování v zatáčkách.
Pod plynem auto nádherně utahuje stopu a stáčí se do vnitřku zatáčky, kdy je pomoc zadní nápravy opravdu citelná. Vůz jsem testoval na sněhu a mohl si tak pohon vyzkoušet v ideálních podmínkách. Musím Opel pochválit, protože funguje fantasticky, dokonce o kus lépe než konkurenční Haldex. I tady je ale stejný problém – nelze deaktivovat stabilizační systém. Vypnete pouze protiprokluz, ale každý rozdováděný průjezd zatáčkou vám elektronika po chvíli překazí. Škoda, tento pohon má potenciál k velké zábavě.
Nicméně mě potěšilo, jak svižně se s tímto autem dá jet a s jakou chutí se vrhá do oblouku. Oproti předchozí generaci je to obrovský progres a vůz je pocitově velmi lehký. Dobré je i samotné řízení, které má příjemnou strmost a na dnešní dobu i slušný odpor chodu. Nejvyšší stupeň Insignie je navíc vybaven brzdami Brembo, které jsou fantastické.
Skvělému podvozku a pohonu stíhá i potentní motor. Testovanou verzi pohání benzínový dvoulitr s výkonem 260 koní a kroutícím momentem 400 Nm. Na stovku dokáže zrychlit za 7,4 sekundy a zastaví se těsně u hranice 250 km/h. Dynamika je opravdu solidní, motor má chuť po otáčkách a docela příjemný zvuk. Jenže je tu jeden zásadní problém – je spjat pouze s automatickou převodovkou a ta není zrovna nejlepší. Řadí poměrně rychle, ale má zbytečně dlouhé kvalty a často váhá.
Ve výsledku tak výkon celého vozidla působí mírně letargicky. Nejhorší vliv to má na spotřebu, která je na dnešní poměry překvapivě vysoká. Ani při vyloženě defenzivní jízdě se mi nepodařilo dostat mimo město pod 8 litrů! Při využívání dynamických schopností budete jezdit za 11, vyloženě rychle za 15. Ve městě pak kolem 12. Tohle je opravdu hodně.
Nedělám to často, ale v případě nové Insignie bych doporučil nejsilnější naftovou motorizaci, která je jen o kousek méně dynamická, ale nabídne nízkou spotřebu. Nová Insignia je ve výsledku jednoznačně nejlepší Opel současnosti a nabízí spoustu technologických prvků, které u mainstreamové konkurence budete hledat těžko. Není tak řidičská jako Mazda 6, ale za to je rozhodně dospělejší a lépe fungující jako exekutivní velký liftback nebo kombi. Vlastně by se jí měli hlavní konkurenti opravdu bát, nabízí totiž skutečnou prémiovou výbavu, výborné zpracování a skvěle univerzální jízdní projev. Navíc ji ve vrcholné verzi a výbavě koupíte těsně pod 900 000 Kč. Obdobný Superb s menší výbavou vás vyjde minimálně na 1.150.000 Kč.
Plusy
– Atraktivní design
– Bohatá a pokroková výbava
– Povedený a kvalitní interiér
– Nízký posaz a skvělá sedadla
– Výkon světlometů
– Podvozek, jízdní vlastnosti a pohon všech kol
– Řízení
– Odhlučnění
– Informační systém
Mínusy
– Přecitlivělost systému hlídající srážku s chodci
– Letargický automat a vysoká spotřeba
« Konec spekulací: Modely M od BMW opravdu dostanou elektromotory. Test legendy Mazda 6 MPS. Ztělesnění sportovního sedanu. »