DSC_0097

TEST Opel Insignia BiTurbo OPC Line

26. 4. 2014 • Novinky, OPEL, Testy

Motor: 75%

převodovka: 80%

Podvozek: 90%

zpracování: 75%

Praktičnost: 90%

Reprezentant s výhradami

Verdikt:

Po roce se do naší redakce dostal omlazený Opel Insignia ve variantě liftback  s nejsilnějším naftovým motorem. Předchozí generace nepatřila mezi nejprodávanější vozy ve své třídě a nebyla ani nejoblíbenější . Dokázali páni u Opelu něco změnit?

Facelift Insignii posunul zase o krok dál. Design karoserie je více uhlazený. Nové jsou přední světlomety, přední maska a nové jsou také  zadní LED světlomety. Námi testovaný vůz měl paket OPC Line, který zahrnuje přední a zadní spojler,  decentní odtrhovou hranu víka kufru a ozdobné prahové lišty. Toto všechno je ještě doplněno o 20“ kola. Snad jedinou nepochopitelnou vadou na kráse je matně černá střešní anténa ve tvaru “ploutve“.

Karoserie liftback skloubí reprezentativní eleganci sedanu a praktického kombi. Objem kufru 530l je pouze o 10l menší než ve variantě kombi. S šířkou 106cm je vyšší průměr své třídy a je plně dostačující. Rozměry kufru výrazně ovlivňuje volba opravné sady pneumatik, minirezerva nebo plnohodnotná rezerva.

insignia4

Mnohem větší změny se udály v interiéru. Palubní deska je lemována ozdobnou lištou ála Jaguar XJ. Testovaný vůz měl kožené, perforované sedadla nastavitelné v osmi směrech s vyhříváním, odvětráváním a poskytují vynikající boční vedení . Multifunkční volant s ovládáním info displeje, telefonu a tempomatu má optimální průměr a tloušťku. Loketní opěrka je velmi špatně tvarovaná. V případě, že nemáte automatickou převodovku, tak při řazení mezi pátým a šestým rychlostním stupněm Vám loket vždy spadne do prostoru pro nápoje a spolujezdec si v podstatě nemá kam opřít ruku. Úložný prostor v loketní opěrce je velmi malý.  Nově si lze vybrat ze tří druhů kapliček přístrojů. První variantu známe již z předchozí generace a není potřeba ji nadále rozebírat. Námi testovaný Opel měl 4,2 palcový displej, v jehož středu se zobrazují informace o jízdě, audiosystému, telefonu a navigační pokyny.  V horní části kapličky je stav nádrže a teploty. Po stranách pak otáčkoměr a ukazatel rychlosti. Čísla otáčkoměru a rychloměru jsou poměrně malá. Příjemně mě překvapilo, že pokud máte v telefonu přiřazený obrázek ke kontaktu, tak je zobrazen i na displeji. V příplatkové výbavě je také 8 palcový displej za příplatek 10.200Kč, který bych určitě doporučil. Vše je krásně čitelné a uprostřed rychloměru se zobrazuje i barevná navigace. V zadní části vozu je dostatek místa a komfortu pro dva cestující´, ovšem vzhledem ke svažující se střeše liftbacku mohou mít vyšší cestující na zadních sedadlech problém.

Na středovém panelu dominuje multimediální systém IntelliLink RF900 Navi, na kterém se zobrazuje rádio, CD, media (USB,AUX/Ipod,SD karta, bluetooth) a navigace. Displej je dobře čitelný za všech okolností. Ovládat jej lze čtyřmi způsoby, dotykem na obrazovce, tlačítky, kolečkem pod displejem, popřípadě touchpadem u loketní opěrky. Bohužel ani jedno ovládání není dotažené k dokonalosti. Při dotykovém ovládání se Vám často stane, že při rolování v menu se místo posunutí na další stránku otevře jiná nabídka. Touchpad je umístněn v poloze, že jej lze pohodlně ovládat maximálně před jízdou. Při přejíždění touchpadem po ikonách Vám dává velmi rázně znát zpětnou vazbou, což při delším používání není zrovna příjemné.

insignia3

Na touchpadu lze také psát písmena, ale nejprve musíte tento systém aktivovat tlačítkem na boku touchpadu. Každopádně bych uvítal jedno ovládání, které by bylo dotaženo dokonce. Kapitolou samo pro sebe je přehrávání z USB. U všech aut, které jsem dosud měl možnost vyzkoušet jsem nikdy nenarazil na problém s rozdělením složek. Systém Vám sloučí všechny složky a nabízí rozdělení pouze dle interpretů, alb a žánrů. Toto je snad největší problém celého IntelliLinku. Opel o tomto problému ví a v brzké době jej vyřeší aktualizací systému.  Ostatní systémy jako rádio a navigace fungují bezchybně. O ozvučení se stará sound systém BOSE a funguje opravdu velmi dobře. Pod dotykovým displejem je nové ovládání klimatizace. Oproti předchozí generaci je jednodušší a přehlednější. Ovládání teploty, vyhřívání a odvětrávání sedadel je dotykové. Osobně bych raději volil ovládání klasickým otočným kolečkem. Na dotykové ovládání je potřeba tlačit jako na běžná tlačítka, aby fungovalo bezchybně. Při každém zmáčknutí se ozve nelichotivé povrznutí.

Srdcem testované Insignie byla naftová 2,0 CDTI BiTurbo. Čtyřválcový dvoulitr se  dvěma turbodmychadly poskytuje na svou třídu nadprůměrný výkon 143kw a 400nm točivého momentu. Z nuly na sto se němec dostane za 8,7 sekundy a ručička tachometru se zastaví na číslici 230km/h. Hodnota zrychlení není na svůj výkon nijak oslnivá, na vině je bohužel vysoká hmotnost. Insignia ve vábavě Cosmo a karosářské variantě liftback váží 1741kg a to je kámen úrazu. Jízdní dynamika je ovšem dostatečná. Opel se s tímto motorem cítí nejlépe v dálničním provozu. Náběh výkonu a točivého momentu je pozvolný bez výraznějšího turbo efektu a svého maxima 400 Nm dosahuje od 1750 do 2500 otáček. Maximum výkonu graduje na hranici 4000 otáček a pak postupně uvadá. Nemá smysl motor vytáčet za hranici 4500 otáček. Osobně si nedovedu představit Insignii se slabším motorem. Velkou slabinou motoru je kultivovanost. Opel se snáží posunout Insignii do prémiového segmentu, ale touto cestou to určitě nepůjde.

insignia1

Motor se nesklidní ani po zahřátí a je opravdu velmi hlučný. Vibrace od motoru jdou v určitých pásmech otáček cítit i v sedáku a volantu. Bohužel tento problém je i ve variantě 120 KW s jedním turbem.  Oficiální údaje hovoří, že BiTurbo by mělo jezdit s průměrnou spotřebou 4,7 litru. Tyto hodnoty jsou velmi optimistické. S Insignií jsme během testu najeli 1400 km a průměrná spotřeba se ustálila na hodnotě 7,4 litru. Na dálnici při předpisové rychlosti se spotřeba pohybuje okolo 6 – 6,5 litru. Spotřeba ve městě se pohybuje okolo 8 litrů. Tříset kilometrový okruh, kde byla dálnice, okresní silnice i město jsem absolvoval s průměrem 5,8 litru. Opravdu ostrá jízda znamená odběr 14 litů. Palubní počítač ukazuje o 0,4 litrů nižší spotřebu než je reálná měřená při tankování.

insignia5

 V čem Insignia opravdu exceluje jsou jízdní vlastnosti a i přes vyšší hmotnost jsou na špici své třídy. Je velmi přesné, na každý pohyb volantu ihned reaguje a s chutí se vrhá do zatáček ,což také přikládám pneumatikám 245/35 R20. Velmi dlouho se tváří neutrálně, ale v extrémních situacích se stane nedotáčivé. Opel se nenaklání, neodskakuje a je velmi čitelný. Elektronický podvozek FLEXRIDE funguje ve třech módech TOUR, NORMAL, SPORT. Mód NORMAL nemá v podstatě žádný význam, většinu času budete trávit v režimu TOUR, který je i s velkými koly opravdu komfortní. Pokud se budete chtít svést svižným tempem přepnete na SPORT. Řízení ztuhne, podvozek přitvrdí a zlepší se i reakce na plynový pedál. Ani v tomto režimu není auto přehnaně tvrdé a funguje na výbornou. Odhlučnění podvozku je na výborné úrovni. Mezi další přednosti patří řazení. Je vcelku přesné a dráhy nejsou příliš dlouhé. Převodovka má poměrně krátké převody, k tomuto motoru by se ovšem vzhledem k výkonu motoru hodily delší převody.

insignia2

Závěrem bych chtěl říct, že i přes nedostatky IntelliLinku, zmateného ovládání info displeje a  povrzávání středového tunelu při dotykovém ovládání klimatizace je Insignia dobrým zástupcem své třídy. Velkou roli v rozhodování hrají tři karosářské varianty, velké množství nabízených motorů, možnost automatické převodovky a v našich končinách tolik populární pohon 4×4. Takže svou Insignii si opravdu můžete sestavit dle svých požadavků. Široká je také škála příplatkové výbavy.

 

Plusy

–          Design

–          Jízdní vlastnosti

–          Řízení

–          Podvozek

–          Odhlučnění podvozku

–          Tlumení nerovností

–          Vynikající sedadla

–          Pružnost motoru

Mínusy:

–          Hmotnost

–          Zmatené ovládání info displeje

–          Krátké převody

–          Použité materiály středového panelu

–          Nekultivovanost motoru

–          Tvar područky

 

Základní cena Insignia Liftback Cosmo 2,0 CDTI BiTurbo – 767.900 Kč

Cena testovaného vozu – 1.045.900 Kč

Základní výbava: Variabilní posilovač řízení, stabilizační systém ESP plus, ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, automatická dvouzónová klimatizace, rádio 300 Color s CD/MP3, automatická světla s detekcí tunelů, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektricky ovládaná okna v předu i v zadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač s kontrolním systémem, 18“ráfky z lehkých slitin, tempomat, elektrická parkovací brzda, volant potažený kůží s ovládáním tempomatu, středová loketní opěrka vzadu s průvlakem do zavazadlového prostoru, čtecí lampičky vpředu a vzadu, loketní opěrka v předu, stříbrné střešní ližiny, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy v předu, sedadlo řidiče nastavitelné v 6 směrech, bederní opěrka, 4-polohová bederní opěrka na předních sedadlech, termoreflexní čelní sklo, stěrače s dešťovým senzorem, čalounění sedadel v kombinaci kůže/látka, přední mlhová světla, elektrochromatické zpětné zrcátko

Příplatková výbava: Kožené čalounění perforované( 61.700 Kč ), bezklíčové otvírání dveří a startování ( 6.100 Kč ), adaptivní podvozek FLEXRIDE  ( 25.700 Kč ), sada BOSE Navi ( rádio IntelliLink RF900 Navi, prémiový soundsystém BOSE,CD/MP3 mechanika ) ( 44.000 Kč ), Nová sada Snadné řízení 2 ( 51.000 Kč), exteriérová a interiérová sada OPC ( 44.300 Kč ), litá kola 20“ ( 35.000 Kč ), zadní parkovací kamera ( 10.200 Kč )

Technické údaje

Motor Opel Insignia ST BiTurbo
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.3 / 5.1
Emise CO2: 134
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz