TEST OPEL CORSA 1.0 Turbo
Opel Corsa je na poli malých levných hatchbacků stálicí a jeho historie spadá až o několik dekád dozadu. Nová generace označovaná jako Corsa E je již pátá v řadě, a technicky vychází z řady minulé. Vlastně by se dalo říct, že se spíše jedná o facelift, ale za to opravdu rozsáhlý. Opel se zaměřil zejména na úpravu designu exteriéru a snažil se auto oživit stylovým lookem módní kabelky, ehmm, tedy aktuálními trendy. Corsa si tak bere několik charakteristických linek a detailů z velmi hezkého modelu Adam (proč ji nepřejmenovali na Eva?) a nezbytný korporátní frame přední masky. Výsledkem je hezké, roztomilé auto, které tak trochu špulí pusu do zrcadla a chystá se na garážovou selfie.
Našpulený, nenašpulený – vypadá to fajn, cool a funky. Ve vanilkově žluté pak Corsa křičí do světa a ještě více zdůrazňuje své sexy ostré rysy, které zřejmě uspokojí i chlapskou část klientely, a nemyslím si, že se bude jednat pouze o kadeřníky. Největší překvapení přichází po otevření dveří – interiér se opravdu nenese v duchu evoluce, ale hotové revoluce. Kvalitní materiály, vynikající zpracování a nával nejmodernější techniky a bezpečnostních asistentů. Povedlo se to navíc i designově a je na to radost pohledět. Moc se mi líbil tříramenný sportovní volant, který navíc skvěle padl do rukou a byl ideálně tvarovaný. Jo a neměl žádné nesmyslné zploštění, a tak z něho nevzniklo hranaté cosi. To ostatně platí i o řadící páce. Z řidičského hlediska jsou ovládací prvky naprosto nadprůměrné.
Sedadla jsou ukotvena možná příliš vysoko, ale jsou pohodlná a dokonce poskytnou i trochu opory. Infoteinment systém a jeho sedmipalcový display patří k naprosté špičce a na svém segmentu je vyloženě nad průměrem stejně jako krásná grafika a zpracování palubního počítače v kapličce před řidičem. Corsa nestrádá ani co do prostoru a nabízí větší vnitřní prostor, než třeba aktuální Fabia, ovšem na úkor velikosti kufru. Pokud jste chalupář a nebo nutně potřebujete vozit o pár stovek litrů kyslíku navíc, podívejte se ke konkurenci.
Největší terno však tiše dřímá pod kapotou. Cože? Ano, litrový tříválec a fakt jsem se nezbláznil. Downsizing nás všechny postihl už docela dávno a automobilky měly spoustu času na vychytání a doladění malých motůrku k dokonalosti, teda alespoň některé. No a zrovna Opel mezi ně patří a v současné době nabízí nejlepší tříválec na trhu. Má chuť po otáčkách, je naprosto kultivovaný, tichý a prostý jakýchkoli vibrací. K tomu všemu ještě nabídne solidní výkon, dynamiku a vážně nízkou spotřebu. Dokonce i reakce na podněty plynového pedálu jsou rychlé, téměř okamžité. Jako milovník atmosferických motorů a odpůrce malých motůrků jsem v šoku a jdu si vzít další dávku prášků proti úžasu. Vážně, motor je naprosto skvělý a bude vás bavit z celého auta nejvíce.
Motoru pak skvěle sekunduje ručně řazená převodovka, která netrpí nemocí dlouhých kvaltů, a je parádně odstupňovaná. Corsa díky tomuto spojení nabídne opravdu nevídané dynamické přestavení, samozřejmě v rámci konkurence s podobnou motorizací. Pokud tento tříválec srovnám s 0.9 TCE od Renaultu, tak by si Francouzi měli jít postavit zeď nářků, pořádně se z toho vybrečet a následně nastoupit do Opelu na stáž a naučit se, jak to má vypadat. Opravdu je to sto a jedna.
V praxi budete s litrovou Corsou jezdit padesátkou na zařazenou šestku. Tříválec si dokonce vede v pružném zrychlení na čtyřku i šestku daleko lépe než konkurenční Fabia 1.2 TSI, kterou trápí delší převody (např. při 130 km/h točí Fabia na šestku 2700 ot./min.). Pro srovnání ještě uveďme pružné zrychlení motoru 1.0 Turbo z 80-120 km/h ve srovnání s dvanáctistovkou. Turbem dopovanému tříválci tento počin trvá 10,4 sekundy, dvanáctistovce 22,9 s. Co dodat! Spotřeba je zajímavá také – při dodržování silničních předpisů (zejména těch rychlostních :)) a odolání pokušení mačkat plynový pedál k podlaze lze v běžném provozu jezdit dlouhodobě za pět litrů na sto kilometrů. Když jsem se ráno během testu probudil opět jako třináctiletý kluk a šel se projet na okresky kolem Křivoklátu, zastavil jsem se na spotřebě lehce nad 13 litrů. To ale řidičák zelenal v peněžence a sepisoval si závěť. Určitě by mě Policie rovnou zastřelila, ale to nechme stranou, Corsa prostě žere málo.
Podvozek hraje zejména na komfort a v klidném cestovním režimu potěší výbornou filtrací nerovností a plavností. Má tendenci se lehce pohupovat a zejména ve městě je díky tomu jízda ukázkově komfortní. Corsa zvládne i rychlejší tempo, kdy se silnice drží statečně a netrpí přehnanou nedotáčivostí. Pokud se ale váš mozek přepne do režimu “pirát”, vezměte si sebou kinedryl a připravte se na mořskou nemoc. Podvozek se začne zběsile naklánět, houpat a znejistí. Autu bych však křivdil, kdybych řekl, že je to zásadní nedostatek. Není. Malý hatchback není stavěný na sportovní jízdu a jeho esa jsou v jiných disciplínách.
Nová Corsa mě moc překvapila a stále nechápu, proč je ve svém segmentu tolik přehlížená. Aktuální generace je jednoduše výborná a nabídne nejlepší motor na trhu. Jako bonus pak dostanete kvalitní zpracování, pohledný design a nadprůměrný interiér.
Plusy
+ interiér, provedení a zpracování detailů
+ prostornost a dobrá ergonomie
+ tichý a živý motor
+ dobře dávkovatelné brzdy
+ dospělé jízdní vlastnosti a poskytovaný komfort
+ režim řízení City
+ integrovaný nosič kol v zadním nárazníku
Mínusy
– přeposilované řízení
– méně pohodlná zadní sedadla
– vyšší hluk od zpětných zrcátek a áčkových sloupků
– menší zavazadelník
technický popis
karoserie | |
typ | hatchback |
rozměry a hmotnosti | |
délka (mm) | 4021 |
šířka (mm) | 1746 |
výška (mm) | 1481 |
rozvor (mm) | 2510 |
rozchod kol vpředu (mm) | 1472 |
rozchod kol vzadu (mm) | 1464 |
maximální hmotnost (kg) | 1680 |
počet míst (os.) | 5 |
objem zavazadlového prostoru (l) | 285/1120 |
motor | |
typ | zážehový přeplňovaný |
počet válců | 3 |
zdvihový objem (ccm) | 999 |
max. výkon kw (k)/ot./min. | 85kW(115)/5000-6000 |
max. kroutící moment nm/ot./min. | 170Nm/1800-4500 ot./min. |
výkony | |
max. zrychlení (0-100km/h) s | 10,3 |
max. rychlost (km/h) | 195 |
spotřeba | |
město | 6,0 |
mimo město | 4,3 |
kombinovaná | 4,9 |
co2 (g/km) | 115 |
převodovka | |
typ převodovky | manuální |
počet rychlostních stupňů | 6 |
palivová soustava | |
palivo | Natural 95 |
objem nádrže (l) | 45 |
přenos hnací síly | |
pohon | předních kol |
cena | |
cena nejlevnější verze v základní motorizaci (kč) | 219.900 Kč (1.2 /51 kW, Selection, 5dv.) |
cena testovaného vozu bez příplatkové výbavy (kč) | 285.900 Kč (1.0 Turbo/85 kW, Enjoy, 5dv.) |
« AJ VIDEO: AUDI RS 3 a nádherný zvuk pětiválce Příští BMW M3 bude i hybrid »