IMG_4539

TEST Opel Astra Sports Tourer 1.6 TURBO – Povedená alternativa k zaběhlé klasice

15. 11. 2016 • Novinky, OPEL, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 85%

podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 85%

Auto je vyvážené a povedeně sladěné jako jeden fungující celek. Umí komfortem hýčkat rodinu a občas i zabaví. Troufám si tvrdit, že jako auto na denní jezdění všechny rivaly poráží, a to i navzdory pohodlněji naladěnému podvozku a méně výkonnému motoru. Nový Opel Astra se prostě povedl. Posledním úderem na hlavičku je cena, která je za takto jezdící vůz docela slibná. Vlastně nevidím důvod, proč byste neměli jít a nekoupit si ho.

Verdikt:

Pokud chcete rychlé kombi nižší střední třídy, tak máte poměrně dost možností. Třeba extrémní velikány jako jsou Seat Leon Cupra 290 ST a Volkswagen Golf R Variant  nebo poměrně střídmější Renault Mégane Grandtour GT, nebo Čechy milovanou Škodu Octavii RS. Co když však chcete něco více ojedinělého, kvalitního a ve své podstatě perfektního? Dodnes moc řešení nebylo, ale teď si můžete pořídit nový Opel Astra v provedení 1.6 TURBO, který je na denní ježdění fantastický. Sice není tak rychlý jako konkurence, ale na druhou stranu je jeho rychlost mnohem použitelnější pro denní ježdění. Během týdenního testu jsem zjistil, že jen málo auto se mu opravdu vyrovná.

Náš kousek je lakovaný zářivou červenou barvou Absolute, která nádherně zvýrazňuje jemné a moderní křivky ladně se táhnoucí karoserie. Zaujmou především dynamicky působící LED světlomety a o stříbrnou linku doplněná boční okna, která se směrem vzad působivě zužují. Zadnímu pohledu dominují tmavé svítilny a dvojice koncovek výfuku.

3

Uvnitř překvapí především zpracování a materiály, které nechávají konkurenci daleko za sebou – jedinou vadou na kráse je středový panel, který je pokrytý lacině působícím plastem. Dekorační linka táhnoucí se přes celou palubní desku dodává na exkluzivitě a odkládacích ploch je zde dostatek. Ergonomie je až na pár detailů výborná, volant padne hezky do rukou a pochvalu si zaslouží i pohodlná sedadla, kterým nedělá problém ani lehce podržet tělo v zatáčkách. Posed je příjemně nízký, avšak výhled z vozu spíše průměrný. Nový informační systém má rychlé reakce, snadno se na něho zvyká a je umístěný povedeně vysoko tak, že při pohledu na něj neztrácíte kontakt s děním před sebou. Za velké plus považuji vyhřívaný volant, na který spousta soupeřů stále zapomíná. Místa je dostatek ve všech směrech a stěžovat si nebudou ani cestující na zadních sedadlech, pokud se tam neposadí tři, pak by si mohli připadat mírně stísněně. Zavazadlový prostor bohužel mile nepřekvapí, objem je 540 nebo 1630 litrů se sklopenými sedadly není žádný zázrak.

1

Pod kapotou se schovává na první pohled malá čtyřválcová jednotka o objemu 1.6-litru, která se chlubí silným přeplňováním. Výkon je solidních 200 koní při 4700-5500 otáčkách a točivý moment dosahuje hodnoty 300 Nm při 1700-4700 otáčkách za minutu. Motor lze kombinovat pouze s šestistupňovým manuálem a poháněna jsou přední kola. Zrychlení z nuly na stovku zabere 7.7 sekundy a maximální rychlost je dostačujících 235 km/h. Kombinovaná papírová spotřeba je rovných 6 litrů a lze jí v reálu dosáhnout! Průměrně se však budete pohybovat okolo hodnoty o jeden litr vyšší. Málem bych zapomněl zmínit cenu, která v maximální výbavě (my ji nemáme) činí 630 tisíc korun, což je rozumná částka.

Po prvních kilometrech mě překvapuje výborně odladěný podvozek, který dokáže žehlit prakticky všechny typy nerovností. Nepropouští žádné rázy do karoserie a obratnost je chvályhodná. Při městském ježdění mi vlastně nic až na omezený výhled vzad nevadí, a to už se mi dlouho nestalo. Spojka je dobře naladěná, řízení vyvážené, brzdy dobře dávkovatelné a kulisa řazení hladká a přesná.

2

Na dálnici mému pozadí lahodí komfortní podvozek a uším nízká hladina hluku od karoserie, motoru i kol. Naopak při noční jízdě mě překvapují LED světlomety, které retro xenonům dávají drsné K.O.

Nemůžeme se však vyhnout mírně ostřejší jízdě, ke které 200 koní pod kapotou jednoznačně vybízí. A začneme motorem, protože ten je jako malá dávka extrémně silné trhaviny. Na šestnáctistovku má silný zátah od nejnižších otáček a kupodivu nepolevuje ani v těch vyšších. Pocitově táhne rázně a má nečekaně rychlé reakce na plynový pedál. Chod je kultivovaný a zvukový projev lehce nakřáplý. Chová se přesně tak, jak u rychlého kombi na denní ježdění čekáte.

4

Už je mi to trapné, ale zase budu chválit. Teď je totiž na řadě podvozek. Kromě toho, že umí být komfortní, tak krásně funguje při rychlejší jízdě. Ano, vyloženě ostrá jízda už mu nesedí, ale využíváte-li potenciál vozu na 80 %, nebudete si ho moci vynachválit. S chutí drží stopu a přesvědčivě jde za každým pohybem volantu. Na každém výjezdu jasně a přesně utáhne stopu a vysílá vůz směrem k další zatáčce. Samotné řízení sice postrádá trochu té zpětné vazby, ale na druhou stranu je rychlé, přesné a na dnešní poměry i tuhé.

Nakonec mě nenapadá, co mu vytknout. Auto je vyvážené a povedeně sladěné jako jeden fungující celek. Umí komfortem hýčkat rodinu a občas i zabaví. Troufám si tvrdit, že jako auto na denní jezdění všechny rivaly poráží, a to i navzdory pohodlněji naladěnému podvozku a méně výkonnému motoru. Nový Opel Astra se prostě povedl. Posledním úderem na hlavičku je cena, která je za takto jezdící vůz docela slibná. Vlastně nevidím důvod, proč byste neměli jít a nekoupit si ho

5

Plus

Skvěle odladěný podvozek

Výkonný a úsporný motor

Zpracování a materiály v interiéru

Vzhled

Vysoká výbava

Cena

Mínus

Užší interiér

Menší zavazadlový prostor

Horší výhled vzad

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz