Test Opel Astra GS Electric – Pohodlí pro ekonadšence
Opel Astra, po desetiletí pevně zakotvená v automobilovém světě, se stala symbolem spolehlivosti, praktičnosti a dostupnosti. Nyní, v době elektrifikace, přichází tato ikona s novou podobou Opel Astra GS Electric. A jak si tradiční model vede v elektrické verzi? Strávil jsem několik dní za volantem této elektrické Astry a mohu vám nabídnout podrobný pohled na to, co tento elektromobil přináší.
Už na první pohled je jasné, že Opel Astra GS Electric neztratil nic ze svého typického stylu. Design se výrazně posunul směrem k modernosti a sportovnosti, a to zejména u verze GS, která se pyšní dynamickými liniemi a sportovními detaily. Přední maska vozu s ostře řezanými rysy a elegantními LED světlomety vytváří sebevědomý a moderní vzhled, který poutá pozornost, ať už jedete městem nebo parkujete před kavárnou. Zadní část vozu zaujme čistotou designu, kterou podtrhuje absence výfukového systému – typický znak elektromobilů. Spoiler a úzká zadní světla dodávají vozu moderní a elegantní vzhled. 17palcová nebo 18palcová kola s aerodynamickým designem pak nejen vylepšují celkový dojem, ale přispívají i k efektivitě jízdy. K čistě elektrickému pohonu se pak Opel Astra hlásí pouze malým písmenkem “e” na pátých dveřích.
Interiér Opel Astra GS Electric přináší kombinaci moderní technologie a klasického komfortu. První, co vás uvítá, je široký digitální kokpit, který se skládá z 10palcového displeje infotainmentu a 10palcového digitálního přístrojového štítu. Tyto displeje jsou nejen vizuálně přitažlivé, ale také vysoce funkční – nabízejí skvělou čitelnost za všech světelných podmínek a umožňují širokou personalizaci podle preferencí řidiče. Infotainment nabíhá rychle, je ve svojí práci svižný a přehledný. Dokonalost ergonomie pak podtrhují ještě hardwarová tlačítka, která nabízejí rychlý přístup k nejpoužívanějším funkcím. Ano toto auto vážně stavěli pro lidi a ne digitální roboty. Super.
Použité materiály v interiéru působí kvalitním dojmem a jsou příjemné na dotek. Měkčené plasty, kombinované s volitelnými koženými nebo látkovými sedadly, dodávají kabině luxusní nádech. Ergonomická sedadla, navíc s prestižní certifikací pohodlí AGR, poskytují vynikající boční vedení. Jsou sice navržena s ohledem na dlouhé cesty, ale dříve než nějaká bolest sedacího nervu vás z vozu vyžene návštěva nabíječky. Opel Astra GS Electric je vybavený technologií, která usnadňuje každodenní používání a přidává na komfortu i bezpečnosti. Infotainment systém podporuje bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto, což znamená, že propojení vašeho chytrého telefonu s vozem je otázkou okamžiku. Navigace s aktuálními informacemi o dopravě, online aktualizace map a intuitivní ovládání dotykem nebo hlasem – to vše přispívá k pohodlné a plynulé jízdě.
Jedním z největších taháků vozu je rozsáhlý balíček asistenčních systémů. Adaptivní tempomat, systém udržování v jízdním pruhu, automatické parkování, nouzové brzdění a detekce chodců jsou technologie, které vás nejen chrání, ale také usnadňují každodenní provoz. S těmito funkcemi se městská džungle stává méně stresující, a dlouhé cesty po dálnici zase pohodlnější a bezpečnější.
Srdcem Opel Astra GS Electric je elektromotor o výkonu 115 kW (156 koní), který poskytuje točivý moment 270 Nm. Tento elektromotor je napájen baterií o kapacitě 54 kWh, což slibuje dojezd až 416 km podle WLTP cyklu. Elektromotor přináší nejen plynulý a tichý chod, ale také okamžitý nástup výkonu, což je typické pro elektromobily. Od Astry samozřejmě nemůžete čekat ten pravý elektrický kopanec, ale od toho tu jsou jiné, elektrické nabroušené bestie. Astru bych zařadil spíše pro toho, kdo od elektromobility čeká dost podobné vlastnosti na co byl u svého běžného auta doteď zvyklý.
Na silnici je Astra GS Electric ztělesněním rovnováhy a stability. Díky nízkému těžišti, které zajišťují baterie umístěné v podlaze, se vůz v zatáčkách chová sebejistě a přesně. Při rychlé jízdě na dálnici zůstává klidný a snadno ovladatelný, což mi poskytuje pocit jistoty. Řízení je citlivé a přesné, s dobrou zpětnou vazbou, což zvyšuje zážitek z jízdy a vymetat s ním utažené zatáčky v okreskách s rychlou akcelerací na výjezdu mě nepřestávalo bavit.
Během několika dní strávených s vozem jsem měl příležitost vyzkoušet různé jízdní režimy. Režim Sport nabízí dynamický zážitek, kdy vůz reaguje mnohem ostřeji na plyn a posilovač řízení je nastaven na tužší režim, což přidává na sportovnosti. Naopak režimy Normal a Eco jsou ideální pro každodenní jízdu, kdy se zaměřují na optimalizaci spotřeby a prodloužení dojezdu. Rozdíl mezi nimi je markantní, a například mezi režimem ECO a Sport se může jednat o více než 100 kilometrů dojezdu.
Jednou z klíčových otázek při koupi elektromobilu je nabíjení a s ním spojená logistika. Opel Astra GS Electric podporuje rychlé nabíjení výkonem až 100 kW, což umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % za přibližně 30 minut. Není to na dnešní dobu už nijak oslnivá hodnota, ale ani žádná tragédie. Těch 80% je jakýsi milník. Veškeré nabíjení za tuto hranici až do 100% už neúměrně natahuje čas. K nejrychlejšímu nabíjení ale musíte mít i příslušně silnou nabíječku, která zmíněných více jak 100 kW zvládá. Těch ale v naší síti ještě není úplně nejvíc a nejčastěji tak narazíte na nabíječku s výkonem kolem 50kW.
Pokud nechcete jezdit ke stojanu s pár kilometry dojezdu, počítejte s nabíjením z například 37% a dojezdem 110 kilometrů do plna za 50 minut. Plně nabitá baterie mi pak ukazovala hodnotu přibližně 440 kilometrů. Tato hodnota je ale velmi optimistická a i s velmi dobrou spotřebou kolem 15kWh/100 kilometrů se budete muset spokojit s dojezdem spíše kolem 350ti kilometrů. Nutno ale dodat na obhajobu Astry, že se mnou měla život poněkud těžší. Jezdila spíše po okreskách a možnosti rekuperace byli minimální. Ve městě to je o poznání lepší a časté rozjezdy a brždění ji rozhodně ke 400 kilometrům přibližují.
Pro každodenní nabíjení je zde možnost využít domácí nabíječku (AC), kde plné nabití trvá 5 až 7 hodin. Tento režim je ideální pro noční nabíjení, kdy si auto připojíte po příchodu domů a ráno máte plně nabito. Pokud nemáte možnost domácího nabíjení, Opel nabízí také Wallbox řešení, které může výrazně zkrátit dobu nabíjení.
Opel Astra GS Electric je jasným důkazem, že tradiční modely mohou úspěšně přejít do nové éry elektrifikace. Tento vůz nabízí nejen moderní design a pokročilé technologie, ale také vynikající jízdní vlastnosti a praktický dojezd. Jeho komfortní interiér a bohatá výbava činí z každé cesty potěšení, ať už jedete na krátkou jízdu po městě nebo na dlouhou cestu. Ačkoli vstup na trh elektromobilů může přinést nové výzvy, Opel Astra GS Electric je připraven těmto výzvám čelit s lehkostí a elegancí. Tento model představuje skvělou volbu pro ty, kteří chtějí kombinovat osvědčenou kvalitu a spolehlivost s moderními technologiemi a ohledem na životní prostředí. Ceníky elektromobilů jsou však pro většinu českých řidičů stále poměrně sebevědomé a za skoro 1,1 milionu korun jí nejspíš prodejní trháky ještě teprve čekají. S dalšími pakety pak cena může šplhat až k 1,4 milionu.
Plusy
– originální design
– povedený interiér
– pohodlný podvozek
Mínusy
– Cena
« Česko eviduje 23.471 ukrajinských vozidel, na STK ale nemusí Platí nová povinná výbava: Co se změnilo? »