TEST Opel Adam S – Kapesní raketa
Malý Opel je u nás na okrajích prodejů třídy mini vozů a je to velká škoda, protože Adam je jednoduše skvělý. Oproti DS3 nebo Fiatu 500 je mnohem lépe udělaný a má velmi kvalitní interiér a hlavně výborně jezdí. Stylový je samozřejmě také a navíc nabízí bezkonkurenční množství barevných kombinací, a tak si dost možná sestavíte kousek, který nikdo jiný mít nebude. Ostatně on už Adam sám o sobě je na silnici velkou raritou a dám ruku do ohně, že sem letos žádný jiný, než tento testovací, nepotkal. Natož pak ostrou verzi S!
A pravě tu mám k dispozici a jsem natěšený, co tento ďáblík předvede na okresce. Nejprve ale technika! Adam S nenese žádné označení Opel Performance Center, i když inženýři z divize OPC v něm mají kus své práce. Z továrny vyjíždí s agresivním aerodynamickým bodykitem, sníženým a přitvrzeným podvozkem posazeným na nová 17” litá kola. Rozměry pneumatik obutých na sedmnáctipalcových kolech jsou 225/35. Zvolit si ale budete moci i kola o velikosti 18 palců.
Adam S má také z divize OPC instalovány nové brzdy a vsaďte se, že rozhodně budou potřeba. Tento, na pohled roztomilý Adámek, má pod svou kapotou benzínový turbomotor 1.4 EcoTec, který poskytuje výkon solidních 110 kW (150 koní) a točivý moment 220 Nm. Na auto o velikosti krabičky od sirek jsou to rozhodně velmi zajímavé parametry. Adam S má samozřejmě pohon předních kol a šestistupňovou manuální převodovku. Na 100 km/h zrychlí za 8,5 sekundy a maximálně může uhánět rychlostí 220 km/h.
Interiér hraje na stylovou notu, ale přidává kvalitní zpracování a poměrně rozsáhlou luxusní výbavu. Je tu vyhřívaný volant a sedadla, nechybí velký display infoteinmentu s pěknou grafikou a velmi povedený volant, který má tlustý věnec a skvěle padne do ruk. Prostornost vpředu je velmi slušná ve všech směrech, vzadu se posadí jen děti. Právě interiérem Adam značně převyšuje konkurenci. Sportovní sedadla pak nabídnou dobrý posed a příkladné boční vedení. A věřte, že to je potřeba! Tento prcek totiž umí ukázat ramena.
Zrychlení za 8,5 sekundy na papíře nezní nijak oslnivě, ale v reálném světě je Adam S opravdu velmi svižné autíčko. Motor 1.4 EcoTec se opravdu povedl, má skvělou odezvu na plyn a chce se mu do otáček. Nechybí nakřáplý charakter a dá se u něj mluvit i o gradaci výkonu. Jízda s tímto sportovním prckem je právě díky jeho povedenému srdci naprosto parádní. Zátah je značný a Adam S letí dopředu jako nakopnutý angličák. Potěšil mě výrazný zvuk od sportovní koncovky výfuků a decentní odfuk blow-off ventilu. Spotřeba taky není vůbec zlá, absolutní “ždímání” výkonu znamená odběr lehce nad 10 litrů, při klidné jízdě na okresce klidně pod 5. Shrnuto, podtrženo – motor je naprosto skvělý a Adam S solidně rychlý.
Co by to však bylo za hothatch, kdyby potentnímu a schopnému motoru nesekundoval podvozek. Ten samozřejmě doznal mnoha úprav od kluků z divize OPC. Je snížený, má tužší pružiny a jinou geometrii. Vzadu stále zůstala torzní náprava, což slibuje zábavu v zatáčkách. Výsledkem je malý ďáblík, který se v ohromných rychlostech dokáže proplést sérií vlásenek bez náznaku nejistoty. Oproti konkurenční DS3 je však méně stabilní a rozevlátější a vůči MINI mu schází prémiová vytříbenost. Ve výsledku je ale opravdu schopný. Zakousne se, vykrouží oblouk a odletí do další zatáčky. Nestabilita se projevuje zejména na brzdách, kdy vozu začne utíkat zadek a to samé platí při ubrání plynu v zatáčce. V tom druhém případě umí Adam S slušně vytrestat a vykouzlit učebnicový lift-off smyk. Strmé, rychlé a přesné řízení je však vždy nápomocné a rychlým kontra se vše dá zachránit. Jediná výtka k řízení putuje k přílišnému “přebuzení” kdy na povely reaguje až příliš zbrkle.
Díky těmto aspektům je však Adam S opravdu zábavný a nesterilně živelný. Je radost hledat jeho limity a na nich vám umí poskytnout horké momenty. Už dlouho jsem nejezdil tak zábavným malým hothatchem. Je tu však i několik ale. Tím prvním je nemožnost vypnout stabilizační systém, takže zapomeňte na průjezdy přes ruční brzdu. A pak je tady absence samosvorného diferenciálu nebo alespoň jeho elektronické náhražky. Díky tomu se často dostává vnitřní kolo do prokluzu i na suchém asfaltu. To je sice běžné i u ostatních, ale tady vám do toho zasáhne ESP a je po výkonu.
Opel Adam S mi udělal opravdovou radost. Je to malý ďáblík s tváří roztomilého anděla, který umí připravit horké chvilky a neskutečně vás pobavit. Je radost z něj mačkat maximum a přitom je i velmi dobře udělaný a příjemný na každodenní použití.
« Stáj Lotus F1 prodána Renaultu za 37 korun! Nový model TVR – informace a první fotografie »