TEST ojetiny VW Passat CC 2.0 TDI DSG 4Motion – Lidový luxus.
Volkswagen passat CC byl vždy nad klasickým passatem a to nejen cenově. Za menší praktičnost jste totiž dostali mnohem lepší zpracování a materiály v interiéru a také velmi elegantní karoserii čtyřdveřového coupé. Volkswagen s faceliftem model přejmenoval pouze na CC a ještě více ho oddálil od klasického passatu. Do testu jsem si však vybral původní verzi před faceliftem, v elegantní černé a s nejprodávanější motorizaci 2.0 TDi, pohonem všech kol 4Motion, automatickou převodovkou DSG a adaptivním podvozkem DCC. Prostě takový ten manažerův sen. Kousek z AAA Auto má najeto necelých 120 tisíc kilometrů a je v podstatě jako nový. Zejména uvnitř se jedná o opravdu zachovalé auto.
Také při důkladném prohlédnutí zevnějšku vozu jsem nikde nenašel výrazné oděrky ani promáčkliny a karoserie všude lícovala jak má. Motoru taktéž nelze nic vytknout, z podkapoty se neozývá žádné klepání a vše je hezky čisté. Dokonce i krásná osmnáctipalcová litá kola jsou bez rýh a škrábanců.
V interiéru je to koncernová klasika – nikde není nic přebytečného a vše je na svém místě. Důraz je kladen především na funkčnost, ale konkrétně testovaný kus byl uvnitř opravdu krásný. Může za to kombinace tmavě hnědé kůže a tmavého interiéru. Kůže na sedadlech byla navíc prošívána. Moc hezké! I po letech vypadá tento vůz stále moderně a luxusně. No a hlavně to všechno díky precizní ergonomii zapadá do sebe a funguje.
Passat CC je stále relativně praktický, ale je tu několik kompromisů, se kterými se musíte naučit žít. Například horší výhled dozadu a také do stran nebo horší odhlučnění od bezrámových dveří. Cestující vzadu sice mají spoustu místa na kolena a překvapivě i na hlavu, s mou výškou cca 185 cm jsem měl ještě nějaký ten cenťák rezervu, ale pozor. Vzadu je passat CC pouze pro dva cestující a sedadla dělí plastový tunel. Zavazadlový prostor má dostačujících a hlubokých 452 litrů a se sklopenými sedadly celých 1405 litrů.
Jízda
Pod kapotou tluče evergreen v podobě 2.0 TDI s výkonem 125 kW. Motor je to dobrý, jen mu schází kultivovanost. Zejména studené starty jsou na hraně únosnosti, kdy nepříjemný zvuk naftového motoru silně proniká dovnitř a vibruje celým autem. Po zahřátí se problém výrazně zlepší, ale úplně nezmizí. Izolace od motoru mohla být prostě lepší. Výkon putuje na všechna kola pomocí dvouspojkové převodovky DSG s šesti stupni, která řadí rychle, ale opět není bezchybná – často cuká i po zahřátí a má problémy s podřazováním. Markantní je to zejména při popojíždění v kolonách.
Systém 4Motion je řešen klasicky pomocí spojky Haldex a funguje tak, jak jsme zvyklí – tedy dobře. Připojení zadní nápravy je plynulé a čitelné. S autem jsem jezdil v zimě a 4Motion tak opravdu ukázal, že má smysl. Škoda nevypínatelné stabilizace, která brání nějaké té zábavě v podobě driftování.
Díky adaptivnímu podvozku DCC je auto i na velkých kolech nečekaně komfortní a tiché. Nerovnosti a nástrahy silnic žehlí velmi dobře a rozhodí jej až opravdu pořádná příčná nerovnost. Jízda je tak velmi plavná a příjemná. Pokud DCC přepnete do sportovního režimu, CC citelně ztuhne, začne kopírovat silnici a ochotně se vtrhat do zatáček. Na svou velikost je auto navíc poměrně lehké – 1466 kilogramů.
Žádný sportovec to však není, na to je 125 kW nízký výkon, ale na dálniční jízdu a každodenní používání to bohatě stačí. Řízení je přesné, bohužel však bez jakékoliv zpětné vazby, ale s tím tak nějak u ”luxusnějšího” auta počítáte. Tento vůz byl totiž vytvořen, aby vás bezpečně a pohodlně dopravil z bodu A do bodu B, které jsou vzdáleny několik set kilometrů od sebe, a to mu jde na jedničku.
A co spotřeba? Svižná jízda po okreskách znamená spotřebu 5.5-6 l/100 km, pokud se budete krotit, dostanete se dokonce i na 4.5 l/100 km, což se mi povedlo na 100 kilometrové trase po okreskách. Ve městě se dá jezdit za 6-8 l/100 km podle stavu provozu.
Na co si dát pozor
U všech motorů TSI si dejte pozor na chrastící rozvody, které u podtáčení nebo naopak při trápení motoru odcházejí už po 100 000 km – týká se hlavně 1.4 TSI. U olejů long-life, které mnohdy majitelé nechávali i 30 000 km pak hrozí nepříjemnosti jako je třeba prasklý píst. 1.8 TSI má hladší chod a méně trpí většina součástí díky vyvažovací hřídeli, 2.0 TSI má vyvažovací hřídele dvě (protiběžné) a je na tom ještě o něco líp. Jedna-osmička však mívala problémy s napínací kladkou, která se může utrhnout a potkaný motor je na světě – týká se hodně ojetých a méně udržovaných aut.
Dvoulitr trápily chrastící rozvody při jeho přílišném honění a později i vyšší spotřeba oleje. Trefou do černého je 3.6 V6, se kterým sice budete jezdit za 9-10 l/100 km, ale pokud koupíte auto, o které bylo postaráno a nebylo trápeno rozjezdy pod plným plynem, kdy odcházela spojka (Haldex) na připojovatelné zadní nápravě a dobře to nedělalo ani převodovce DSG, budete nadšeni. Pokud se chcete vyhnout problémům u TSI, jednou za 100 000 km (nejpozději 150 000 km) udělejte rozvody, vlezete se do 10 000 Kč.
Dvoulitry TDI 103 kW byly poměrně bezproblémové, stačí si dát pozor na stav turbodmychadla a horší vstřiky. 125 kW na začátku výroby (2008-2010) trpělo praskáním hlavy válců. Čím mladší auto koupíte, tím líp uděláte.
Největším problémem je sedmistupňová převodovka DSG se suchou spojkou. Popojíždění ve městech a v kolonách ji pomalu a jistě zabíjí a za 100 000 kilometrů se s ní můžete rozloučit a následně taky s padesáti tisíci z vaší peněženky. Tato převodovka se nacházela v 1.4 a 1.8 TSI – berte manuál! Šestistupňové DSG je pak s pravidelnou výměnou oleje jednou za 60 000 km nesmrtelné.
Podvozek byl velký držák. Vychozený podvozek, kterému předchozí majitel dával co proto a nestaral se poznáte tak, že auto lehce plave po silnici, hůř reaguje na změny směru a sem tam se od podvozku ozve nějaká ta rána. Poslední nevýhodou je menší dostupnost náhradních dílů karoserie a tím pádem jejich vyšší cena.
Závěr
Pokud většinu svého času trávíte za volantem, je Passat CC skvělá volba. Řidičské pobavení sice u tohoto čtyřdveřového coupé nenajdete, ale za to dostanete kvalitní, poměrně prostorný, úsporný a elegantní vůz, za kterým se leckdo otočí i dnes. Se silnějším dvoulitrem TDI 125 kW se bude jednat o bezkonkurenčně jedno z nejlepších ojetých aut v této kategorii.
Za propůjčení tohoto vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
.
« Chevrolet Camaro ZL1 1LE je pořádná brutalita – Má 650 koní a větší přítlak Na prodej je skoro nový Saleen S7 z roku 2004 – I dnes prožene nejnovější supersporty »