Test ojetiny VW Passat B8: Sázka na spolehlivou jistotu
Volkswagen Passat je naprostou stálicí nabídky německé automobilky a i přes neustále rostoucí popularitu vozů SUV zůstává pro zákazníky určitou skálopevnou jistotou ve střední třídě. Je to vůz, který je určen těm, kdo po SUV netouží a přitom vyžadují komfortní a prostorný automobil s pokud možno i velmi pokročilou výbavou. Passat B8 je oficiálně už osmou generací oblíbeného sedanu či kombi od Volkswagenu. Vyrábí se od roku 2014 a coby první passat stojí na moderní modulární platformě MQB. Díky ní umí Passat nabídnout bohatý vnitřní prostor i velmi široké možnosti motorizací a výbavy. Zároveň jsou jeho kladem i jízdní vlastnosti. Vůbec tak není divu, že Passat B8 obdržel ocenění Evropské auto roku 2015. Vůz do testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Passat je k dispozici v karosářském provedení sedan nebo kombi, byť v minulosti byl k dispozici v některých generacích i liftback, nebo sportovnější pětidveřové kupé. To ale začal Volkswagen nabízet jako samostatný model Arteon, takže u Passatu zůstaly dvě základní karosářské varianty. K tomu je tu verze Alltrack, která dává možnost zákazníkům „přičichnout“ k SUV vozům. Celkově je na trhu ojetých vozů vzácnější, než běžné varianty, mezi kterými převládá praktické kombi.
Jednou z oblastí, kde se měnily věci razantně, je jednoznačně design. Nová generace je oproti té předchozí opticky nižší, má zcela novou přední masku a výraznou linii táhnoucí se přes celý bok vozu. Design přední masky je věcí úhlu pohledu. Passat s ní rozhodně nevypadá špatně, ale někomu by mohla přijít až příliš agresivní či příliš chromová. Na ostatních místech vozu je situace o hodně umírněnější. Zcela zjevná je snaha vytvořit design, který se snaží být hlavně nadčasový a ne jen dostát současným trendům. Osobně se mi auto moc líbí a připomíná mi designový směr poslední generace CC. Passat prostě působí výrazně dynamičtěji, než kdy dříve.
Ve stylu zjednodušování linek se nese i interiér vozu. Zde bychom oddělené výdechy klimatizace hledali marně. Jsou se slušnou dávkou elegance integrovány přímo do ozdobné lišty palubní desky a celý vnitřek vozu tak působí o mnoho jednodušeji. Ergonomie a architektura interiéru jinak zůstala zachována v podstatě beze zbytku. Ti kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů. Sedadla jsou německy tuhá a se slušným bočním vedením, místa vzadu je jak se sluší a patří na třídu manažerských vozů. Interiér může být vybaven příplatkovým TFT displejem namísto klasických budíků. Grafika ukazatelů a palubního počítače je absolutně perfektní, stejně jako jejich okamžitá odezva. Lze si kompletně konfigurovat, co se bude zobrazovat a na výběr je toho opravdu hodně.
Stálicí pod kapotou Passatu jsou motory TDI. Základem tu původně byla šestnáctistovka s výkonem 88 kW, ale vždy byly populárnější agregáty 2.0 TDI. Výkon u nich je „typický“, hodnoty jsou 110, 140 a také 176 kW u verze BiTDI dopované hned dvěma turbodmychadly. U benzínových motorů byl základem čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 92 kW a v provedení s vypínáním dvou válců (ACT) dokonce 110 kW. Najdeme ale i verze s motory 1.8 TSI se 132 kW (ten byl základem u verze Alltrack) a oblíbené pak byly i motory 2.0 TSI se 162 kW. Špičkou bylo provedení 2.0 TSI s výkonem 206 kW. Už v počátku se objevil i plug-in hybrid označovaný GTE, který kombinuje motor 1.4 TSI s elektromotorem pro celkový výkon 160 kW. Tato verze slibuje elektrický dojezd 50 km na jedno nabití. Po modernizaci pak stoupl dojezd se stejnou sestavou na 70 km podle cyklu NEDC. V běžné nabídce přinesla modernizace především změnu v dolní části: zmizela dieselová šestnáctistovka, motor 1.4 TSI byl nahrazen agregátem 1.5 TSI Evo se 110 kW. Dvoulitr má od roku 2019 140 nebo 200 kW. Dvoulitrová TDI zůstala „na svém“.
Podvozek můžete mít klasický nebo s aktivním tlumením DCC. To je výrazně lepší ve filtraci nerovností a přenášení rázů, které trápí základní podvozek. Tady jsem nic takového nepozoroval a naopak si všiml klasického příjemného pohupování a plavnosti v komfortním režimu, což je na denní použití v Česku naprosto ideální. Po nastavení sportovního režimu naopak podvozek ztuhne a začne kopírovat cestu. Pokud autu začnete opravdu šlapat na krk, tak vás mile překvapí kolik toho podvozek snese. Nenaklání se a výborně drží zvolenou stopu. S tím se úzce pojí i řízení. To je v aktuální generaci o pořádný kus lepší. Auto na něj parádně reaguje a dokonce je výrazně strmější a přesnější. Díky tomu si jde s autem krásně hrát a přesně ho vodit po silnici na milimetry.
Na co pozor?
Kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tis. km se na Passatech B8 moc komplikací neřeší. Výjimkou jsou častější výměny silentbloků předních ramen za pár tisíc korun a občas nějakého ložiska v kole. Celkově však hodnotíme tuto modelovou řadu jako velmi zajímavou jak z hlediska svezení, tak předpokládané dlouhodobé spolehlivosti. Je to zároveň i vhodná volba pro zájemce o automatickou převodovku. V době, kdy je koupě téměř jakéhokoliv fordu s automatickou převodovkou Powershift v podstatě adrenalinovou záležitostí, byste volbou Passatu ve verzi 2.0 TDI s převodovkou DSG neměli udělat zásadní chybu. Pokud měla v minulosti převodovka pravidelně měněný olej, lze předpokládat spolehlivost skříně i dlouho po nájezdu 200 tisíc kilometrů.
Doporučit můžeme i slabší motorizaci 1.6 TDI. Spolehlivostí je motor srovnatelný se silnějším dvoulitrem. Pro koupi Passatu B8 1.6 TDI bude často hovořit cena. Slušné kousky z let 2015/16 s nájezdem kolem 180 tis. km se aktuálně začínají na trhu prodávat již od cca 240 – 250 tis. Kč. Na nejobvyklejší verzi 2.0 TDI s podobnými parametry je potřeba mít připraveno minimálně 280 – 290 tis. Kč, spíše ale 300 tis. Kč a výše. Cca od 320 tis. Kč už se dá vybírat z rostoucího počtu seriózních nabídek i s nižšími nájezdy kolem cca 140 – 150 tis. km.
« Čínský BYD v rakouském tendru zcela zválcoval evropskou konkurenci: Státu dodá 640 elektromobilů Která auta v Česku mají stočený tachometr nejčastěji? Studie ukázala, u jakých modelů si dávat pozor »