Test ojetiny Volskwagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Tiguan byl vůbec prvním zástupcem malých SUV německé společnosti. Za spoustu let se právem stal nejoblíbenějším autem v segmentu SUV vozů, nejen pro svou spolehlivost, ale také nadčasový vzhled, který stále táhne nové zájemce o koupi automobilu. První vůz byl představen v roce 2007 a na silnicích se začala auta prohánět už o rok později, téměř okamžitě si vůz získal své obdivovatele. Přestože se jedná o vůz starý 12 let, stále se vyrábí. Nyní samozřejmě v nejlepší a moderní verzi, avšak ani vozy před novým faceliftem neztrácí na atraktivitě a ba naopak jsou čím dál častěji vyhledávaným autem pro rozšíření vozového parku rodin.
Není to tak dávno, kdy Tiguan patřil k nejprodávanějším autům Evropy. Námi testovaný vůz pochází z roku 2012, kdy rok před tím prodělal model i facelift, který se podepsal zejména na vzhledu, než na technologiích. Nové byly například horizontální linie diodových zadních světel, přidaly se také chromové detaily, předním sedadlům zezadu přibyly výklopné stolečky a také se objevily drobnosti jako háčky na oblečení nebo zdvojené výdechy klimatizace, které krásně prolamují celý interiér vozu.
Když se na auto, zapůjčené od společnosti AAA Auto, podíváme z venku, málo kdo by našemu testovanému autu hádal 7 let. Exteriér působí luxusním a také hlavně nadčasovým dojmem, a to obzvlášť ve vkusné černé barvě. Přidají-li se k tomu ještě černá tónovaná skla, je výhra na všech stranách. Další jistou zajímavostí je také velká panoramatická střecha, kterou si pomocí roletky stáhnete nebo zatáhne dle potřeby, nebo můžete využít sundání střechy. Zde si jen dávejte pozor, občas může zlobit těsnění okna. Otevřenou střechu také můžete mít zhruba do 80 kilometrů za hodinu, pak začne být v kabině vozu až příliš velký hluk.
Přesuneme-li se dovnitř, pak už to závisí na chuti každého. Středový displej je v úrovni řidičových očí, tudíž neodvádí tolik od pozornosti. Dotykový infotainment už nese známky zastaralosti zejména v rychlosti odezvy na jednotlivé pokyny. Navigace také není zrovna aktuální, občas vám vypočítá trasu zbytečně dlouhou a nesmyslnou, než byste ji jeli normálně, avšak pokud nutně na této funkci nejste závislí, pak ji jistě oželíte. Ve vozidle se také nacházela například funkce vyhřívaných sedaček nebo start / stop systém. Čeho si ale v interiéru všimnete jsou rozhodně zdvojené výdechy klimatizace, kterých se tu nachází rovnou osm. Hezky to celý interiér, který by mohl působit spíše konzervativním dojmem, oživí.
Potěší i elektrická přední i zadní okna. Ve středovém panelu naleznete celkem vkusný odkládací protiskluzový prostor například pro ukládání telefonu. Hned nad tím si můžete do odklopitelné přihrádky schovat kdejaké podklady. Nápoje vám snadno podrží úložný prostor mezi sedačkami, kde se také nachází tlačítko elektrické brzdy. Volant je celkem velký a co bychom doporučili je ohlédnout se určitě po multifunkčním volantu, námi testovaný vůz měl volant bez tlačítek a občas nám dělalo problém se různě doklikat do jednotlivých složek palubního počítače. Tlačítka na volantu by tomu jistě dost ulehčila.
Pochválit musíme i vyšší posed za volantem, díky kterému získáte výjimečný rozhled před sebe a do okolí. Na delších trasách začínají pomalu bolet záda ze sedaček, ale to vše dokáže vyřešit to, že si budete dělat pravidelné zastávky na benzínkách a rozhýbete svůj kosterní aparát, krátkými cviky nebo procházkou na toaletu.
Co se týká vnitřního prostoru, ten je velmi dostačující. Pokud za volantem sedí člověk o výšce 180 cm, nemusí se ten za ním v druhé řadě sedadel bát, že by si odřel nohy o přední sedačku nebo drncal hlavou o strop. Pohodlně se do auta nasoukají čtyři dospělí lidé, aniž by trpěli pocitem stísnění. Když už jsme u místa, tak se podíváme i na kufr, který čítá objem 470 litrů. Samozřejmostí jsou sklopné sedačky, jen je třeba počítat s tím, že se nesklopí do rovné plochy. Co ne každému také vyhovuje je vysoká nakládací hrana kufru.
Dost bylo o interiéru, pojďme se podívat pod kůži automobilu. Naše vozidlo bylo vybavené naftovým dvoulitrovým motorem, který patřil také mezi první motory, které Volkswagen uvedl s technologií Common-Rail. K dispozici jsme měli auto s dvojspojkovou automatickou sedmistupňovou převodovkou. Auto bylo také poháněno na všechny čtyři kola skrz systém 4Motion. Což je elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka Haldex 4. generace, která se u vozů Volkswagen používá doteď. Zajímavé také je, že vůbec první Tiguany byly vybaveny vyspělejším elektromechanickým posilovačem řízení typu paraxial, který využívá kuličkový převod a krátký ozubený řemen. Dnes se toto využívá zejména u platforem MQB.
U motoru 2.0 TDI se vždy můžete setkat s filtrem pevných částic, u tohoto typu vozidla se pak objevuje ještě modul vyvažovacích hřídel, které mají za úkol zklidnit běh motoru při regeneraci filtru, tedy dodatečné vstříknutí nafty ve fázi výfuku. Tiguan může jet rychlostí až 186 kilometrů za hodinu, přičemž nejvyšší točivý moment nastává v 320 Nm, a to při 1750 až 2500 otáčkách. Pokud by někoho zajímalo jaké je zrychlení z nuly na sto, tak toto auto opravdu netrhá asfalt, přeci jen nebavíme se o sporťáku. Dané rychlosti auto dosáhne zhruba za 10, 5 sekund.
Zadní náprava Tiguanu pochází z Passatu. Někomu se bude moci zdát, že má auto tužší odpružení, obzvlášť bude-li vaším koníčkem vyjíždět všechny výmoly a kanály na silnici, pak máte o masáž zad postaráno. Pokud ale zvolíte zlatou střední cestu, pak si jízdu s tímto vozem opravdu užijete. Podvozek je ale dobře vyladěný, a tak vám dovolí i ostřejší jízdu. Jízdní vlastnosti jsou spíše čitelné a ničím velkým vás nepřekvapí, na druhou stranu, alespoň budete vědět, co od vozidla očekávat. Přestože máme vůz vybavený pohonem všech čtyř kol, tedy není problém s ním vyjet i na pole nebo do lesa, mnohem lépe se auto stejně cítí na silnici. Spotřeba vozu se pohybuje průměrně kolem 7 litrech na 100 kilometrů.
Na co si dát pozor?
Pokud se budete zajímat o vozy v benzínové variantě, pak musíte znát dokonale jejich historii, všeobecně se proto více doporučují vozy s naftovým motorem. Avšak ani naftové verze nejsou dokonalé, pokud se ale o své vozidlo řádně staráte, jste krok před ostatními.
Naftové verze mohou často trpět na závady převodovky DSG, a to zejména po 150 tisících najetých kilometrech. Pokud se vám bude zdát, že je převodovka příliš hlučná, pak řešte problém okamžitě, může se jednat o vadná ložiska. Mohlo by se totiž stát, že pokud byste problém odkládali, pak by následně mohlo dojít k poškození celé převodovky, která by se odvařila a vy byste se nedoplatili.
Mezi další závady, na které auto trpí, jsou závady vstřikovačů, zvláštní pazvuky v interiéru, špatně fungující ventil EGR nebo také ztráta záběru pohonu olejového čerpadla. Pozor byste si také měli dávat na filtr pevných částic. Při pohonu všech 4 kol je také třeba měnit vždy olej po 60 000 kilometrech stejně tak pak u DSG spojky. Velmi vzácně se pak objevují závady elektrické parkovací brzdy. Tomu všemu lze ale předcházet, budete-li se o své auto řádně starat a ušetříte si tím i nemalé peníze.
Shrnutí
Svým vzhledem tak auto cílí spíše na starší řidiče, kteří už jsou zkušení a vyzrálí lidé, kteří ocení kvalitu a také schopnosti vozidla bez zbytečného humbuku okolo. Pokud se o vozidlo budete starat a pravidelně s ním jezdit na servisní kontroly, pak se vám odvděčí spolehlivostí a minimálními náklady na údržbu. Tiguan sice není divoký a možná postrádá tu správnou jiskru, avšak to hlavní mu zůstává a to je spolehlivost a to, že je prostě dobrý.
« Zahraniční dopravci vytvoří v prosinci desítky kilometrů dlouhé kolony Autobazary odmítnou vykoupit více než polovinu vozů »