Test ojetiny Volkswagen T-Roc
Na první pohled zaujme především design, který je na poměry značky Volkswagen dost extravagantní a spolu s modelem Arteon přináší do modelové nabídky až nečekaně svěží vítr. nejzajímavější prvky jsou rozhodně denní světlomety a blinkry zabudované v nárazníku, linie střechy připomínající kupé a mohutný zadní sloupek. Tady vidím až přílišnou inspiraci v Audi Q2 nebo Citroenu Cactus. T-Roc si můžete pořídit v jedenácti barevných odstínech, které lze kombinovat se čtyřmi barvami střechy. Dohromady je k dispozici čtyřiadvacet nejrůznějších provedení, z nichž většina hraje hlavně na efekt. T-Roc v koncernové hierarchii stojí vedle modelu Seat Arona, i když má velikostně blíže k Atece nebo Škodě Karoq. Netřeba zdůrazňovat, že všechny vozy, včetně Audi Q2, stojí na stejné platformě.
Interiér se nese v přísném duchu koncernové klasiky – je přehledný, má bezchybnou ergonomii a zpracování. Nejmodernější digitální trendy jasně vládnou automobilovému světu, a tak i tady nalezneme virtuální kokpit a zcela nový informační systém se skleněnou osmipalcovou obrazovkou. Tady není co vytýkat, vypadá to parádně a tak to i funguje.
Posed za volantem je na malé SUV překvapivě nízký, což řadím mezi další plus. Překvapila mě jen jedna věc – veškeré plasty v interiéru nejsou měkčeny. Příjemnou záležitostí je prostor na zadních sedadlech, místa tu totiž není o mnoho méně než ve větší Atece či Karoqu. T-Roc disponuje zavazadlovým prostorem 445 litrů, případně 1290 l po sklopení zadních sedaček.
Součástí čtyřkolky je i volič jízdních režimů, jenž se ovládá otočným ovladačem na středové konzole. Na výběr je ze čtveřice variant – Street, Snow, Offroad (automatické nastavení terénních parametrů) a Offroad Individual s možnosti variabilního nastavení. Nechybí ani volič jízdních režimů s možnostmi Comfort, Normal, Sport, Eco a Individual, jenž mění nastavení převodovky a elektromechanického řízení, ale i regulace podvozku DCC či adaptivního tempomatu.
Pod kapotou můžete mít celkem šest motorů a to konkrétně 1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW, 2.0 TSI/140 kW, 1.6 TDI/85 kW, 2.0 TDI/110 a 140 kW. U silnějších motorizací můžete volit pohon všech kol 4Motion s vícepvkovou zadní nápravou, předokolky jsou vždy vybaveny vlečenými rameny. Testovaný model od AAA Auto byl vybaven vůbec tou nejlepší možnou specifikací – motorem 2.0 TSI o výkonu 140 kW, převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tady pozor, nejde o podladěnou verzi dvoulitru z Pola GTI. Tento čtyřválec využívá B cyklus a představil se v současné generaci Audi A4.
Důležité je mít na paměti, že T-Roc je poměrně lehký a kompaktní, takže s ním dvoulitr cvičí opravdu slušně. Už dlouho jsem neřídil takto potentní a svižné malé SUV. Už v patnácti stech otáčkách vás však začne tlačit do sedadla točivý moment 320 N.m dávkovaný bez ustání díky plynule řadícímu sedmistupňovému automatu. Navíc potěší i poměrně sytý zvuk a dobrá odezva na plyn. Je to takový hothatch na chůdách, který snese i tvrdší zacházení a za sebou nechá podstatnou část okolního provozu velmi rychle. Výbornou kultivovanost a chod motoru snad není nutné zdůrazňovat. Akcent ale kladu na spotřebu, která je opravdu příjemná. S autem se dá jezdit svižně kolem 7 litrů a opatrně klidně za 6. Ani časté využívaní dynamiky nezvedlo spotřebu nad 10 litrů.
I na velkých devatenáctipalcových kolech je T-Roc měkčí než Ateca, ale i o poznání tužší než Karoq. Díky kolům v rozích zatáčí jako žádné jiné SUV s platformou MQB, dokonce lépe než Audi Q2, které mě v tomto ohledu velmi potěšilo. Podvozek zároveň zvládá žehlit většinu nerovností a znatelný problém má až s výraznou příčnou překážkou. V terénu se pohybovat zvládne, limitem je především světlá výška 161 mm a silniční obutí. Na dojetí v zimě na hory nebo chalupu je ale T-Roc plně připraven. Řízení je pak klasicky bez citu a zpětné vazby, auto na něj však reaguje hbitě. Malou výtku mám opět k převodovce DSG, která při popojíždění občas cukne.
T-Roc je příjemným osvěžením v kategorii SUV a rozhodně patří k těm lepším počinům. Dokáže nabídnout extravagantní styl, výborný interiér a myslí i na řidiče, které ještě baví řídit. Potentní benzínový motor je pak třešničkou na dortu, stejně jako báječný podvozek. Díky poslední generaci pohonu 4Motion si můžete být jisti i mimo městské aglomerace.
« První český test: Tesla Model Y Long Range Test Volkswagen Golf Variant R-Line 1,5 eTSI »