Test ojetiny Volkswagen New Beetle 1.4 TSI
Pokud chcete ”malé” stylové auto, do kterého se něco vleze, tak moc možností nemáte. V podstatě jsou zde dvě varianty, klasické Mini a Volkswagen Beetle. Druhou možnost si dnes proklepneme a zjistíme, zda-li má vůbec toto nabobtnané Porsche 911 smysl.
K nám zavítal kousek od AAA Auto s paketem R-Line, díky kterému je Beetle ověšený černými doplňky, křídlem, difuzorem a agresivně tvarovaným předním nárazníkem. Jako celek vypadá cool a mate tělem, protože díky svým tvarům vypadá opravdu hodně velký. Názory na brouka však bývají rozdílné a hodnocení vzhledu je čistě subjektivní. Mně se líbí, obzvláště v této konfiguraci.
Jelikož se ve mně ženské smysly nezapřou, tak musím na první dobrou hodnotit červeného brouka jako trefou do černého, pokud mluvíme o vozu pro ženu. Když se podívám na exteriér rozplývám se a nemohu si pomoct, vážně asi ve mně je ta ženskost a roztomilé baculaté věci se mi líbí. Však mé vysněné auto bylo vždy staré Audi TT, tam se ty tvary jednoznačně potkávají. Někdo mi do chatu napsal, že brouk je jako mládě 911, to mě pobavilo.
Chlapi možná ofrní nosánek, ale šťáva mu nechybí ani co se týče jízdních vlastností. Hned co jsem usedla za volant jsem věděla, že je ruka v rukávě. Zprvu jsem byla překvapená, že auto, které na první pohled nabývá dojmu, že je určeno ženám, má tak tuhý posilovač řízení.
Uvnitř jsem si nemohla nevšimnout sady červených prvků, které se rozléhaly po celém interiéru. Na přístrojové desce okolo displeje, ovládání klimatizace, volantu, výdechách klimatizace i na bočních dveřích. Interiér se mi líbil, nejsem na agresivní červenou, ale tady mi to nevadilo. Ovládání je jednoduché, u dotykové obrazovky jsou intuitivní tlačítka a to se mi líbí. Klasická koncernová ergonomie ochucena alespoň trošku jiným pojetím celkové architektury.
Vše je kvalitně zpracované, logicky umístěné a ani na materiály si nemůžu stěžovat. Uvítala bych možná jen větší dotykovou obrazovku z novějších koncernových modelů. V autě se sedí hezky nízko a vzdušnost kabiny je více než slušná, avšak na zadních sedadlech už příliš místa nenajdete. Jako nouzovky na krátké vzdálenosti dobré. Brouk je uvnitř vážně supr.
Co jsem nečekala, byla velikost kufru. Znáte takové to překvapení, než něco otevřete, máte určité očekávání. Byla jsem připravena, že se mi naskytne pohled na kufr o velikosti většího šuplíku, ale tentokrát jsem byla mile překvapena. Prostor o objemu 310 litrů je opravdu uspokojivý.
Pod kapotou bije čtyřválcové srdce 1.4 TSI, které produkuje výkon 150 koní (110 kW) v 5000 otáčkách a točivý moment 250 Nm v 1500-3000 otáčkách za minutu. Ten autu dodává slušnou dynamiku, má kultivovaný chod a příjemně hrubý zvukový projev. Při pořádném zahřátí výfuku si dokonce dokáže odplivnout při přeřazení. Brouk s ním zrychlí z nuly na stovku za 8.7 sekundy a maximální rychlost je přes 200 km/h, což jsou dostatečně slušné hodnoty. Oku lahodící je spotřeba, která se málokdy přehoupne přes 7 litrů a s lehkou nohou není problém jezdit za 5-6 litrů.
Čas od času jsem polechtala plyn o něco více a vážně mě to bavilo. Nicméně jsem většinu cesty jezdila spíš, jak se říká, na pohodu. Spotřeba se odvděčila a udržela se na 4,8 litrech. Podvozek byl příjemný, čekala jsem že bude tvrdší, ale odpružení je pohodlné. Za to můžou především malá kola. Jo a jsou to plecháče v retro stylu, boží!
Kde však podvozek zaostává, je opravdu rychlá jízda, při níž jde poznat nepříliš ideálně rozložené těžiště a auto se tak nějak hrne ven ze zatáčky. Mohla by to být dokonce zábava, ale tu okamžitě zarazí nevypínatelný a bohužel ani neomezitelný stabilizační systém ESP. Ten jakýkoliv výkyv karoserie do strany okamžitě zarazí. Sluší mu tak spíše svižnější jízda a pojížďky po městě, na což byl brouk primárně stvořen. Šestistupňová převodovka je svižná, nekouše se, jen dráhy by mohly být o pár centimetrů kratší.
New Beetle je vlastně překapotovaný Golf, takže se můžete těšit na slušnou spolehlivost a odolnost. Na trhu ojetin není příliš zastoupen a docela si drží cenu. Je zhruba o třetinu dražší než stejně starý Golf. Za styl si holt musíte připlatit.
Věřím, že si tento model najde mnoho odpůrců, ale na druhou stranu určitě i ty, pro které byl stvořen. Je to takový něžný milovník, co potěší každou ženu. Ba ne, dokážu si představit, že se v této motorizaci prohání nějaký mladý kluk a loví na něj právě ty slečny, které se do tohoto auta zamilují na první pohled.
Plusy
– Vyčnívající vzhled
– Kvalitní interiér
– Silný a úsporný motor
– Nízký posed za volantem
Mínusy
– Nevypínatelné a neomezitelné ESP
– Rozložení hmotnosti
– Vyšší cena
Foto: Daniela Petrlíková, AutoJournal
« Podle Muska ceny aut se spalovacími motory prudce klesnou U ojetin pořád hrozí koupě svařených aut z několika dalších »