Test ojetiny Volkswagen Golf 8: Zánovní se vyplatí nejvíc
Dostal jsem do testu Golfa poslední generace z bazaru. Navíc ještě v dost oholené verzi se základním čtyřválcem a minimální výbavou. Nemůžu říct, že bych se na týdenní soužití dvakrát těšil, ale jak dny plynuly, došli mi dvě věci. Zaprvé – pořídit zánovní Golf místo nového dává až nečekaně velký smysl. Zadruhé – novináři mají často trochu zkreslený pohled na to, jaká auta ve skutečnosti lidem doporučují.
Začnu tou druhou myšlenkou. Když testujeme (my novináři) auta, většinou se nám do rukou dostanou kousky v nejvyšší (nebo alespoň vyšší) výbavě. A ono to samozřejmě dává smysl. Prodej aut je business a každý business je založený na penězích. Svůj produkt zkrátka chcete prodávat. A tak ho chcete předvést v tom nejlepším světle se všemi vychytávkami. Problém je v tom, že většina zákaznických aut vyjíždí v daleko střízlivějších konfiguracích a ty se pak od toho, o čem píšeme, mohou dost lišit – a výsledný dojem z auta může být jiný. Například být tohle test auta z novinářské flotily, tak by mělo Matrix LED světla, adaptivní podvozek, dvojspojkovou převodovku, nejvýkonnější verzí daného motoru – tím pádem i víceprvkovou zadní nápravu, interiér by zdobila anatomická elektricky polohovatelná sedadla a cestu by usnadňoval Travel Assist.
Jenže auto, od kterého mám klíčky, není z novinářské flotily. Je to skutečné auto, které si někdo za vlastní peníze nakonfiguroval a musel hledat kompromis mezi tím, kolik za auto může dát a které prvky výbavy je ještě ochotný oželit. Stříbrný Golfík tak z výše jmenované výbavy nemá … nic. Jsou tu jen základní světlomety, obyčejný podvozek, základní sedadla, manuální převodovka a chybí dokonce bezklíčový přístup. Původní majitel si připlatil prakticky jen za adaptivní tempomat a vetší infotainment. Také je pod kapotou základní verzi 1.5 TSI o výkonu 96 kW, což znamená, že se musí spokojit s tuhou zadní nápravou. A já jsem skutečně rád, že jsem si tohle auto mohl zkusit, protože víte co? Ono to vlastně stačí. Auto má vše, co potřebujete a zároveň tu není spousta zbytečných výstřelků, které by s věkem jen zvyšovaly riziko závady.
Design s dovolením přeskočím. Osmičkový Golf není zrovna novinka a pravděpodobně jste ho už viděli a názor si na něj udělali. Už u představení jsem si říkal, že to není zrovna nejpohlednější generace legendárního hatchbacku a s přibývajícími lety na kráse moc nezískal, ale už jsem si na něj asi zvykl. Golf je ale přeci jen hlavně o tom, že je to auto, které umí všechno. Tak to pojďme vzít hezky popořadě.
Po usednutí mě uvítal chytře nakonfigurovaný interiér, který má vše potřebné. Bezdrátová nabíječka na telefon? Máme. Velký infotainment s bezdrátovým CarPlay? Máme. Adaptivní tempomat? Máme. Dvouzónová klimatizace? Máme. Také je interiér prostorný a poskytuje velice dobrou řidičskou pozici. Stěžovat si nemohu ani na kvalitu zpracování. Je pravda, že je zde poměrně dost tvrdých plastů, ale slícování je bez jediné chybičky. Milým překvapením jsou základní sedačky. Sice neposkytují moc výrazné boční vedení, ale jsou velice komfortní a ani cesta z Prahy do Kyjova se na mě nepodepsala únavou.
Bohužel se ale musíte potýkat s krkolomnou ergonomií. Prakticky vše je na dotyk a většinou je to spíš na obtíž. Především dotykové liště na ovládání hlasitosti a teploty pod hlavní obrazovkou nemohu přijít na chuť. Zazlobit umí také infotainment, který si tu a tam postaví hlavu a prostě vytuhne. To je v případě Volkswagenu už ohrané téma, ale když s autem žijete každý den, tak stále aktuální. Naštěstí je zde již zmíněné bezdrátové CarPlay, díky kterému s palubním systémem prakticky nemusíte přijít do kontaktu. Hlavní funkce auta, které CarPlay neumí, se totiž dají většinou ovládat skrze virtuální přístrojový štít, který je jedním slovem skvělý. Také se tu najdou jisté nelogičnosti, jako třeba když chcete vynulovat spotřebu a musíte jít do třetího podmenu palubního počítače, ale to neděláte každý den, že? Další výhodou nižší výbavy je také fakt, že na volantu máte klasické čudlíky. V nejvyšších výbavách je i volant dotykový a to je vážně něco příšerného.
Skvěle je na tom Golf 8 i s místem vzadu. Vlastně je to jeden z mála hatchbacků, kam se za sebe se svými 190 centimetry vcelku pohodlně naskládám. Objem kufru 380 litrů je spíš takový lepší průměr, ale pokud vám to nebude stačit, vždy můžete sáhnout po kombíku.
Pod kapotou testovaného vozu od AAA Auto se tedy nachází zmíněné základní provedení čtyřválce 1.5 TSI o výkonu 96 kW a 200 Nm. Na papíře výkon neoslní, ale testované auto váží jen lehce přes 1.3 tuny a na to nějakých 130 koní bez problémů stačí. Sice vás akcelerace nevyzuje z bot, ale při denním popojíždění jsem si nějak po větším přídělu neposteskl. Motor je navíc ukázkově kultivovaný a tichý, takže je to velice příjemný společník. Povedené je i spárování s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta má krátké, přesně vymezené dráhy a byť má o něco kratší rychlosti (na dálnici při 135 km/h motor točí 3.000), tak na spotřebě se to nijak negativně nepodepisuje. Obecně spotřeba je asi největší argument, proč tenhle motor chtít. Protože ta je skutečně neuvěřitelná. Dlouhodobý průměr snad ani nejde dostat přes 5.5 litru. Cestu z Prahy do Kyjova a zpět, kdy v autě byli 3 lidi a plný kufr, zvládl Golf podle palubního počítače za 4.8 litru – a to včetně dálnic. Ani jsem nejezdil v ECO režimu, jen se dodržovaly dopravní předpisy. Ještě vám chybí diesel?
Jediná zásadní nevýhoda slabšího čtyřválce (tedy alespoň na papíře) je absence víceprvkové zadní nápravy. Ta byla vyhrazena až pro verze nad 96 kW. Ale v zásadě se toho až tak moc neděje. Octavia se bez ní obejde úplně a třeba Mazda 3, která je za své jízdní vlastnosti vyzdvihována, se také nabízí pouze s tuhou zadní nápravou. Jednodušší konstrukce bude navíc z dlouhodobého hlediska levnější na údržbu. Pokud tedy nejste hypersenzitivní na chování vozu, nebo nebudete mít oboje varianty vedle sebe pro přímé srovnání, pravděpodobně si ničeho ani nevšimnete.
Určitě ne při běžném denním ježdění. Když budete chtít jezdit rychle a hnát auto na hranice možností, může zadek lehce odskočit nebo se svézt po příčné nerovnosti v zatáčce, ale pokud hledáte auto pro rychlé svezení, pravděpodobně to nebude tohle. Pokud ale budete auto využívat tak, jak bylo zamýšleno, bude vám dělat jen radost. Podvozek poskytuje vynikající komfort. Poradí i s krátkými ostrými nerovnostmi (což může být zásluha malých kol s vysokým profilem) a posádku dobře odizoluje od stavu vozovky. Zároveň si ale zachoval jistou tuhost, takže v zatáčkách nepůsobí netečně a gumově. V kombinaci s přesným a dobře naváženým řízením se Golf protáhne okreskami jedna radost. Při dlouhých přesunech zase oceníte dobré odhlučnění. Po jízdní stránce je to stále etalon své třídy a říct o něm, že nejezdí dobře, může asi jen někdo, kdo v něm nikdy neseděl.
Teď ale pojďme na tu část o tom, že nejlepší Golf je dnes z bazaru. To má několik opodstatnění. Především nekonečné čekací doby na dodání nových aut, ale také ceny, které už přerostly rozumné hranice. Testované auto mělo najeto pouhých 30.000 kilometrů, absolutně nic v něm neneslo známky používání a na silnici byl stále jistý jako nový. Vyloženě za „ojetinu“ bych ho tedy určitě neoznačil. Přesto je jeho pořizovací cena o nějakých 150.000 nižší než ceníková cena nového. Za výrazně nižší peníze tak získáte skvěle jezdící auto, které moc nebaští a z dlouhodobého hlediska vás nezruinuje na servisu – to je fér, že?
Volkswagen Golf je velice povedené auto i v nižší výbavě. Dobře jezdí, moc nežere a je v něm dostatek místa. Smířit se musíte s horší ergonomií, ale za tu cenu zánovních vozů se to odpustit dá.
Plusy
– Prostorný interiér
– Spotřeba
– Jízdní vlastnosti
Mínusy
– Ergonomie
« Nové BMW M4 CS nabídne vyšší výkon, nižší váhu a závodní podvozek Mýty o vodíkových autech, kterým lidé stále věří. Pojďme si je vyvrátit »