TEST ojetiny Suzuki Swift Sport – Hot-hatch junior
Suzuki Swift je poměrně slušně udělaná a dobře jezdící nákupní taška, která zaujme dynamickými tvary a baculatými proporcemi. Ostřejší verze Sport se zdá být vhodnou variantou pro vstup do světa malých hot-hatchů. Má tedy smysl koupě ojetého Suzuki Swift Sport? To se pokusíme zjistit v dnešním testu ojetiny, kde se podíváme na zub kousku od AAA Auto za 220 000 Kč – cena nového začínala na 379 900 Kč.
Pomineme-li do světa řvoucí barevné pruhy a nápisy Sport, tak se jedná o poměrně obyčejný hatch-back. Stříbrnou metalízu skvěle doplňují mohutné xenonové světlomety s černým podkladem. Že se jedná o ostrou verzi naznačují i větší 17-palcová litá kola a hlavně dvojice koncovek výfuku s difuzorem, chybět nemůže ani decentní křídlo. Jako celek Swift Sport působí vyváženě a dospěle.
Uvnitř stojí za zmínku sportovní sedadla, která poskytují dobré boční vedení, ale jsou ukotvená příliš vysoko – připadám si jako na záchodě. Multifunkční volant okamžitě padne do rukou a na rozmístění ovládacích prvků jsem si zvykl za pár minut. Místa je dostatek ve všech směrech a stěžovat si budou jen vyšší osoby, které namáčknete na zadní sedadla. Kufr poskytuje dostatek místa na větší nákup, ale víc od objemu 211 litrů nečekejte.
Pod kapotou bije čtyřválcová šestnácti-stovka, která se stále drží atmosférického plnění. Na přední kola dokáže poslat přes šestistupňový manuál výkon rovných 100 kW (136 koní) při 6900 otáčkách a točivý moment 160 Nm při 4400 otáčkách za minutu. Díky nízké hmotnosti 1015 kilogramů dokáže atakovat stokilometrovou hranici za 8.7 sekundy a rozjet to na maximální rychlost 195 km/h. Průměrná spotřeba při svižnější jízdě se pohybuje lehce nad 8 litry.
Při normální jízdě potěší poměrně dobré odhlučnění i při vyšších rychlostech a nemusíte se bát vyrazit ani na dálnici – tam totiž při 100 km/h motor točí pouze 2800, při 130 km/h zhruba 3500. Podvozek je tužšího charakteru, ale na kvalitních silnicích jsem s ním neměl sebemenší problém, na těch klasických českých už se nějaký ten ráz do karoserie přenese. Pochvalu si zaslouží hlavně manévrovatelnost ve městě, výhled z vozu a příjemně kompaktní rozměry. Navíc i po téměř 100 tisících kilometrech v autě nic nevrže, neskřípe a vše se zdá být naprosto v pořádku – japonská kvalita je prostě znát.
Přiblížíte-li plynový pedál k podlaze, zprvu se nic moc neděje. Do nějakých 3000 otáček je to jen obyčejný zátah ještě obyčejnějšího motoru. Do 4000 už chytá svižnější tempo a nad touto hranicí je radost s malou šestnácti-stovkou pracovat. Lze točit až 7000 otáček, ve kterých se motor zajímavě rozezní a oslní rychlými reakcemi na plynový pedál a chutí po otáčkách. Svým projevem mi trochu připomíná atmosféry ze staré školy, a to je velká pochvala!
Co mě naopak zklamalo, je řízení. Převodovka má sice delší dráhy řazení a spojkový pedál je bez citu, ale přeposilované řízení zábavu za volantem doslova zabíjí. Vůbec necítíte, co se děje pod předními koly a všechny informace od podvozku je nutnost přijímat přes sedadlo. Šikovně nastavené jsou silné a neúnavné brzdy.
Velmi solidní je podvozek, který překypuje jistotou a dokáže podržet i v extrémních rychlostech. Rychlosti, kterých jsem dosahoval v zatáčkách, mě velmi mile překvapily. Škoda jen, že tam chybí trocha té jiskry, adrenalinu, rychle s ním dokáže jet totiž opravdu každý. Jenže to je ve výsledku možná dobře, jak už jsem napsal výše, je to vstupní brána do světa hot-hatchů, které umí hodně potrápit i zkušené řidiče, tak je potřeba učit se na něčem hodnějším.
Suzuki Swift Sport je kvalitní a dobře jezdící hatch se skvělým atmosférickým motorem. Pár chyb má, ale pokud se vám líbí, určitě mu je rádi prominete.
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
Plus
Jistý podvozek
Točivý a zábavný motor
Zpracování
Příznivá cena
Spolehlivost
Mínus
Vyšší posed za volantem
Přeposilované řízení
Nemá denní svícení
« Trendy v oblasti financování ojetých vozů Dodge Challenger SRT Demon je ještě rychlejší – Stovku nakonec dá za 2.1 sekundy »