Test ojetiny Škoda Scala: Smysluplná bazarovka
Škoda Scala převzala místo po Rapidu a svůj design čerpá z konceptu Vision RS. Ve srovnání s ostatními vozy značky má Scala velmi výrazné a odvážné tvary. Musím říct, že se jedná o nejzajímavěji vypadající model od Škody za dlouhou dobu. Pokud jste dříve měli problém rozpoznat Rapid od Octavie, u Scaly máte identifikaci ihned. I přesto je však prodejním zklamáním, avšak na trhu ojetých vozů představuje zajímavou alternativu.
Mezigeneračně se změnila spousta věcí, zůstaňme ještě u karoserie. Ta je výhradně ve verzi hatchback. Scala zůstala u možnosti prodloužit prosklenou plochu víka kufru, což přidává na atraktivitě vzhledu. Nové logo, tvořeno z písmen s nápisem Škoda, tak najdete právě po celé délce víka kufru a nejvíce vynikne na prosklené variantě.
Nové trojúhelníkové světlomety jsou v nejvyšších výbavách plně diodová, v těch nižších zůstala technologie LED pro tlumený paprsek a denní svícení. LED najdeme také vzadu, kde jsou ve vyšších výbavových stupních párovány s dynamickými blinkry, tak jako to známe třeba z modelů Audi.
Zásadní je také prostornost, a Scala se tak natáhla o třídu výš než Rapid. Rozměry činí 4362 x 1793 x 1471 milimetrů. Rozvor náprav má hodnotu 2649 mm. V praxi je novinka ve srovnání s předchůdcem o 58 mm delší, 87 mm širší a 12 mm vyšší. Rozvor se natáhl o podstatných 47 mm a vyváženým proporcím napomáhají pozměněné převisy: přední se zkrátil o 34 mm, zadní naopak prodloužil o 45 milimetrů. Samozřejmě si polepšil i zavazadelník, který nově nabízí 467 litrů.
To platí i o interiéru, který bourá zažité konvence všech předchozích modelů značky. Pryč je nízko posazený displej a unifikace. Scala dostala virtuální kokpit, nový palubní systém v podobě tabletu na vrcholu palubní desky a moderní konektivitu včetně asistenčních systémů. Vůz je již tradičně velmi praktický a uvnitř nabízí bezkonkurenční prostor pro posádku. Pochvalu si zaslouží i sedadla, která jsou mnohem dospělejší než u předchůdce. Disponují překvapujícím bočním vedením a pohodlím. Středový tunel s řadící pákou už není utopen dole, ale parádně dostupný. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel.
Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25“. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Displeje infotainment systémů třetí generace na bázi řady MIB mají úhlopříčku o velikosti od 6,5“ do 9,2“. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz vždy online. V interiéru je mezigenerační posun přímo revoluční.
Ani Scala nezapomněla na tolik typické „simply clever“ prvky. Gumové víčko nádržky pro kapalinu do ostřikovačů jste už určitě viděli. Ve víčku palivové nádrže zase nechybí škrabka, kterou si zároveň můžete změřit dezén pneumatik. Zajímavostí je také roletka panoramatické okna, která se nově otevírá odzadu. Zatímco cestující ve druhé řadě si mohou užívat slunečních paprsků, řidič zůstává ve stínu.
Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 litrů. Nejekologičtější variantou vozu je motor 1,0 G TEC o výkonu 66 kW (90 k), který bude následovat v průběhu roku 2019.
Scala disponuje také systémem Sport Chassis Control. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select. Volba jízdního režimu také ovlivňuje reakci volantu, motoru a převodovky a umožňuje přepínání čtyř režimů Normal, Sport, Eco a Individual.
Osobně považuji za největší mezigenerační změnu použití nové platformy MQB A0. Tu používá třeba nejnovější Audi A1 nebo VW Polo. Nevnímejte však takovou platformu jako limitující, právě naopak. Moduly lze různě kombinovat a dosáhnout tak požadované velikosti vozidla. Právě tato podvozková platforma pasuje Scalu do teritoria velmi vyspěle jezdících vozů a to i v rámci značky. Podvozek totiž ideálně kombinuje pohodlí a agilní jízdní vlastnosti.
To Scala na obyčejný hatchback plní až překvapivě dobře. Vůz je navíc dlouho neutrální a nedotáčivost přijde opravdu pozdě. Manuální převodovka je konečně po ruce na vyvýšeném středovém tunelu a její dráhy jsou krátké a přesné. Práce s ní je tak mnohem příjemnější než dříve. Pokud zvolníte a budete se kochat krajinou nebo proplouvat městy, Scala potěší kultivovaností, odhlučněním a velmi nízkou spotřebou kolem 5 litrů. Pobyt v moderním a kvalitním interiéru si bude užívat, stejně jako sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Vypadají perfektně a jsou pohodlná. Výkon tříválce, který byl v ojetině od AAA Auto je dostačující, žádný trhač asfaltu to není, ale rozhodně ničím neurazí.
Podvozek s adaptivními tlumiči funguje lépe něž třeba u Octavie. Komfort tolik nehoupe, ale přitom zachovává plavnost a pohodlí. Sport naopak ztuhne, ale není přehnaně tvrdý. Škodě se u modelu Scala podařilo najít ideální kompromis vyvážení jízdních vlastností.
Na co pozor a jakou vybrat?
Dieselová Scala za mne není vůbec špatnou volbou. Z hlediska úspornosti jde zdaleka o nejvýhodnější motorizaci, zvláště pokud jezdíte delší vzdálenosti. Vzpomínám si na redakční testování tohoto motoru. V létě roku 2019 jsem se Scalou najel skoro 1000 kilometrů s průměrnou spotřebou jen těsně nad 4 litry.
Naftová šestnáctistovka EA 288 má výkon 85 kW a prodávala se jen dva roky. Navíc – ve své době se za ni oproti základnímu benzínovému tříválci připlácelo cca 40 tis. Kč. Prodejní rekordy proto zrovna Scala s 1,6 TDI netrhala, což se projevuje i v menší nabídce ojetin. I tak si ale určitě každý vybere, na TipCars je k mání aktuálně asi třicítka dieselových kousků s cenami od cca 350 tisíc korun.
Celkově jsem byl překvapen kvalitami benzínového tříválce a proto bych dal nejspíše přednost právě jemu. Jednotka 1.0 TSI o výkonu 85 kW má oproti dieselu lepší pružnost z nízkých otáček a spotřeba se od šestnáctistovky v praxi zas tolik neliší. Tedy pokud nejezdíte jen na krátké vzdálenosti – třeba po městě. V tom případě je na tom lépe se spotřebou TDI. Benzínový tříválec o výkonu 85 kW má navíc oproti Rapidu dvouhmotový setrvačník z Octavie, takže je výrazně kultivovanější. Sám jsem se divil, jak tiše se pod kapotou Scaly projevuje. Pozor, slabší 70kW verze motoru jej nemá a zároveň je k dispozici pouze s pětistupňovým manuálem!
« Dacia Sandero dominuje evropským prodejům, Tesla Y se propadla Prodáváte auto? Odborníci radí počkat do jara »