Test ojetiny Škoda Kamiq: Sázka na jistotu
Škoda Kamiq je v portfoliu mlado-boleslavské značky něčím výjimečná. Na rozdíl od ostatních modelů totiž nekončí většinově ve fleetu, ale u soukromníků. Ve skutečnosti jde o nejčastěji prodávanou Škodu, za kterou dávají lidé vlastní peníze.
Tak či onak, je to právě vzhled, který upoutá jako první. Kamiq se vám buď líbí nebo ne, nic mezi. Na poměry značky je vůz velmi ostře a odvážně tvarován. Jako první model značky má dělené LED přední světlomety se světlem pro denní svícení umístěným nad hlavním světlometem. Ve full LED variantě světel je vůz vybaven předními a zadními dynamickými směrovými světly. Za sebe musím konstatovat, že se rozhodně jedná o nejzajímavěji vypadající škodovku za dlouhou dobu. Jestliže jste v minulosti těžko rozeznávali Rapid od Octavie, Kamiq identifikujete hned.
Kamiq je pro lidi, kteří by si normálně koupili Fabii nebo Fabii kombi, klidně i Scalu, ale potřebují vyšší auto. Co na tom, že nemůže mít pohon 4×4, to nemá většina malých crossoverů. Některé značky jej nenabízí dokonce ani u opravdu velkých SUV.
Interiér je totožný s modelem Scala, ze kterého vůz technicky vychází. Kamiq nabízí virtuální kokpit, palubní systém v podobě tabletu na vrcholu palubní desky a moderní konektivitu včetně asistenčních systémů. Vůz je již tradičně velmi praktický a uvnitř nabízí bezkonkurenční prostor pro posádku. Pochvalu si zaslouží i sedadla, která disponují překvapujícím bočním vedením a pohodlím. Středový tunel s řadící pákou už není utopen dole, ale parádně dostupný. Příjemnou atmosféru interiéru dodává ambientní osvětlení, teplé odstíny barev a barevné kontrastní obšití potahů sedadel. Zejména pak testované provedení Monte Carlo je uvnitř opravdu velmi hezké.
Ani Kamiq nezapomněl na tolik typické „simply clever“ prvky. Poprvé je ve třídě městských SUV na přání nabízena ochrana hrany dveří, která se automaticky vysune po otevření dveří. Dostupné jsou také elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close a mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení. Součástí standardní výbavy vozu je odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru. Dalšími Simply Clever prvky jsou integrovaný trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů čelního skla, škrabka na led ve víčku palivové nádrže s měřítkem pro kontrolní měření hloubky dezénu pneumatik a schránka na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku).
Vrcholnou motorizaci tvoří motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Zvláštností tohoto motoru je aktivní řízení válců (ACT), které v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce, což řidič téměř nepostřehne, a snižuje tak spotřebu. Tento čtyřválcový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Ostatní benzinové motory jsou tříválcové a mají objem 1,0 l. Základní motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) přenáší hnací sílu přes manuální pětistupňovou převodovku. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena také automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k) a nabízí točivý moment 250 Nm. Díky standardně dodávanému systému SCR se vstřikováním AdBlue a filtru pevných částic splňuje tento motor emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání byla k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG. Objem palivové nádrže u těchto tří benzinových motorů a u motoru TDI činí 50 litrů. Mezi ojetinami můžete najít i verzi G-Tec o výkonu 66 kW (90 k).
Kamiq postavený na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, nabízí velmi vysokou úroveň bezpečnosti. Je standardně vybaven devíti airbagy včetně kolenního airbagu řidiče a zadních bočních airbagů. Nabízí také nejmodernější asistenční systémy a velkorysý prostor v interiéru. Délka vozu činí 4 241 mm, šířka 1 793 mm a výška 1 553 mm (včetně střešního nosiče). Téměř 80 % karoserie je tvořeno vysokopevnostní a zatepla tvářenou ocelí. Přední světlomety a zadní svítilny s LED technologií jsou součástí výbavového stupně Ambition. Bi-LED varianta předních světlometů s funkcí adaptivního svícení a přední a zadní dynamická směrová světla jsou součástí výbavového stupně Style. Asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), Front Assist včetně funkce nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců a multikolizní brzda jsou součástí standardní výbavy.
Osobně považuji za největší mezigenerační změnu použití nové platformy MQB A0. Tu používá třeba nejnovější Audi A1 nebo VW Polo. Nevnímejte však takovou platformu jako limitující, právě naopak. Moduly lze různě kombinovat a dosáhnout tak požadované velikosti vozidla. Právě tato podvozková platforma pasuje Kamiq do teritoria velmi vyspěle jezdících vozů a to i v rámci značky. Shodou okolností jsem týden před jízdní premiérou této novinky jezdil sesterským VW T-Cross, který mě příliš nenadchl. Stručně řeknu jen, že nebyl komfortní, poskakoval a nejezdil moc dobře.
Oba vozy sdílí stejnou platformu, a tak jsem se obával, že Kamiq bude jezdit podobně, ale opak je pravdou. I přes svou menší cenu jezdí lépe a má působivější interiér. Nevím, jak to Mladá Boleslav u VW protlačila, ale povedlo se jim postavit lepší auto. Podvozek totiž ideálně kombinuje pohodlí a agilní jízdní vlastnosti. Kamiq potěšil filtrací nerovností a udržováním kontaktu kol s vozovkou. Absolutně neodskakuje. Také odhlučnění valivého a aerodynamického hluku je vynikající.
Překvapila mě ochota stáčet se do oblouku, čemuž já říkám “jít za volantem”. To Kamiq na obyčejný crossover plní až překvapivě dobře. Vůz je navíc dlouho neutrální a nedotáčivost přijde opravdu pozdě. Pokud zvolníte a budete se kochat krajinou nebo proplouvat městy, Kamiq potěší kultivovaností, odhlučněním a velmi nízkou spotřebou kolem 5 litrů. Pod kapotou testované zánovní ojetiny od AAA Auto byl benzínový motor 1,0 TSI o výkonu 115 koní a na vůz této kategorie bohatě stačil. Pokud se budete snažit, klidně pojedete za 4 litry, ale počítejte s horší kultivovaností, motor jde uvnitř slyšet.
Škodě se u modelu Kamiq podařilo najít ideální kompromis vyvážení jízdních vlastností a na crossover této kategorie jezdí až nečekaně dobře. Zmíním ještě několik zajímavostí – rozvor je delší než u modelu Karoq a uvnitř má tedy více místa. Za to vděčí modernější platformě.
Já se vám přiznám, že jsem nikdy nepatřil mezi velké fandy Škody Kamiq. Nejde o to, že by to podle mého mínění bylo špatné auto. Jen jsem neviděl důvod jeho existence. Mezi Fábií a Scalou jsem zkrátka neviděl dost prostoru pro další model. Jeho úspěch jsem připisoval především faktu, že dnes se prodá všechno, co aspoň vzdáleně připomíná SUV. Po týdenním soužití ale musím svůj názor přehodnotit, protože tohle auto toho má mnohem víc, co může nabídnout.
Je to praktický parťák, který skvěle jezdí, dobře vypadá a HLAVNĚ – má jednu důležitou „škodováckou“ vlastnost. Hned po prvním nasednutí si s ním rozumíte. Je to auto, do kterého sednete a hned víte, co máte dělat. Není potřeba se s ním seznamovat, číst manuál. Všechno je přirozené, jednoduché a skvěle použitelné na denní bázi – a taková má Škoda být.
« Test Hyundai Kona Electric: Elektromobil pro každý den Hotel California již přijímá rezervace: Volkswagen Užitkové vozy zahajuje předprodej nového modelu California »