Test ojetiny Seat Leon ST 1.4 TSi. Levnější a lepší alternativa ke koncernovým sourozencům
Nový Leon přišel, stejně jako třetí generace Škody Octavie, s kompletně přepracovanou technikou. Vyjel také na podvozkové platformě MQB, což znamená razantní úbytek hmotnosti a zlepšení jízdních vlastností, ve kterých Leon vždy dominoval o poznání více. Ačkoli vypadá stále svěže a neokoukaně, začíná se již hojně ukazovat na trhu ojetin a nabízí velmi zajímavou alternativu k octavii nebo golfu. Jak tedy jezdí jako ojetina, to jsem se rozhodl zjistit během testovací procedury.
Leonu se už na pohled nedá upřít jeden podstatný fakt. Vypadá prostě skvěle. (Tečka!) Tím by se dalo hodnocení exteriéru ukončit. Jenže i v detailech je výrazný smysl a design vozu se z mého hlediska tak povedl, že bych jej rád (alespoň stručně) rozvinul do více slov. Už samotný pohled zepředu spájí eleganci a dynamiku do jednoho velmi povedeného celku. Štíhlé přední světlomety s neidentifikovatelným tvarem se dívají na své okolí zamračeně a sebevědomě a přední nárazník je opticky protáhlý do stran. Na samotnou zadní část vozu (tedy konkrétně na světlomety) si stále musím tak nějak zvykat, ale i přes mírně korejskou zadnici se jedná o jeden z nejpěknějších kombíků na stávajícím trhu.
Usednutí dovnitř vozu nabízí něco zcela jiného, než jsou fanoušci koncernových VW a Škodovek zvyklí. Drtivá většina ovládacích prvků a samotná tlačítka sice neskryjí svůj lidokoncernový původ, ovšem ergonomie je tím pádem příkladná a ovládání čehokoliv je velmi snadné a intuitivní. Slícování a samotné zpracování je velmi kvalitní a nikde nic neskřípe a nevrže. Jsou tu ale i vynikající sedadla, která už na pohled vypadají opravdu skvěle! Po usednutí do nich se pak budete cítit ještě lépe – jsou totiž pohodlná a nepostrádají ani slušnou dávku bočního vedení. Osobně se mi také moc líbí grafika přístrojové desky a budíků, kterou mi zkazil snad jen digitální palivoměr.
Jiný oproti Škodovkám a VW je volant. Někdo s delšími prsty (jako třeba já) by raději uvítal silnější věnec, ale volant se i tak drží pohodlně a ani ostřejší zatáčení nebude nikomu činit žádný problém. Naše výbava Style nabízí třeba vyhřívaná přední sedadla, Seat Sound System s devíti reproduktory, parkovací kameru, velký infoteinment systém s navigací, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko a spoustu dalších prvků, zpříjemňující jízdu.
Pod kapotou se skrývá známý motor 1.4 TSi, který má objem 1395 ccm, je přeplňován turbodmychadlem a má výkon 90 Kw, kterému dopomáhá točivý moment 200 Nm. Výkon dosahuje svého vrcholu v 5000 otáčkách, ale točivý moment je k dispozici už v rozmezí 1500 – 4000 otáček. Výsledek je tedy takový, že je tento motor živý i v nižších otáčkách a abyste jeli vcelku svižně, nemusíte jej vytáčet až do maxima výkonu. Chvíli mu však trvá, než se konečně roztočí, ale je to maloobjemový turbomotor, takže se s tím prostě musí počítat a mít s ním chvíli strpení.
Papírově zvládne kombík s tímto motorem zrychlení na 100 km/h za 9,7 sekundy a je schopen nabít maximální rychlosti 202 km/h. Těmto hodnotám nemám důvod nevěřit, a i když s 1.4 TSi nebudete na semaforech trhat asfalt, v době spěchu poznáte, že umí být i vcelku rychlý. Musíte jej ale chytit pod krkem a zmáčknout.
Leon ST výborně jezdí. Podvozek je naladěn opravdu fantasticky a na okresních silnicích se budete v tomto (ne)obyčejném kombíku také nečekaně bavit. Rychlejší nájezd do zatáčky zvládne Leon jako malý dezert. V opravdu velkých rychlostech se už Leon po přenesení váhy výrazně naklání, ale stopu stále drží, jakoby byl pro tuto jízdu přímo určen. Pokud ale v extrému přepísknete nájezdovou rychlost a dostaví se fyzikální zákony, zasáhne systém ESP a dokáže zachránit i téměř ztracenou situaci. ESP občas zasahuje velmi výrazně a přehnaně, ovšem (především na mokru) dokáže o pořádný kus eliminovat nedotáčivost. Ani na rozbitější silnici plné nerovností se Leon ST nevzdává a poradí si i s těmito neduhy českých komunikací. Při rychlejší jízdě ale nemá rád příčné nerovnosti a dokáže se celý zavlnit jako břišní tanečnice. Jinak ale Leon neodskakuje a filtruje většinu nerovností a děr.
Brzdy jsou citlivé, ale jejich dávkovatelnost je jednoduchá a účinek skutečně nadprůměrný. Řízení jde hodně zlehka a nemá smysl v něm hledat žádnou komunikaci či zpětnou vazbu. Co se v Leonu opravdu povedlo, je řazení. Koncern VW prostě manuály umí a jinak tomu není ani v Leonu. Ukázkově přesné a lehké dráhy dosedají do svých drah ideálně a řazení najednou začne bavit i sportovně smýšlejícího řidiče. I když je Leon ST oproti hatchbacku delší o 27 centimetrů, ani ve městě neztratí svou hlavu. Parkování by nemělo činit nikomu žádný problém a vměstnávat se do zaplněného pruhu nebude také žádná obtíž. Vnější zpětná zrcátka však mohla být o krapet větší.
Co musím u Leonu extrémně pochválit, je praktičnost a především prostor v zavazadlovém prostoru. Papírově má sice Leon ST menší kufr, než Octavia Combi (587 vs. 610 litrů), ale osobní dojem by dal přednost kufru v “eSTéčku”. Na pohled je prostě větší, a to mi nikdo nevymluví. Převážet tak můžete skutečně velké věci a komu by nestačil samotný kufr, může ještě sklopit zadní sedadla. Vykouzlíte tím pádem takový prostor, za který by se nemusely stydět ani rodinné polododávky. Vpředu máte mimochodem dostatek místa kolem sebe a ani zadní pasažéři nebudou z hlediska prostoru nijak strádat.
Vychválit musím ale také spotřebu paliva. Při neustálém využívání dynamiky motoru se sice můžete dostat na aktuální spotřebu až 16 litrů, průměrně jsem ale každých 100 kilometrů odjezdil se spotřebou 6,3 l/100 km. A znovu připomínám, že má pravá noha patřila k těm těžším na silnici. S Leonem ale není problém dostat se i pod 5 litrů.
Na to, abych vám tady vypsal věci, na které si dát u ojetiny pozor, je příliš brzy. Je to poměrně nové auto a časté závady se zatím příliš neprojevily. Určitě se však vyhněte příliš ojetým kusům nebo s příliš opotřebovaným interiérem, podle čehož poznáte, že v něm zrovna slušný a starající se člověk nejezdil. O všech ojetých vozidlech platí, že jsou takové, jak se o ně staráte. Když si dáte záležet s výběrem, nemůžete udělat chybu. U motorů TSi ze začátku výroby pozor na rozvody, 1.4 TSi jsou vybavenější odolnějšími a jsou tedy spolehlivější. U TDi pozor na vstřiky a turba, pokud vůz po nastartování “kucká” nebo příliš vibruje, ruce pryč. To platí i o zvukových anomáliích typu výrazného svištění či pískání turba, což značí jeho blížící se smrt. Půjčený kus od AAA Auto měl najeto necelých 40 000 km a jednalo se tak spíše o zánovní auto, proto i opotřebení bylo minimální a třeba uvnitř vozidla nepostřehnutelné. Výhoda Leonu oproti Octavii je také fakt, že se toto auto nevyskytuje tolik ve firemních flotilách a v bazarech tak naleznete kusy s výrazně menšími nájezdy a přitom za nižší cenu. Leon krásně dokazuje fakt, jak je domácí konkurent nadhodnocený. Přitom mají oba shodnou techniku!
Leon ST tedy bude ideálním společníkem pro ty, kteří chtějí kvalitní a praktické kombi na každodenní ježdění, které bude mít nízkou spotřebu paliva, bude vypadat skvěle a když na to přijde, nabídne i skvělé jízdní vlastnosti a dostatečnou dynamiku. Leon mě tedy přesvědčil a jen umocnil mé nepochopení, proč si vlastně lidé kupují Octavie. Ceny ojetin navíc startují už pod hranicí 300 000 Kč a většinou jsou levnější než žádanější Octavie nebo Golfy.
« Range Rover představil luxusní terénní coupé. Má 565 koní a cenovka začíná na 7 milionech BMW Concept M8 Gran Coupé představuje novou interpretaci luxusu značky »