Test ojetiny Seat Leon II. Sportovnost na úkor komfortu
Druhá generace Seatu Leon svým celkovým laděním oslovuje především sportovněji založené řidiče. Příznivé ceny ojetin a nadčasový design představují jasné výhody španělského vozu. Koncern Volkswagen je expert na diverzifikaci produktů na stejné platformě a s totožnou technikou, a tak věřte, že Leon je úplně to samé, co luxusní Audi A3, univerzální Golf nebo praktická Octavia. Jde na to však úplně jinou cestou.
Seat Leon druhé generace je na trhu zastoupen v dostatečném množství a nejčastěji se setkáte s vozy, které pohánějí turbodiesely nebo zážehové čtrnáctistovky, případně šestnáctistovky. Silnější benzinové motorizace o objemu 1,8 a 2,0 litru tak už časté nejsou. Nejlevnější Leony se prodávají od osmdesáti tisíc korun. Slušná auta stojí asi o třicet tisíc více. Počítejte však, že většina ojetin je v chudší výbavě, Seat na konkurenci šel především nízkou cenou vykoupenou horší výbavou.
Po nahlédnutí do interiéru si každý jistě všimne dostatku místa na předních i zadních sedadlech. Sedačky jsou pohodlné a ty vpředu poskytují dobrou oporu tělu při jízdě v zatáčkách. Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů sice není nijak převratný, ale ani tak se za něj vůz nemusí stydět.
V interiéru narazíte na tvrdý a levně působící plast na středovém panelu, který bývá nezřídka předmětem kritiky. Naopak pochvalu si zaslouží do rukou dobře padnoucí volant se silnějším věncem nebo o něco výš usazená řadicí páka s krátkými drahami, což ocení především sportovněji založení motoristé. Počítejte také se znatelně omezeným komfortem. Tvrdý podvozek o sobě dává vědět při přejezdu sebemenší nerovnosti, což se negativně odráží na pohodlí posádky.
V zatáčkách vůz funguje až překvapivě dobře a sportovně tužší podvozek přinese potěšení. Leon se ochotně vrhá do oblouku a drží se stopy s přísnou neutralitou. Po překročení limitu adheze nastane obligátní nedotáčivost, ale platí, že Leon umí opravdu vysoké rychlosti průjezdu. Potěšily mě reakce na volant, kdy auto okamžitě zareaguje, řízení je navíc poměrně strmé a komunikativní. Karoserie se decentně naklání a torzní tuhost není úplně ideální. Spolu s dobrou kulisou manuální převodovky se jedná o sympatické auto, které myslí na řidiče. Musíte jen dobře vědět, proč si kupujete zrovna tento vůz a co mu musíte obětovat.
Testovaný vůz byl vybaven základní motorizaci 1.2 TSI o výkonu 77 kW, pocházel z roku 2011 a nájezd činil jen 38.000 kilometrů. Tomu odpovídala i vyšší cena 190.000 Kč vynahrazena perfektním stavem a zachovalostí celého auta. Motorizace na papíře neoslní, v praxi ale umí překvapit a jedná se o celkem svižné auto. Motor na vůz s přehledem stačí a poskytuje mu solidní dynamiku a poměrně jadrný zvuk. Zvláštností této motorizace je, že i přes přeplňování turbem, dává to nejlepší v druhé polovině otáček, a tak je třeba vůz vytáčet. Opravdu je to docela příjemné svezení. Spotřeba je pak úměrná jízdnímu stylu, ale předpisově se dá jezdit okolo 6 litrů. Kladně lze hodnotit i jeho spolehlivost, což je v případě ojetin významné plus.
Na co si dát pozor?
Turbodiesely 1.6 TDi určitě nelze označit za vzor spolehlivosti. Ostatně to zpočátku výroby nebylo možné ani u dieselových dvoulitrů. Jejich spolehlivost se ale časem zlepšila a výrobci se podařilo vylepšit také spotřebu. Známé jsou zejména problémy s turby nebo vstřikovači. U turbodieselů obecně dejte pozor na stav filtru pevných částic. Ten má omezenou životnost, stejně jako dvouspojková převodovka DSG. Zpočátku se vyskytovaly také potíže s čidly výfukových plynů, dnes se ale objevuje tato závada jen zřídka.
Mladší turbodiesely 1.6 TDI někdy trápí potíže s palivovým čerpadlem, známá je také nadměrná spotřeba oleje či závady snímače otáček motoru. Navíc zde má spojka kratší životnost. Spolehlivost těchto motorů se staršími devatenáctistovkami se vůbec nedá srovnávat.
Zážehové motory někdy potrápí vadná zapalovací cívka, u dvanáctistovek se mohou vyskytnout potíže s rozvody. Při startování pozorně poslouchejte motor, pokud jsou špatné rozvody ozve se zachrastění řetězu. Ten se tak hlásí o výměnu, kterou rozhodně není dobré odkládat.
Výjimkou není praskání žárovek ve světlometech, vyskytují se různé drobné závady elektroniky. Tvrdší nastavení odpružení je základem dobrých jízdních vlastností Seatu Leon, ale na druhou stranu podvozek na českých rozbitých silnicích více trpí. To se časem projeví vznikem vůlí na stabilizátoru a zavěšení kol. Toto nastavení může také nepříznivě ovlivnit životnost ložisek kol.
« Do jakého motoru se vyplatí tankovat prémiové palivo? Evropa: Kde je na dálnicích dráž? »