Test ojetiny Seat Leon FR 3D
Oblé linky vystřídaly ostré hrany, taková je třetí generace Seat Leon, která je na trhu už od roku 2012. Do dnešního dne prošlo vozidlo menšími kosmetickými úpravami, které se převážně týkaly faceliftu a nebo modernizaci infotainmentu a palubového počítače, včetně asistentů. To nejlepší zůstalo. Pětidveřový nebo dokonce třídveřový hatchback nebo kombi vezme za srdce nejednoho muže, ale i ženu. Nový Leon přišel, stejně jako třetí generace Škody Octavie, s kompletně přepracovanou technikou. Vyjel také na podvozkové platformě MQB, což znamená razantní úbytek hmotnosti a zlepšení jízdních vlastností, ve kterých Leon vždy dominoval o poznání více.
Ačkoli vypadá stále svěže a neokoukaně, začíná se již hojně ukazovat na trhu ojetin a nabízí velmi zajímavou alternativu k octavii nebo golfu. Ne nadarmo se vždy jednalo o nejprodávanější vůz značky Seat. Ostatně čísla mluví neúprosně. Seat Leon třetí generace od svého debutu v roce 2012 překonal hranici jednoho milionu prodaných vozů. Oblíbenost vozu tak stále stoupá. Pokud si nemůžete dovolit nový, není nic lepšího než se ohlédnout po nějakém z druhé ruky. Jak tedy jezdí jako ojetina, to jsem se rozhodl zjistit během testovací procedury verze 1,4 TSI s poměrně vzácnou třídveřovou karoserií.
Před námi tak stojí auto z roku 2016 ve variantě FR, které se může snadno vyrovnat svým koncernovým protivníkům Volkswagnu Golf a Škodě Octavii. Hravě je trumfne a vy si budete říkat, jak je možné, že jste tohle auto neobjevili už dávno před tím. Oproti dvoum zmíněným má totiž spoustu skvělých vlastností. Jedna z nich je například ta, že právě proto, že si ho kupující do teď zas tolik nevšímali, můžete v bazarech naleznout opravdové klenoty, které jsou mnohdy teprve po prvním majiteli a mají ve výsledku najeto méně jak 50 tisíc kilometrů. Připočtěte k tomu skvělou cenu a máte vyhráno. Ještě nejste přesvědčeni? Tak se pojďme na Leon podívat pěkně z blízka.
Automobil stojí na platformě MQB. Vůz je také o 90 kilogramů lehčí a o 52 milimetrů kratší, přesto vnitřní prostor je mnohem větší, než by se na první pohled mohlo zdát. Dozadu se pohodlně vejdou dva lidé, přední pasažéři také nebudou strádat. Místa kolem sebe a na nohy je dost. Infotainment je natočen směrem k řidiči. Obrazovka je také velmi dobře graficky znázorněna a snadno se v ní zorientujete. Odezva je také poměrně rychlá. Ve verzi FR máte k dispozici chromované ozdobné lišty i sportovní nízko posazené sedačky. K tomu se váže jeden nešvar. Tím, jak jsou sedačky položené nízko, vám bude připadat, že středová opěrka je zbytečně moc vysoko, bohužel se s tím nic nedá dělat a budete si muset zvyknout.
Ve sportovním duchu se nese i celý interiér specifikace FR, který ale v nižších výbavách vozu bude vypadat trochu chudě. Zajisté zaujme například červeně prošívaný kožený multifunkční volant, který se drží dobře v rukou a snadno si na něj zvyknete. Auto má také bohatou výbavu, co se asistentů týká. Jistě oceníte například parkovací senzory vpředu i vzadu, stejně tak asistenta rozjedu do kopce. Nechybí vyhřívané sedačky, senzor deště ani tempomat. Hodí se i hlasové ovládání, které funguje bezproblémově, pokud tedy nemáte vadu řeči, pak vás auto třeba s navigací zavede do míst, která jste ani neznali. Ano octavia je praktičtější a prostornější, ale také nepoměrně dražší a nudnější jízdně.
Podíváme-li se ještě na exteriér automobilu, jistě si ho zamilujete. Ostré rysy vás snadno svedou. Samozřejmostí jsou LED světla, prolisy na boku a ostře řezaný přední nárazník, který s původní druhou generací má pramálo společného a je to jedině dobře, protože auto svým způsobem vyspělo a klidně se hodí pro mladé řidiče a řidičky.
Testovaná verze měla motor 1.4 TSI se 125 koňmi, avšak nutno podotknout, že aby auto jelo dramaticky rychle, nemusíte otáčky vyhánět do vysokých čísel. Pořádně s vámi zatančí hned na rozjezdu a pomalejší ruce na volantu by mohly mít problém. I když se vám bude někdy zdát, že je auto líné, stačí ho obrazně chytnout pod krkem, pak nebudete vědět, jestli dřív řadit nebo chytat volant. Průměrná spotřeba se pohybuje kole 6 až 7 litrů, vše záleží na vaší těžké noze. Tabulky uvádí, že auto má zrychlení z nuly na sto za 9,7 sekund.
Specifikace FR má také snížený sportovní podvozek s tužším odpružením. Na silnici sedí dobře a do zatáček se naklání přiměřeně své váze. To vše přidává na jízdních vlastnostech, které jsou dobré zejména pro řidiče, kteří se nebojí zatáček a mají rádi svižnější jízdu. Řazení je také dobré, ostatně to je věc, kterou v koncernu VW opravdu umí.
Pokud se po Leonu budete ohlížet v bazarech, dívejte se také na to, jak auto vypadá uvnitř. Většinou se dá přihlédnout k tomu, že dobrý stav vnitřního prostoru znamená, že se majitel o auto staral a tak lze očekávat, že i jeho další působení na vozovce vás nepřijde zbytečně na moc peněz a vy si tak budete moci vychutnávat bezproblémovou jízdu. Avšak interiér nemusí říct všechno, vůz si vždy nechejte prověřit, nebo si s sebou vezměte automechanika, který rád poradí, co je špatně a co ne.
O všech ojetých vozidlech platí, že jsou takové, jak se o ně staráte. Když si dáte záležet s výběrem, nemůžete udělat chybu. U motorů TSi ze začátku výroby pozor na rozvody, 1.4 TSi jsou vybavenější odolnějšími a jsou tedy spolehlivější. U TDi pozor na vstřiky a turba, pokud vůz po nastartování “kucká” nebo příliš vybruje, ruce pryč. To platí i o zvukových anomáliích typu výrazného svištění či pískání turba, což značí jeho blížící se smrt. Půjčený kus od společnosti Mototechna měl najeto necelých 50 000 km a jednalo se tak spíše o zánovní auto, proto i opotřebení bylo minimální a třeba uvnitř vozidla nepostřehnutelné. Výhoda Leonu oproti Octavii je také fakt, že se toto auto nevyskytuje tolik ve firemních flotilách a v bazarech tak naleznete kusy s výrazně menšími nájezdy a přitom za nižší cenu. Leon krásně dokazuje fakt, jak je domácí konkurent nadhodnocený. Přitom mají oba shodnou techniku!
Ať už vyrazíte s Leonem na víkend k rakouským jezerům nebo ho zaparkujete do garáže vaší práce, auto vám dobře poslouží v obou případech. Před kolegy se předvedete a rodinu odvezete na výlet a v mezi chvilce se můžete vydat na okrsky a pořádně si zablbnout, aniž byste byli pilot formule jedna. Sečteno, podtrženo. Stojí před vámi vůz, který nejen dobře vypadá, ale má také skvělé jízdní vlastnosti, včetně dynamického požitku z jízdy. Ojeté Leony se dají sehnat už po prvním majiteli s pár desítky tisíc najetých kilometrů za skvělou cenu a ve velmi dobrém stavu bez výrazných oděrek. Jedná se tak o velmi výrazného konkurenta domácí značky, která by se měla začít bát.
« Počet ojetin Škoda Fabia na českém trhu roste Odpověděli jsme na nejčastější otázky ohledně elektromobilů »