TEST ojetiny Saab 9-5 2.0 Turbo – Zvláštní stvoření
Svět se dělí na dva typy lidí, jedni auta vnímají jen jako dopravní prostředek a druzí auta milují. Pokud před prvním typem lidí vyslovíte slovo Saab, zřejmě vůbec nebudou vědět, o co se jedná. Jestliže to uděláte u fanoušků automobilismu, dočkáte se buď pozitivních nebo negativních reakcí. Saab totiž vždy vyráběl auta po svém a prémiovým značkám se snažil konkurovat trochu jinak. Jedná se o velmi zajímavá auta, která budete buď nenávidět, nebo milovat. Právě proto jsme si od AAA Auto zapůjčili slavný model 9-5, který se snažil obhájit čest této Švédské automobilky.
Exteriér – Kombi v jiném balení
Tady si musíte udělat obrázek sami, protože 9-5 se moc objektivně hodnotit nedá. Nicméně auto má vyvážené tvary, zajímavé detaily v podobě lišt okolo xenonových světlometů a elegantní masku. Celkově je vzhled decentní a ničím neuráží, ale ani nijak výrazně nezaujme. Většina si ho všimne jen proto, protože tuto značku nezná.
Interiér – Z jiného světa
Interiér 9-5 je zvláštním místem pro trávení času. Uvnitř se nacházejí na první pohled nepříliš líbivé, ale kvalitní materiály a velmi zajímavě rozmístěné ovládací prvky. Třeba ovládání oken je umístěné na středovém tunelu, a celá středová část palubní desky je hezky natočena k řidiči. Na ergonomii si člověk musí chvíli zvykat, ale po čase se zdá být vše v pořádku. Dlouho jsem zápasil třeba s vyndáním klíčku ze zapalování (taky na středovém tunelu), protože vždy musíte mít zařazenou zpátečku. Podíváme-li se na to z pohledu prostornosti, určitě se jedná o jednoho z premiantů v kategorii, vpředu je místa dostatek ve všech směrech, vzadu také a kufr má objem 416 litrů. Sedadla jsou komfortní a ze všeho se line pocit kvality a bezpečí.
Motory
Pod kapotou můžete mít hned několik motorů, které jsou kombinovány buď s pětistupňovým manuálem nebo automatem. Všechny agregáty jsou přeplňované a ze zážehových lze vybírat z čtyřválců 2.0 T 150 koní a 2.3 T, které nabízejí 185, 220 a 260 koní u ostrého provedení Aero. Točivý moment dvoulitru je 240 Nm a dva-trojka dává 281, 310 a 350 Nm. Nejslabší provedení s automatem zvládá stovku za 12.5 sekundy a udělá 204 km/h, naopak nejsilnější stejnou disciplínu pokoří za 7.3 sekundy a rozjede to na 240 km. K mání je i naftový čtyřválec 1.9 TiD, který má 150 koní. K tomu všemu se Švédi snažili zaujmout a v nabídce se objevily i dva motory na ethanol – 2.0 T 150 koní a 2.3 T 185 koní. My jsme si do našeho testu vybrali dvoulitrový benzín kombinovaný s manuální převodovkou.
Jízda – Pohodlně a tiše
Svezení v 9-5 je zajímavé a přál bych ho zažít každému fanouškovi této kategorie aut – udělá si o ní totiž jiný obrázek. Auto působí při jakékoliv jízdě klidně a dospěle. I ty největší nerovnosti přefiltruje s jemným zaduněním a vše působí pevně. Při jízdě si připadám neohroženě a bezpečně, tak jako v málo autech. Kromě komfortního podvozku si vlekou pochvalu zaslouží i odhlučnění, které mi připomíná Volva – je prostě parádní. Spojka je naladěná příjemně a převodovka má jemné dráhy řazení, do toho se přidává decentně tuhé řízení a na světě je komfortní stroj s příjemným ovládáním. Dalším bonusem je dobrá směrová stabilita a všudypřítomná jistota při jízdě v přímce.
150-koňový dvoulitr je do 2500 ot./min. poněkud lenivý, ale poté se probudí a umí za to vzít. Vyloženou chuť po otáčkách však nemá a sluší mu klidnější tempu – už jen kvůi spotřebě, protože při svižnější jízdě se nedostanete pod 10 litrů, jinak se dá jezdit za 8-9. Pokud jste klidný řidič, 2.0T stačí, ale pokud máte rádi vyšší rychlost, určitě sáhnete po větších jednotkách.
Při ostřejší jízdě se naplno projeví nevýhody měkčího podvozku, který se naklání a v pomalých zatáčkách předvádí prvotřídní nedotáčivost. Ačkoliv má docela komunikativní řízení a dobré brzdy, rychlá jízda mu nesvědčí a za chvíli stejně raději zklidníte.
Na co si dát pozor
Auto oplývá bezpečnostní a komfortem, naopak mu nesvědčí sportovní jízda… No a podobně tomu je i u techniky. Podvozky jsou kvalitní, ale naopak motory kvalitou zrovna neoplývají. Občas se zavzdušní palivová soustava, odcházejí různé čidla, snímače a zanáší se EGR ventily. Turbodmychadla se dlouhou životností pyšnit nemůžou a to stejné platí i o převodovkách – na manuálu brzo odcházejí synchrony a automat si potrpí na čistý a kvalitní olej. Je tak potřeba hledat opravdu zachovalé kusy s jasnou servisní historií a určitě se vyhnout podezřele levným kusům bez historie. Některé atypické díly umí pěkně zatížit finanční rozpočet.
Závěr – Buď ho chcete nebo nad ním nebudete přemýšlet
Saab 9-5 je ve výsledku dobrým autem, jen to chce najít hezký kus s jasnou historií a nový majitel bude spokojený. Nabízí příjemné svezení a netradiční vzhled i pojetí auta jako celku. Nedá se však říct, ať jdete a koupíte si ho – Saab buď chcete a sníte o něm nebo vás ani ve snu nenapadne, že by se mohl objevit v garáži.
Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.
Plus
Komfortní podvozek
Kvalita zpracování interiéru
Odhlučnění
Příjemné řízení
Netradiční vzhled
Mínus
Nedotáčivost při svižnější jízdě
Spotřeba zážehových motorů
Horší spolehlivost motorů a převodovek
Nákladnější servis
« Facelift dostala také řada 2 a M2 BMW řady 8 Coupé bude k vidění už na Concorso d’Eleganza Villa d’Este 26. května 2017. »