TEST ojetiny Range Rover Sport TDV8 – Osmiválcový král
Když Range Rover představil svůj mladistvější model Sport, jistě netušil, o jaký fenomén se bude jednat. Vůz se svěžím vzhledem, skosenou zádí směřoval spíše na mladší řidiče a ženy jezdící převážně po městě. Přitom všem si však zanechal robustnost, majestátnost a především terénní výbavu svého většího bratra. Stal se z něj prodejní trhák a symbol společenského postavení. Dnes je už na trhu jeho novější generace, ta však dle mého názoru postrádá onu nadřazenost, drzost a image nekompromisního vozidla.
Land Rover to měl vymyšlené vlastně dokonale. Postavil drahý Range Rover, konkurenta pro BMW X6 a Porsche Cayenne, vtiskl mu neodolatelný vzhled a použil techniku výrazně levnějšího modelu Discovery. To však není nic na škodu, Discovery totiž disponuje špičkovým vzduchovým podvozkem a podpůrným systémem Terrain Response. Kabina Range Roveru je samozřejmě luxusnější a lépe zpracována. Stavba vozu předurčuje i uspořádání interiéru, který z utilitárních hran čerpá maximum. Cestující na předních sedadlech budou prostorem opravdu hýčkáni, aniž by tím byla omezena posádka druhé řady. Je tu možná zbytečně velké množství tlačítek, ale vše má své místo a systém.
Range Rover sport reprezentuje i jízdními výkony na silnici, kde nelze než pochválit sladění výkonného vznětového osmiválce disponujícího dvojitým přeplňováním s hladce řadící automatickou převodovkou ZF. Díky této kombinaci nebudete přes všechny dynamické handicapy této kategorie vozů rozhodně brzdou provozu. Ba naopak, rychlost je zde natolik relativní, že jsem měl problémy udržet se v rámci rychlostních limitů i při klidné jízdě. Ať při vysokých rychlostech nebo křižování městem vás nebude obtěžovat přehnaně citlivé řízení, protože Range Rover Sport po svém ryze off-roadové sourozenci zdědil vůli okolo středové polohy. Jednoduše zvolíte směr a ani sebevětší výmol jej nedokáže změnit, což je zároveň i zásluha propracovaného vzduchového odpružení, které řidiči skutečně nedá znát skutečný charakter silnic a většinu z nich promění v měkounký koberec.
Řízení celkově působí velmi jednoduše, lehce a auto na něj reaguje s ochotou mnohem menšího stroje. Pocit za volantem dále zlepšuje vyvýšený posed za volantem typický pro automobily této značky. Díky tomu máte krásný přehled a výhled přes kapotu. Navíc se tak nějak cítíte jako páni silnice, nadřazeně a neohroženě.
Všechny tyto vlastnosti, které dokázaly změnit silniční jízdu v hladký let nepřipraví neradostné překvapení ani mimo asfalt. Vzduchový podvozek dokáže nejen odfiltrovat nerovnosti silnic, ale stejné dovednosti předvede na požádání na polní cestě, louce a vlastně kdekoli, kam vás dobrodružství zanese a pokud vám nebude stačit světlá výška, není nic snazšího, než si podvozek trochu „přifouknout“, s čímž ovšem přijde ruku v ruce i tužší charakteristika. Systém Terrain Response nabízí režim ovlivňující celkové chování vozu pro každý představitelný povrch, ať již jde o kluzké zimní cesty nebo písečné duny, Range je vždy připraven.
Sebelepší elektronika by však nebyla k ničemu bez poctivého mechanického základu, kterým je stálý pohon 4×4 s mezinápravovým diferenciálem vybaveným uzávěrkou (na přání i zadní) ve spojení s redukční převodovkou. Změna terénních režimů, světlé výšky nebo převodu probíhá naprosto hladce po stisku příslušného tlačítka a v této nezdolné kombinaci vám předvede skutečně nevídané věci.
Pohonné ústrojí je pak naprostá pohádka. Vidlicový osmiválec je natolik potentní, že Range s váhou značně přesahující nejen dvě, ale i dvě a půl tuny, pro něj není žádnou výzvou. Oproti levnějšímu Land Roveru je zde však pocitově vyšší úroveň odhlučnění, což nikdy není na škodu a tím spíše v podobně luxusním voze. Výkon 200 kW dopuje dvojice turbodmychadel a jejich naladění omezuje turboprodlevu na rozumnou míru. Do přibližně 2000 ot./min je motor trochu letargický, probuzení k životu nad touto hranicí se ale obejde bez nakopnutí – posádka si užívá fantastického zátahu až do 4100 ot./min, kdy zaklepe na dveře omezovač. Výkon motoru je velmi dobře sladěn se šestistupňovou samočinnou převodovkou, řazení probíhá hladce a automatika dobře vyhodnocuje podřazování i kick-downy. Brzdy Brembo nemají se zpomalením kolosu zjevně žádné problémy a dají se velmi dobře dávkovat.
Při umírněném jízdním stylu jsme spotřebu vozu bez problémů udrželi kolem desetilitrové hranice, delší pohyb po městě znamenal zvýšen o dva litry. Při plném využívání potenciálu motoru se pak výsledná hodnota přiblížila patnácti litrům. To je opravdu nádherný údaj, vezmeme-li v potaz váhu a výkon auta. Dalším plusem osmiválce je jeho kultivovaný chod a příjemný zvuk. Do tohoto Range Roveru je to nejlepší možná motorická volba.
Na co si dát pozor, náklady na provoz
Za dobu své existence prošel Range Rover Sport hned několika facelifty. V roce 2007 proběhl první, v roce 2009 další a dosud zřejmě největších změn tento model doznal v roce 2013, a to v návaznosti na představení nových modelů Evoque a Range Rover čtvrté generace.
Range Rover Sport byl vyroben v návaznosti na model Discovery, se kterým měl zpočátku společné znaky v podobě asistenčních a ovládacích prvků, jako například vzduchové pérování, multimediální systém s dotykovým displejem a navigací. Díky tomuto faktu je na trhu dostatek náhradních dílů a sehnat se dá lehce cokoli. Cena je však vyšší, stejně jako jakýkoli servisní úkon.
Na trhu byl k dispozici s pěti pohonnými jednotkami, pod označením TDV6, osmiválcový 3,2 l, 4,2 l Supercharged s výkonem 390 koní, dále pak 4,4 l s výkonem 300 koní a pětilitrový LR-V8 Supercharged s ohromujícím výkonem 510 koní a maximálním točivým momentem 625 Nm při 2500–5500 otáčkách. V případě dieselových motorů LR-SDV6 se jedná o vznětové třílitrové šestiválcové motory s výkony 258 a 292 koní. Dále se v nabídce objevil také vidlicový turbodieselový osmiválec TDV8 s výkonem 272 koní a maximálním točivým momentem 640 Nm nebo TDV6 s přeplňovaným šestiválcovým motorem 2,7 l a výkonem 190 koní.
Kamenem úrazu Land Roverů z této doby je poruchová elektronika. Pokud ale kupujete ojeté auto, dá se předpokládat, že bývalý majitel všechny drobné vady vyřešil v rámci záruky. Podívejte se ale preventivně do historie auta a pokud v poslední dvou třech letech měnilo často majitele, pravděpodobně se jedná o problémový kus. Vedle palubní elektroniky, bez které se dá ještě občas žít, zlobí elektronická parkovací brzda (někdy se přepíná do nouzového režimu), senzory v automatické převodovce, senzor otevřené kapoty a také systém vzduchového podvozku.
Buď selže kompresor, což se dá ještě vyřešit, nebo některý z měchů, což už se pochopitelně řeší hůře. Většinou se problém odhalí, pokud auto odstavíte na několik dní a ono samo klesne k zemi. Nicmémě pokud se auto používá často, kompresor měchy s přehledem dofouká a nic se zdánlivě neděje. A skutečně, takhle se dá s autem jezdit několik let, než dojde k fatálnímu úniku vzduchu ze systému. Podvozek má také citlivá spodní ramena. Konstrukce podvozku je sice robustní a snese i velmi těžký terén, nicméně na rozbitých silnicích se poměrně rychle vytvoří v uložení ramen vůle a pak slyšíte nepříjemné klepání.
Na druhou stranu patří Land Rovery k těm spolehlivějším autům a s výrobou SUV mají bezkonkurenční zkušenosti.
Testovaný kus
Zatím jsem Range Rover Sport TDV8, potažmo celou paletu motorizaci, probíral celkově, ale chci se pozastavit i nad konkrétním testovaným kusem. Ten měl najeto přes 187000 kilometrů a šokoval mě svým stavem. Interiér byl velmi zachovalý a nenašel sem odřeniny ani na tradičních místech, kde dochází nejčastěji ke kontaktu. Dokonce kožená sedadla působila velmi zachovale. Důležitější je, že v interiéru celkově nic nepovrzávalo a vše drželo pohromadě jako když vyjel z tovární linky. Jednoznačně to byl opečovávaný kus, majitel se staral, ale také to dosvědčuje, že Land Rover opravdu dbá na kvalitu svých produktů a staví auta kvalitně. Ostatně veškeré elektronické a mechanické funkce fungovaly na jedničku. Je neuvěřitelné, jak odolný mechanismus pod karoserií tohoto auta je, a co auto vydrží v terénu. Je to jedno z mála aut, kde jsou mechanické části předimenzované tomu, co reálně majitel bude s autem dělat. Ve srovnání s konkurencí je tak cítit mnohem trvanlivější robustnost celého auta. Při ceně kolem půl milionu nemůžete koupit lepší SUV.
Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Range Rover Sport TDV 8 |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 8 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 3628 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 200 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 640 / 2000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 209 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 14.7 / 9 / 11.1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 958 / 2013 |
Objem nádrže (l): | 88 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 2715 / 460 |
Rozměr pneu: | 255/55 R19 |
« Opilá Slovenka bezohlednou jízdou zabila nevinnou řidičku protijedoucího auta – video Byl vyfocen prototyp BMW i8 – Zřejmě ostřejší verze s možným výkonem přes 500 koní! »