Test ojetiny Range Rover Evoque: Šperk na silnici, kabrňák v terénu
Jak se předvedl ojetý ikonický vůz Ranger Rover Evoque v našem dlouhodobém testu? Rozhodně je to velmi povedená záležitost, která má i po letech co nabídnout a dokonce čím oslnit.
Rozhodl jsem se otestovat vůz, který již v roce 2011 vzbudil především mezi fanoušky značky Range Rover velké emoce. Vůz s rokem výroby 2013 a nájezdem pouhých 94 000 km mi zapůjčila společnost AutoPalace ze své nabídky prémiových vozů. Jedná se o verzi 2,2 TD4, tedy turbodiesel s výkonem 110 kW (150 koní) a maximálním točivým omentem 400 Nm.
Foto: Miroslav Fořt
Na první pohled vypadají tyto hodnoty vzhledem k celkové váze Range Rover Evoque (téměř 1,8 tuny) poměrně nízké. Faktem ale je, že ve skutečnosti je jízdní projev vozu příjemně živý až poměrně dynamický. Nicméně žádné extra silné, nebo dokonce ryze sportovní SUV to samozřejmě není. Zrychlení je v případě této motorizace 9,6 sekundy z 0 na 100 km/h (max. rychlost činí 182 km/h).
Velmi přesné a citlivé řízení
V čem vůz rozhodně dominuje, to je jeho přesnost řízení, citlivost volantu a stabilita v zatáčkách i ve vysokých rychlostech. A to pouze s minimálním náklonem karosérie. Převodovka pracuje přesně a sází rychlostní stupně bez jakýchkoli zaváhání.
Foto: Miroslav Fořt
Celkově je jízda Evoquem velice kultivovaná, motor má poměrně klasický sympaticky dieslový projev a přímo fantastické je odhlučnění interiéru, které oceňuji při rychlé jízdě na dálnici. Pružinový podvozek Range Roveru Evoque je tužší, ale přesto velmi komfortní a ocenil jsem jej především mimo upravenou vozovku. A tím se dostáváme k dalšímu zásadnímu benefitu tohoto vozu, kterou je jízda v terénu.
V terénu přesvědčivý, spotřeba průměrná
Ačkoli se jedné o mále designové SUV, stále patří do rodiny Range Roveru. A proto mě velmi potěšilo zjištění, že dispozice Evoqu vozu stále ctí „rodinnou“ tradici. Tento vůz je v terénu jako doma. S přehledem zvládá výrazné náklony, ostré sjezdy, kameny i bahno a dokonce projede slušně opravdu vysoký sloupec vody (cca 40 cm), jak jsem si ověřil během brutální průtrže mračen v červenci. Pohon 4×4, ale také výrazná světlá výška (přes 20 cm) i nízko posazené těžiště, to všechno jsou atributy, které jednoznačně hovoří pro terénní kvality Range Roveru Evoque. A věřím, že při dobře zvolených pneumatikách bude tento vůz také králem zasněžených silnic, což jsem si ale během letního testování bohužel nemohl ověřit v praxi.
Foto: Miroslav Fořt
Velice diskutabilní je spotřeba nafty Evoqu. Při jízdě klidné jízdě po okreskách jsem mu naměřil spotřebu lehce pod 8 litrů, za to na dálnici, nebo dokonce ve sportovním režimu si vůz sáhl i nad hranici 11ti litrů na 100 km. Já osobně bych tedy spotřebu Evoqua hodnotil spíše jako vyšší než vysloveně nízkou. Zvláště ve srovnání s podobně koncipovanými vozy, které jsem měl možnost v posledních měsících vyzkoušet.
Jednoznačně krásný vůz
Když se nyní zaměříme na vizualitu vozu, pak asi nebudete překvapení, že budu hovořit pouze v superlativech. Range Rover Evoque se prostě designérům jednoznačně povedl. Toto široké a poměrně nízké SUV má velice elegantní, moderní a až nadčasové tvary a díky nim opticky stárne velmi ale opravdu velmi pomalu. Samotná krásná nízká maska se stejně nízkými světlomety dokáže napoutat hodně pozornosti kolemjdoucích, stejně jako celistvá šikmá linie horní hrany dveří táhnoucí se až na úplnou záď vozu.
Samotná záď působí velice sportovně a velice jí sluší spodní difuzor i horní spojler. Celková podoba vozu je úžasně komplexní, určitě prémiová a má takový příjemně aristokratický nádech. Ani se nedivím, že právě tento vůz je snem především mnoha českých řidiček.
Foto: Miroslav Fořt
Také kola byla v našem případě zvolena optimálně. Tyhle 18ky padnou vozu vizuálně jako ulité a navíc jsou příjemně kompatibilní s terénním charakterem Evoqu.
Spíše sportovní než okázalý
Pojďme spolu ale nyní ještě „nasednout“ do jeho interiéru. Ten je totiž ve smyslu jeho celkové definice poměrně složitý na hodnocení. Ano, přiznám se, že jsem od něj očekával luxusní dojem na první pohled, ale přivítal mě spíše střízlivě sportovní koncept interiéru, který evidentně nemá za úkol oslnit svého majitele. Troufám si dokonce tvrdit, že tento vůz je podstatně hezčí zvenčí než zevnitř.
Foto: Miroslav Fořt
Nicméně i přesto musím otevřeně pochválit některé jeho prvky, jako je podoba a zpracování koženého volantu s větším věncem, vizualita, pohodlnost a boční vedení sedaček, nebo třeba sportovně vyhlížející analogové budíky (rychloměr a otáčkoměr) v kapličce za volantem. Líbí se mi i vyšší stříbrná horizontální lišta vedoucí přes celou palubní desku i manuální segment pro ovládání klimatizace a vyhřívání předních sedadel. Nejzajímavější je ovšem řadič respektive ovladač automatické převodovky, který poměrně originálně vyjede při nastartování motoru a naopak zajede po jeho vypnutí. Je to moc pěkný detail, který mě před první jízdou opravdu pobavil.
Slabší infotainment, ale příjemně prostorný interiér
Na druhou stranu je na můj vkus v interiéru tohoto Evoqua až moc plastů (i když většinou měkčených), které si dokáží při sáhnutí na ně sem tam zavrzat. Multifunkční tlačítka na volantu zase mají poměrně zvláštní zvukovou odezvu při jejich stisknutí a navíc nejsou jejich funkce ani trochu intuitivní, spíše naopak. Je třeba si je pořádně odzkoušet a jednoduše si na ně pár dnů zvykat. A totéž bych mohl říci o hlavním dotykovém displeji vozu, který má navíc celkem jednoduchou až primitivní grafiku.
Foto: Miroslav Fořt
Odkládacích ploch ve voze není žádná dramatická nálož, zato je ve voze vzhledem k jeho kompaktnímu formátu nečekaně hodně prostoru v oblasti nohou, kolen a hlavy, a to i v zadní partii. A to i navzdory tomu, že coby řidič se cítíte kokpitem Range Roveru Evoque poměrně sportovně „obalený“.
Bezklíčovka s menším „kufrem“
Vůz nemá k dispozici navigaci, žádnou přehršel jízdních asistentů ani parkovací kameru, ale zato má slušně alespoň citlivé parkovací senzory, dobře fungující tempomat i spolehlivá řadící pádla pod volantem, která mi dávají v této motorizaci smysl. Sound systém značky Meridian s výraznými kruhovými reproduktory hraje velmi dobře a moc se mi líbí, že je vůz vybavený bezklíčovým startováním i odemykáním. To k prémiovému vozu prostě patří.
Prostě precizní stylovka
Menší slabinou Range Roveru Evoque je velikost jeho zavazadlového prostoru, který nabízí k využití 575 litrů bez sklopených sedadel. Nedá se tím pádem říci, že by to bylo auto pro velkou rodinu, která potřebuje víkend co víkend odvézt tři děti a kvantum zavazadel na chalupu. Ale to ani není záměrem tohoto vozu.
Foto: Miroslav Fořt
Ve skutečnosti je to řidičsky precizní menší SUV s průměrnou spotřebou, které dokáže potěšit jízdními vlastnostmi, ale ještě více svou vnější vizualitou, za kterou se ohlédne spousta očí bez ohledu na jeho stáří. Je to prostě stylová propracovaná prémiovka, kterou ocení řidiči (a především řidičky), kteří ocení vynikající schopnosti vozu nejen na vozovce, ale i v přírodě.
Každopádně děkuji za zapůjčení Range Roveru Evoque společnosti AutoPalace, jejímž vozům z doslova bohaté nabídky nových vozů i ojetin se pověnujeme i v následujících recenzích.
Testovaný Range Rover Evoque přehledně:
Motorizace: 2,2 TD4 (2 179 ccm)
Výkon: 110kW/150 koní
Maximální točivý moment: 400 Nm
Převodovka: 6-stupňová automatická
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,6 vteřiny
Max. rychlost: 182 km/h
Pohon: 4×4
Rozměry: 4 355 mm (délka) x 1 965 mm (šířka) x 1 635 mm (výška)
Váha: 1 715 kg (pohotovostní)
Zavazadlový prostor: 575 litrů
Reálná spotřeba: od 8 litrů na 100 km
Uvedení do provozu: 11/2013
Najeté kilometry: 94.500 km
Cena: 539.900 Kč
.« Hoří i spalovací auta: Ke vzniku požáru vede porucha palivového a elektrického systému Test BMW 220d Coupe (G42): Konečně zase baworák »