Test ojetiny Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AT. Není všechno zlato, co se třpytí.
Kombi odvozené od hatchbacků většinou designové ceny nevyhrávají a vypadají tak nějak “dolepeně”, ale Peugeot 308 SW potvrzuje pravidlo výjimky – opravdu mu to i s prodlouženou karoserií kombi sluší. Přední část obohacují Full-LED světlomety, které v mainstreamu a této třídě budete hledat jinde těžce, natož mezi ojetými auty. Auto s nimi vypadá obzvláště dobře a přidává to na celkové image hodnotného auta. Uvnitř totiž Peugeot použil diodové osvícení také. V nabídce bazarů se začínají postupně objevovat ojetiny, které mají na krku jen pár let provozu a ve většině případu pod 100 000 najetých kilometrů. Je to dobrá volba?
Jasně, není to sportovní ani nijak zábavné auto, ale je nesmírně příjemné s ním jezdit v rámci každodenního používání. Má ideální, ani velkou, ani malou velikost, skvělou manévrovatelnost, je pohodlné a skvěle odhlučněné. Elegantní a promyšlený design exteriéru je prostě sázkou na jistotu a interiér zase nabídne svěží závan inovativnosti a prémiového nádechu. Zpracování je perfektní, použité materiály také a opravdu se na to skvěle dívá. Třeba výplně dveří jsou nadprůměrně zpracované. To platí i o okolí středového tunelu mezi předními sedadly.
Kapitolou samou pro sebe je pracoviště řidiče a zejména volant. Takto malý okrouhlý předmět určený k ovládaní auta jinde neuvidíte, rozhodně ne v nižší střední třídě bez sportovních ambicí. Drží se opravdu dobře a rychle si na něj zvyknete, až vám přijde nepochopitelné, co ti výrobci vidí na těch obřích volantech, které se montují jinam. Středový panel je legendárně zjednodušený. Schválně říkám legendárně, protože jeho jednoduchost je masivně propagovaným jevem. Opravdu zde moc ovládacích prvků nenajdete – kolečko nastavení hlasitosti, štěrbinu pro CD přehrávač, vyhřívání oken a to je tak všechno.
Ptáte se, kam se podělo ovládání důležitých funkcí, jakou je třeba klimatizace? Je to jednoduché – do středového displeje. Pomocí něho se ovládá téměř vše na palubě a nese to sebou samozřejmě i nějaké nevýhody. Například odezva a reakční doba systému je tristní a než se něco stane, zestárnete. Takové ovládání navíc odvádí pozornost od řízení a není zrovna intuitivní. Občas trvá, než najdete, co potřebujete. Negativně se musím vyjádřit i o palubních přístrojích na vrcholu palubní desky. Peugeot to myslel dobře, chtěl tím suplovat head-up display a nabídnout vám výhled na přístroje přímo pod silnicí. Jenže díky nízko ukotvenému volantu s malým průměrem na ně právě přes volant vůbec nevidíte. Řešením je posunout volant do nejnižší polohy, ale to vám pak leží na kolenou a nejde řídit… Vůz vás tedy nutí si vybrat – sedět jako opice a vidět na budíky, nebo jako člověk a nevidět nic!
Pod kapotou testovaného modelu, zapůjčeného od AAA Auto, tluče čtyřválcové dvoulitrové dieselové srdce s výkonem 110 kW a 370 Nm točivého momentu. Nezní to jako žádný svalovec, ale umí s 308 pěkně zacvičit, dynamika je opravdu velmi slušná. Motor navíc postrádá prodlevu turba, chce se mu do otáček a má takovou tu správnou naléhavost. Prostě to zadupnete a auto zatlačí a vyletí vpřed. Reakce na plyn jsou také rychlé a celkově se mi projev motoru líbí. Rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co čtyřválcová produkce nabízí. Kultivovanost je také velkou předností.
U testovaného modelu byl motor spjat s automatickou šestistupňovou převodovkou, která ještě více umravnila dieselový charakter jednotky. Vyhladila mdlý spodek a držela motor v nejideálnějších otáčkách. Pro mě dokonalé spojení. Navíc řadí velmi dobře, rychle a nedělá logické chyby. Jedinou hrubkou zůstává občasné zaškubnutí zejména v nízkých rychlostech. Kromě síly v klidném obalu se motor vyznačuje i skromností. Během celého testu přesáhla spotřeba jen docela výjimečně hodnotu sedmi litrů a při opravdu klidném jízdním stylu se lze dostat do okolí litrů pěti.
Podvozkově se SW liší mnohem více od hatchbacku, než by se mohlo zdát. Stojí totiž na větší platformě a chování auta je tak naprosto jiné. A lepší. SW je maximálně komfortní, podvozek je příkladně stabilní a poradí si i s ostrými příčnými nerovnostmi. Hatchback je občas nejistý a záď má tendenci se vlnit, to u SW neexistuje. Pokud s ním pojedete opravdu rychle, bude se mu to líbit a odvděčí se výbornou přilnavostí a jistotou. Celkové naladění kombi verze je prostě vhodnější na delší cestování, ale i pro rychlejší jízdu. Ale o tom toto auto není, sportování mu s velkým těžkým dieselem nesluší a nesvědčí. Jediná výtka směřuje k zbytečným náklonům karoserie a občasnému podélnému vlnění ve vyjetých kolejích.
Na co si dát pozor?
Nová generace Peugeotu 308 je na trhu příliš krátce, aby se veškeré závady plně objevily nebo vůbec projevily. Něco se však stačilo ukázat relativně brzy a dejte si na to velký pozor. Jedná se o benzínové přeplňované čtyřválce 1.6 THP, jež vznikly ve spolupráci s BMW. Jízdně skvělé motory postihují problémy s rozvodovými řetězy doprovázené nouzovým režimem. Sací ventily se zanesou karbonem, což zhorší jejich chlazení a elektronika odpojí válce. Příčinou podle některých techniků jsou výfukové plyny vtlačované zpět do válců (kvůli nižším emisím). Druhou variantou je rychlé opotřebení motorů (válce ztratí těsnost a karbon vzniká z olejové mlhy, která proudí do sání odvětráním bloku). Druhá varianta bude pravděpodobnější, jelikož mechanici v servisech stále častěji narážejí po demontáži hlavy motoru na vyhřáté válce až do modra. Zazlobit může ještě elektronika, kdy si postaví hlavu ovládání v centrálním displeji.
Jinak zde platí to, co při nákupu každé ojetiny. Pořádně si prohlédněte stav vozu, jeho historii a zdali se mu dostávalo pravidelné péče. Naftové jednotky patří mezi velmi spolehlivé a z benzínových se dá paradoxně doporučit tříválec 1.2 Puretech. 308 SW umí nalákat na dobrou výbavu, skvělá světla, kvalitní upracování a zajímavou cenu. Je to na vás.
« Alfa Romeo se po 30 letech vrací do Formule 1 díky spojení se Sauberem Změní elektrické tahače Tesla Semi svět? „Musejí se naučit jezdit v konvojích,“ říkají vědci z ČVUT »