Test ojetiny Opel Vectra C: Za 80 000 dostanete spoustu prostoru, pohodlí a spolehlivost
Někdejší konkurent Fordu Mondeo a Volkswagenu Passat nesl v minulosti u značky Opel označení Vectra. Třetí a poslední generace tohoto modelu, označená jako Vectra C, byla uvedena na trh v roce 2002 a v roce 2005 prošla faceliftem, který vylepšil vzhled přední části vozu. I po mnoha letech zůstává faceliftovaná verze atraktivní.
Výroba Vectry pokračovala až do roku 2008, kdy ji nahradil model Opel Insignia. Při testu bezpečnosti Euro NCAP získala Vectra čtyři hvězdičky z pěti v roce 2002 za ochranu posádky při nárazu. Na trhu s ojetými vozy je Opel Vectra zajímavou volbou díky cenové dostupnosti a prostornosti.
Jedním z nedostatků vozu je design palubní desky, který již dnes není příliš moderní. Naopak vyniká prostornost zadních sedadel, pohodlná sedadla a snadná obsluha palubního počítače. Výběr navigačního systému ovlivňuje provedení, s barevnou navigací nabízející lepší uživatelský zážitek.
Vectra C byla dostupná ve verzích sedan, liftback (GTS) a kombi (Caravan). Všechny tři karosářské varianty nabízí velký zavazadlový prostor. Sedan a liftback mají objem zavazadelníku 500 litrů, zatímco kombi nabízí 530 litrů s možností rozšíření po odstranění krycí roletky.
Při hodnocení spolehlivosti jsou základní motorizace 1.8 16V (90 nebo 103 kW) solidní volbou. Přeplňovaný agregát 2.0 T/129 kW nabízí lepší výkon. Mezi turbodiesely se osvědčují jednotky 1.9 CDTi, ale vyžadují pečlivou údržbu. Automatizované převodovky mohou mít vůle a je třeba prověřit stav řízení a dalších komponent.
Vectra C po faceliftu přinesla vylepšení v podobě šestistupňové manuální převodovky a sportovního podvozku IDS Plus, který byl součástí i sportovní verze Vectra OPC s výkonem 188 kW a později 206 kW. Podvozek Vectry je celkově pohodlný a poskytuje dobré jízdní vlastnosti. Podvozek výborně tlumí nerovnosti a přitom zajišťuje automobilu dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru. Řízení Vectry není až tak zábavné, to ale nic nemění na tom, že její podvozek funguje výborně. Jízdu silnějších verzí vyrobených po faceliftu navíc zpříjemňuje šestirychlostní převodovka.
Testovaný kus od AAA Auto měl pod kapotou motor 1,8 o výkonu 103 kW a ten s vozem neměl žádný problém. jednotka působila adekvátně dynamicky, ale musela se točit do otáček. Prostě klasická atmosféra. Spotřeba činila nějakých 9 litrů kombinovaně a řekl bych, že to bude ideální volba, co se spolehlivost a rozumné dynamiky týká.
Při nákupu ojetého vozu Vectra je důležité sledovat stav páček pod volantem a také pečlivě prověřit všechny komponenty a výbavu vozidla, aby se předešlo případným problémům.
Na první pohled působí Vectra C robustněji než její předchozí generace. I když to platí v mnoha ohledech, podvozek bohužel není výjimkou. Je zřejmé, že konstruktéři Opelu nepočítali s tím, že vozidlo bude vystaveno našim náročným silnicím, a výsledkem může být opotřebení zadní nápravy už po 100 tisících kilometrech. Při přejezdu nerovností zadní část vozu odskakuje do strany, což negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Tento problém lze vyřešit pouze výměnou horních i dolních ramen, což znamená investici přesahující 10 tisíc korun. Ložiska kol také nevydrží dlouho, a přední náprava, i když odolnější, trpí značnou korozi a může mít problémy s pružinami, které se časem mohou i prasknout.
Výběr motorizace je klíčový pro zachování spolehlivosti a dobrých jízdních vlastností. První možností je přeplňovaný benzínový dvoulitr původem od švédského Saabu, což je výborný motor, pružný, spolehlivý a relativně úsporný, avšak jeho dostupnost na našem trhu může být obtížná. Druhou možností je diesel 1.9 CDTi, také velmi dobrý motor, zejména verze se 110 kW, ale občas může mít problémy s vířivými klapkami v sání. Slabší verze s 88 kW tyto problémy nemá, a pokud je pro vás spolehlivost důležitější než dynamika, je to dobrá volba.
Varianta Caravan vždy bohužel obsahuje filtr pevných částic, ale s ohledem na vaše delší vzdálenosti by mělo být jeho namáhání minimalizováno. Motoru může sekundovat šestistupňový manuál nebo automatické skříně. Doporučuji volit vozy mladší než rok výroby 2005, protože pětistupňový Aisin byl do té doby méně spolehlivý; jeho šestistupňový nástupce je o poznání lepší.
Pokud jde o dostupnost náhradních dílů, neměl by být problém. Přední brzdové kotouče vyjdou na 5 000 Kč, destičky stojí 1 400 Kč a koncový díl výfuku přesahuje 4 tisíce korun.
« Ojetá KIA Cee’d: Jedno z nejspolehlivějších aut z druhé ruky Auta jsou počítače na kolech a jejich kybernetická bezpečnost je mizerná »