opel-adam-9

Test ojetiny Opel Adam: Stylová vzácnost

23. 3. 2022 • Novinky, Ojeté vozy

Konkurence v podobě Fiatu 500, Škody Citigo nebo trojčat z Kolína (Peugeot 108, Citroen C1 a Toyota Aigo) je tolik silná, že malý Opel leží při výběru auta této třídy úplně stranou. Adam navíc balancuje na pomezí prémiové třídy, kde tvrdě kralovalo Mini a třeba DS 3. 

Oproti DS3 nebo Fiatu 500 je mnohem lépe udělaný a má velmi kvalitní interiér a hlavně výborně jezdí. Stylový je samozřejmě také, ostatně on už Adam sám o sobě je na silnici velkou raritou a dám ruku do ohně, že sem letos žádný jiný, než tento testovací, nepotkal.

opel-adam-3 opel-adam-16

Designově se jedná o zajímavý kousek. I tady se kladl důraz na roztomilost, která upoutá hlavně dámskou populaci. Bohužel jak pro dámy, tak pro pány se do kufru Adama nevejde mnoho. Objem kufru činí pouhopouhých 170 litrů a po sklopení zadních sedadel se dostaneme na 663 litrů. Ještě k tomu všemu se jedná výlučně o třídveřové auto, tudíž i nastupování do zadní části vozu není pohodlné a následná jízda se též nedá srovnávat s luxusem. Vzhled je ale opravdu povedený a plný zajímavých detailů. Opticky navíc Adam působí větším dojmem než ve skutečnosti je.

opel-adam-8

V interiéru je neustále na co koukat. Palubní deska působí dosti buclatě a mladistvě. Kladně hodnotím multifunkční ovládání na volantu. Displej ve středu palubovky je podsvícen červeně, stejně jako obrazovka mezi budíky. Adam zůstává u klasického startování klíčkem, tudíž zde nenajdeme žádné šikovné tlačítko start. Co tu ještě nenajdeme je start/stop, což mnozí lidé rozhodně ocení.

Interiér hraje především na stylovou notu, ale přidává kvalitní zpracování. Prostornost vpředu je velmi slušná ve všech směrech, vzadu se posadí jen děti. Právě interiérem Adam značně převyšuje konkurenci. Posed je příjemný a sedadla obstojně obepnou tělo. Výhled z vozu je též chvályhodný. Ozvučení z reproduktorů je příjemné, dokonce i nějaké ty basy zde nalezneme. Systém IntelliLink® může propojit chytrý telefon, nebo tablet se systémem iOS, ale kompatibilita a vybrané funkce závisí na typu zařízení, jeho operačním systému a jeho verzi. Je zde možnost i bezdrátového nabíjení telefonu. Tyto funkce už vyhlížejí kupředu zdárné budoucnosti.

opel-adam-22 opel-adam-26

Malá živá ještěrka, asi takto bych přezdíval Opel Adam. Pod kapotou má sice jen 64 kW/87 koní, ale nějaká ta sranda se s ním zažít dá. Náhon na přední kola a atmosféricky plněný čtyřválec s objemem 1.4 litru se k malému hatchbacku hodí. Opel nabízel i silnější verzi s přídomkem S, která už nabízí opravdu rychlé a sportovní svezení. V zatáčkách je občas neomalený, tudíž musíte počítat s nedotáčivostí.

Pětistupňovému manuálu se nedá nic vyčítat, je přesný a pohodlný. Maximální rychlost 176 km/h je na české silnice dostačující. Horší už je zrychlení, které proběhne na stovku za celých 12,5 sekundy. Za týdenní soužití s Adamem, jsem udržel spotřebu na 6,7 litru a to jsem ho opravdu nešetřil. Mimo město se dá s klidnou nohou pohybovat i kolem 4 litrů. Adam potěší zejména skvělým podvozkem, který se úžasně drží silnice, je hravý a dokonce nabídne i komfort v podobě skvělé filtrace nerovností.

opel-adam-19

Adam je dobrá volba v segmentu mini vozů, pokud potřebujete menší auto na posouvání ve městě. Na dlouhé vzdálenosti bych ale volil něco pohodlnějšího a především prostornějšího.

Na co pozor

Model se od roku 2013 nabízel v celkem čtyřech motorizacích. V praxi se nejčastěji setkáte se třemi z nich. Tou nejslabší je dvanáctistovka o výkonu 51 kW, kterou bych z výběru vyřadil pro příliš malý výkon a nepoměrně vysokou spotřebu. Berte raději silnější čtrnáctistovku o výkonu 64 nebo 74 kW. Ostatně s tímto motorem se v tuzemské inzerci setkáte nejčastěji. Bere podobně jako dvanáctistovka, ale jede o mnoho lépe. Spolehlivost je prozatím také dobrá a při nešizeném servisu je zde předpoklad, že bude dlouho a bez problémů sloužit.

opel-adam-11

To se nedá říci o nejsilnějším 1,4 Turbo o výkonu 110 kW. Jde o nejdražší kousky mezi ojetinami, není jich mnoho, ale jsou nejlépe vybaveny a vypadají skvěle. Já osobně bych se ale bál spolehlivosti turba a dalších poměrně silně namáhaných komponent v motoru. Je zde také doporučení tankovat vysokooktanový benzín (používejte i aditiva) a auto má také dost tuhý podvozek. Já bych tedy při výběru ojetiny zůstal u atmosférické čtrnáctistovky.

Před koupí zkontrolujte úniky oleje kolem převodovky (lze levně opravit přetěsněním), občas se vytahá jinak bezúdržbový řetěz, což uslyšíte (chrastí). Jinak doporučuji nezanedbat pravidelné výměny motorového oleje po 15 tis. km, nebo roce. Nevýhodou tohoto modelu jsou poměrně drahé náhradní díly. Na druhou stranu pro vaši manželku i spolujezdce bude v Adamovi místa dost.

opel-adam-4

Interiér je zpracován hezky kvalitně a i odhlučnění je při jízdě mnohem lepší, než u konkurentů srovnatelné velikosti. Ceny ojetin dnes začínají od 130 tisíc korun a velkou výhodou je, že Adam byl v drtivé většině případů druhým vozem v rodině. Nemívá proto mnoho najeto. A motivací pro kupující může být i fakt, že v ročníku TÜV Report 2020 je vůz vítězem ve třídě mini s nejmenším počtem závad.

nevýhodou je, že jich je v nabídce na sekundárním trhu málo. Například ale v AAA Auto, od kterého byl testovací vůz zapůjčen, nyní naleznete pět kusů tohoto modelu.

Plusy

Základní výbava
Dynamický design
Prostornost
Jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

Minusy

Horší jízdní vlastnosti na špatném povrchu
Hlučnější motor
V nabídce je pouze manuální převodovka
Vysoko položená nakládací hrana kufru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz