Test ojetiny Nissan Pathfinder: Velký kluk
Nissan Pathfinder modelového roku 2007-2012 už je poměrně zaběhlou ojetinou, která láká nejednoho dobrodruha. Ceny za starší kousky startují na 150 000 Kč a zánovní vozy s minimálním nájezdem se mohou přehoupnout přes 500 000 Kč. Říká se o něm, že je použitelný ve všech podmínkách a zároveň pohodovým autem pro denní jezdění. Abychom to zjistili, zapůjčili jsme si jeden Pathfinder 2.5 dCi z roku 2012 s nájezdem pouhých 54 000 kilometrů.
Designová stránka je jednou z nejpovedenějších věcí na celém autě. Hranaté tvary obrovského auta doplňuje baculatý nárazník, který elegantně navazuje na vytažené blatníky. Mohutná maska se stříbrným lemováním mřížky chladiče dodává na agresivním dojmu a vše uzavírají jednoduché světlomety. Z boku vypadá jako zvednutý autobus a zadek je kolmo useknutý až dolů, přičemž jeho nejnižší hrana je pěkně vysoko nad zemí.
Tak jak se mi vzhled karoserie líbí, tak se mi naopak nelíbí provedení interiéru. Vnitřek je bez nápadu, materiály jsou tvrdé, nepohledné a občas si umějí i zavrzat. O něco lépe je na tom ergonomie a palec nahoru si zaslouží i spousta odkládacích ploch. Ale abychom se vrátili k mínusům – spodní část sedadel je krátká a posed v nich je až příliš obyčejný. To stejné platí i pro sedadla zadní. Vše je naštěstí vynahrazeno obrovským prostorem a vzdušností, hlavně zavazadlovým prostorem o objemu 515 litrů (2091 litrů se sklopenými sedadly).
Pod naší kapotou se nachází nejčastější čtyřválec 2.5 dCi, který díky přeplňování produkuje výkon 140 kW při 3600 otáčkách a točivý moment 450 Nm při 2000 otáčkách za minutu. Motor je spárovaný s šestistupňovou manuální převodovkou (k dispozici byl i pětistupňový automat) a výkon je posílán na zadní či všechna čtyři kola. Samozřejmosti je redukce a uzávěrky diferenciálů za příplatek. Hmotnost tohoto drobečka je 2110 kilogramů, což už je slušné číslo. Zrychlení z nuly na stovku trvá 11 sekund a maximální rychlost je naprosto dostačujících 185 km/h. Potěší i průměrná spotřeba, která se pohybuje okolo 9 litrů podle stylu jízdy.
Motor táhne hezky odspodu a má skvělý, jak já říkám, kamionový projev. Při jízdě je slyšet setrvačník, turbodmychadlo i chod samotného dvou a půl litru. Motor sice není nejkultivovanější, ale k celkovému charakteru off-roadu, se prostě hodí. Ačkoliv se zdá 11 sekund z nuly na stovku jako nekonečně dlouhá doba, v reálném světě to tak nevypadá. Motor táhne až překvapivě dobře a dokáže za sebou nechat nejedno TDI ve dvojkové Octavii. Ve výsledku se jedná o velmi povedenou pohonnou jednotku. Převodovka má dlouhé, ale přesné dráhy řazení, které jsou známé ze starších terénních aut. Samotné převody jsou delší, díky čemuž motor na dálnici točí minimum otáček a sráží tak spotřebu.
Podvozek je tuhý, díky čemuž se v zatáčkách naklání jen mírně a dokáže tak předvést i slušné schopnosti při svižnější jízdě, která mu vůbec nevadí. Auto neodskakuje od nerovností, drží a nedotáčivé je až mnohem později než ostatní off-roady. To má však za následek snížený komfort jízdy – výrazných rázů se sice nedočkáte, ale po rychlejší jízdě na rozbité silnici budete řádně vyklepaní. Jenže tuhý podvozek má další obrovskou výhodu mimo silnici, kde dokáže přeprat ty nejtěžší překážky a u nás se jen těžko najde terén, který by ho nějak výrazně potrápil. Se správným obutím a schopným řidičem za volantem zvládne velké věci. No a pokud byste náhodou zapadli v hlubokém blátě, zachrání vás naviják, který se nacházel v testovaném exempláři. Při normální jízdě mě překvapilo solidní odhlučnění a dokonce i poměrně slušná manévrovatelnost na užších silnicích a při parkování. Jízdu po městě kazí jen horší výhled ven. Samotné ovládání vozu je až nečekaně jednoduché, řízení jde zlehka, a to stejné platí i o spojkovém pedálu či kulise řazení.
Pokud po Pathfinderu pokukujete, můžete volit ze dvou vznětových a dvou zážehových motorů. První skupinu zastupuje naše provedení a pak slabší, 126 kW verze. Oba motory jsou spolehlivé a s trochou péče vydrží opravdu dlouho – zároveň se jedná o nejlepší volbu do Pathfinderu. Šestiválcových a osmiválcových benzínů 4.0 a 5.6-litru je jako šafránu a mají gigantickou spotřebu. Při koupi bychom si určitě zkontrolovali podvozek, který má slabou antikorozní ochranu. U v terénu využívaných vozů mohou být urvané kryty podvozku a vymlácená uložení. Technice jako takové není moc co vytknout, až na malé detaily se totiž jedná o velmi spolehlivý vůz, který nemá problém dojet do Afriky a zpátky.
Jestliže sháníte stylový vůz, který budete používat denně, ale rádi si zablbnete i mimo silnici, tak Nissan Pathfinder je skvělou volnou, která minimálně nezruinuje vaši peněženku.
Plus
Jistý podvozek při svižnější jízdě
Povedený vznětový motor
Robustnost vozu
Nízká spotřeba
Vzhled exteriéru
Spolehlivost
Cena
Mínus
Materiály a zpracování interiéru
Horší sedadla
Slabší antikorozní ochrana podvozku
« PRE otevřela svoji nejvýkonnější dobíjecí stanici pro elektromobily, současně jde o 300. dobíjecí stanici v síti PREpoint Test Mercedes-Benz EQA 250: Vstupenka mezi elektrické hvězdy »