Test ojetiny Mitsubishi ASX: Spolehlivá volba, ale pozor na výběr motoru
V roce 2007 byla ve Frankfurtu představena studie Mitsubishi Concept-cX, ze které se zrodil model ASX. Tento model je vyráběn doposud. Nedávno jsem zajížděla žhavou novinku a nyní se mrkneme na zánovní kousek od společnosti Mototechna z roku 2016, což byla již třetí modernizace tohoto kompaktního crossoveru.
Přicházím k vozu a trvá mi nějakou chvilku, než zaznamenám na černé ametystové barvě karoserie rozdíly oproti novému modelu. Je očividné, že se konstruktérům vzhled nadále líbí, a tak zde při každém faceliftu probíhají hlavně drobné kosmetické úpravy a málo kdo rozezná o kterou mezigeneraci se jedná. Musím se přiznat, že jsem zprvu nějakou tu chvilku přemýšlel, o čem vlastně tento facelift je. Pak jsem si však všiml, že facelift má nový přední nárazník se zakulacenější maskou chladiče, jinak umístěné mlhovky, zadní nárazník a středový panel uvnitř. To se tedy v Mitsubishi zrovna moc nenamáhali…
ASX bylo pozměněno ještě v jedné věci, a ta je pro nás bezpochyby ta nejzajímavější. Mitsubishi totiž mírně pozměnilo také zadní víceprvkovou nápravu, což už slibuje také změnu chování na silnici. V této barvě působí vůz velice dramaticky a vážně, pokud to porovnám s vozy světlé barvy. V bílé vyniká, ale v černé přitahuje.
Sedačky jsou velmi pohodlné, volant se drží opravdu příjemně a co se vnitřního prostoru týká, ten je vzhledem k malé délce vozu také hodně slušný. Vpředu máte prostoru dostatek, vzadu pohodlně odvezete i 190 cm vysokého jedince, a tak jediný, kdo si může stěžovat, bude Váš velký pes v prostoru kufru. Kufr je zde opravdu malý, ale na druhou stranu, stále je o celý prostor vesmíru větší, než například v Nissanu Juke.
Kvalita slícování plastů je tu samozřejmě… ehm… japonská. To ve výsledku znamená, že na pohled je interiér velmi útulný, ale pokud si chcete naplno osahat středový panel, po nějakém silnějším zamáčknutí to pod vaším prstem mírně zaskřípe. Při jízdě to ale nedělá, takže za tyto peníze to nemůžu shledat jako žádné mínus.
Do kufru je možné nasoukat až 419 litrů, což je na malý kompaktní crossover dostačující kapacita. Sedadla jsou pohodlná s příjemným bočním vedením a pro řidiče je k dispozici i vyhřívání. Tento model je vybaven Isofixem, což bývá jedna z prvních otázek maminek, které si jdou koupit auto. Dokonce se na to zeptají dřív, než je zajímá barva vozu a to už je co říct. Jednoduché ovládání automatické klimatizace tvoří tři stejně velká kolečka.
Jízdní vlastnosti
Agregát 2.2 DI-D, vyvinutý ve spolupráci Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, dosahuje stejného výkonu jako čtyřválec 1.8 DI-D. Jeho 110 kW je však dostupných už v 3.500 otáčkách za minutu a v souvislosti s větším objemem přichází také navýšení točivého momentu na 360 N.m. Mohutný zátah pocítíte především při rozjezdech a pružném zrychlení, celkovou dynamikou však lehce ztrácí. Zatímco osmnáctistovka byla v nabídce výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější čtyřválec z Outlanderu preferoval automat o stejném počtu rychlostních stupňů. Samočinná skříň častěji uzavírá hydrodynamický měnič momentu pro omezení třecích ztrát, což se mimo jiné podepisuje na příznivé spotřebě. Jednou z dalších odlišností obou motorů je systém stop/start – zatímco pro agregát 1.8 DI-D se stal standardem, dva-dvojka jej nemohla mít vůbec. Ideální!
Naftový čtyřválec nemá s automobilem o hmotnosti 1595 kilogramů příliš práce, nastavení automatické převodovky však dává jasně najevo, že pro sportovnější svezení musíte jinam. Za normálních okolností totiž řadí vyšší rychlostní stupně překvapivě brzy, což se například ve městě projevuje jízdou na pětku již v rychlostech okolo 50 km/h. Agregát v tu chvíli točí 1.100 min-1 a nebrání se přenosu vibrací do kabiny, zároveň se však dokáže odvděčit příznivou spotřebou – ani v české metropoli nebyl problém jezdit za osm, mimo ni klidně i za 5,5 l na 100 km, a obávat se není třeba ani dálnice. Díky dlouhé šestce totiž motor při 130 km/h točí jen 2.200 otáček a nárokuje si 6,5 l na 100 km.
Při jízdě je nepříjemná propustnost hluku do interiéru vozu, především pokud se dostanete na větší nerovnosti na vozovce. Podvozek má sice ve městě poněkud schyzofrenní chování (měkký, ale nepřímoúměrně pohodlný), ovšem na okresce vám jeho chování vůbec vadit nebude. Ano, naklání se a houpe, ale stopu v rychle vykrojených zatáčkách drží bravurně. V kombinaci s povedeným řízením se špetkou zpětné vazby nebude jízda po okreskách pro zábavně smýšlejícího řidiče pouhou ztrátou času. Řízení je velmi přesné a auto reaguje na povely volantem nebývale ochotně.
Nejsilnější motor z nabídky není automaticky spojen pouze se samočinnou převodovkou, ale také pohonem všech kol. Osvědčený systém s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou si ASX vypůjčilo od Outlanderu a v praxi funguje výborně. V režimu 2WD jsou poháněna pouze přední kola, přepnutím na 4WD do akce připojíte také zadní nápravu. Na tu jdou i za dokonalých trakčních podmínek minimálně dvě procenta točivého momentu a v případě náhlé změny povrchu se poměr dokáže rovnoměrně rozdělit mezi obě nápravy. Pro zcela výjimečné případy nechybí režim 4WD Lock (shodné otáčky kol přední a zadní nápravy), ten však v praxi skoro nevyužijete. Nad rámec běžného denního provozu vůz limituje snad jen přední nájezdový úhel 19,5°, zadní dosahuje díky krátkému převisu karoserie úctyhodných 31°. Stabilizace jde vypnout a na sněhu si užijete dost zábavy, odzkoušeno
Na co pozor?
ASX je určitě zajímavou ojetinou, avšak lépe v benzínové verzi, která bohužel nemá pohon 4×4. Proč právě benzínovou šestnáctistovku? Jednoduše proto, že některé dieselové motorizace se nepovedly. ASX se do prodeje dostalo už v roce 2010 a bylo nabízeno se zmiňovaným benzínem 1,6 MIVEC (86 kW) a dieselem 1,8 DI-D (85kW, 110 kW). Vznětový motor sice vyniká velmi slušnou spotřebou, trápily jej ale problémy se špatně nastaveným softwarem řídícím regeneraci DPF a trpí nutností častého seřizování ventilových vůlí. Díky nižší životnosti a vysoké ceně hlavních komponent hodnotím motor jako nevhodný.
Stejné je to i s objemnějším 2,2 DI-D (110 kW), který se v nabídce objevuje od roku 2013 (po faceliftu) a můžete si jej koupit pouze s automatickou převodovkou. Motor série 4N14 o objemu 2,2 litru byl převzat z modelu outlander, došlo pouze k drobným úpravám, aby mohl být instalován do modelu ASX. V roce 2014/15 s přechodem na emisní normu Euro 6 se objevil dieselový motor z dílny PSA 1,6 DI-D (jinými slovy 1,6 HDI), který závažnějšími poruchami netrpí. Pokud chcete diesel, volte tento.
Pohon 4×4 funguje bez problémů i po letech. Mitsubishi podobně jako Nissan využívá k ovládání pohonu otočný volič mezi předními sedadly. V drtivé většině případů vystačíte s pohonem předku (2WD), automatické přiřazení zadku v případě nesnází předních kol zařídí 4WD a rovnoměrné dělení krouťáku mezi nápravy napevno uzamkne poloha LOCK. Před koupí je třeba vědět, že i když je podvozek konstruován pro velkou odolnost, je potřeba kontrola vozu i ze spodní strany. Kromě ostatního se zaměřte na vůle tyčí předního stabilizátoru, což je častá bolístka. Jinak je vůz i po letech bez závad. Někomu může vadit koroze, která postihuje hlavně starší ročníky.
« Toto BMW umí změnit barvu karoserie zmáčknutím tlačítka Test ojetiny Ford Kuga: Na vrcholu své třídy »