mini-countryman-exterior-2

TEST ojetiny Mini Cooper S ALL4 Countryman

31. 8. 2017 • MINI, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Countryman a Clubman? Většina lidí si myslí, že už to jsou normální auta, která jen dobře vypadají, stojí nesmyslný balík a naprosto postrádají to, co Mini charakterizovalo v minulém tisíciletí – malé rozměry, dokonalé řízení a tuhý sportovní podvozek. Jenže to možná platí u nějaké základní naftové varianty u Clubmana (ten je mimochodem super), ale vozy s označením Cooper S jsou pořád ty pravé Mini, jen o trochu větší. A právě proto jsem si vybral na aktuální test ojetiny Mini Cooper S ALL4 Countryman a věřte mi, že tohle není nákupní taška pro sexy milenku bohatého podnikatele, ale poměrně fajnové náčiní na zdolávání klikatých okresek.

Vzhledově možná působí nafoukaně a objemně, ale ono to ve výsledku vůbec není pravda a je to jen optický dojem, o žádné SUV se totiž opravdu nejedná. Menším rozměrům napovídá i nízká hmotnost 1380 kilogramů. Ale zpět k designu. Vysoký ”čumák” s agresivní mřížkou chladiče je doplněn výraznými zakulacenými světlomety, krátká kapota se elegantně táhne k velmi strmě položenému čelnímu sklu, to je klasicky podle stylu Mini nízké a střecha se rovně táhne až k zadnímu oknu, které splývá s kolmou zádí. Na té si nelze nevšimnout retro zadních svítilen, obřího znaku Mini a vyčnívajícího nárazníku, pod nímž na každé straně vykukuje jedna skromná koncovka výfuku. To, že máte tu čest se sportovně laděnou variantou Cooper S dává najevo i předním nárazníkem, černými doplňky, spoustou znáčků ”S” a litými koly, která se na standardní variantě objevovala jen za příplatek.

mini_c4

Interiér je otázkou vkusu, někdo je z něho unešený a druhý nad ním jen mávne rukou. Já patřím k té druhé skupině a některé věci bych z toho auta nejraději vyházel ven. Zbytečná mi přijde třeba odkládací ”ližina”, která se táhne od předních, až k zadním sedadlům. Drží se v ní nečistoty a zrovna využitelná taky není. Ergonomie je dobrá až na dva malé detaily, tachometr je uprostřed auta a pokud v nádrži máte rezervu, tak na malém displeji místo rychlosti vidíte pumpu a pokud držíte volant správně oběma rukama, tak si pravou rukou překrýváte poměrně důležitou část tachometru až do 60 km/h. Což ve městě zrovna příjemné není a ne jedenkrát jsem jel místo padesáti šedesát nebo pětačtyřicet.

Druhou chybičkou je ovládání stahování oken, které je umístěno nesmyslně nízko před řadící pákou a stáhnout okno jen o pár centimetrů je kvůli necitlivým ovladačům přímo nemožným úkolem. Naopak pochválit musím fantastická sedadla, která umí být komfortní a k tomu skvěle podrží v zatáčkách, do rukou padnoucí volant a výbornou hlavici řadící páky a její kulisu s krátkými drahami. Posed za volantem je taktéž povedený a prostoru je nečekaně dost vpředu i vzadu (nemáte-li dva metry nebo sto kilo), kde auto naopak zklame je zavazadlový prostor, ten má objem pouhých 350 litrů.

mini_c3

Pod kapotou tohoto kusu z AAA Auto se ukrývá přeplňovaný čtyřválec o objemu 1.6 litru, na kterém s BMW pracoval koncern PSA. Výsledkem je solidní výkon 184 koní (135 kW) a točivý moment 240 Nm. Na všechna čtyři kola tyto fyzikální veličiny putují přes šestistupňovou manuální převodovku s krátkými převody a auto tak dokáže vystartovat z nuly na stovku za 7.7 sekundy a uhánět rychlostí 210 km/h. Čísla jsou to poměrně slušná a ještě, aby ne, v poměru výkon, točivý moment/hmotnost se chlubí slušnými čísly 133 koní a 174 Nm na tunu.

Po prvních kilometrech po městě jsem velmi překvapený, jak se Countryman v provedení Cooper S do města nehodí. Podvozek je extrémně tvrdý, řízení tuhé a spojka tvrdší, než u 99% ostatních aut z dnešní doby a ani výhled z něj není zrovna geniální. Spotřeba tu pak moc nechce klesnout pod 9 litrů – tato hodnota se s občasnou rychlou projížďkou na okresce stane dlouhodobým průměrem.

Než doslova vletíme na okresku, se ještě svezeme kousek po dálnici, kde kvůli tuhému podvozku a horšímu odhlučnění taky zrovna chválit nemůžu. Spotřeba se při 130 km/h usadí někde u 8 litrů. Vypadá to, že se denně používat prakticky nedá, ale to není pravda. Není problém s ním denně jezdit do práce a do obchodu, jen si musíte zvyknout na trochu chlapštější charakter vozu, který leckterý fanoušek spíš uvítá. Nesmíte být citlivka, které vadí občasný ráz do karoserie, hlasitější projev úplně všeho a tuhá spojka i řízení.

mini_c1

Překousnete-li to a v podvečer vyrazíte na oblíbenou okresku, tak vám absolutně vyrazí dech. Zapínám režim Sport, vypínám stabilizaci a za romantického západu slunce vyrážím na klikatou silnici podél vody, která se táhne lesem pod jedním krásným zámkem. Z výfuku se ozývá zvuk naštvaného čtyřválce a při každém ubrání plynu nebo přeřazení si docela hlasitě odprskne do výfuku. Zrychlení v přímce podporují krátké převody a chuť motoru táhnout už od 2000 ot./min. až do svého maxima v 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm má být dostupný už od 1600 ot./min., ale pocitově to moc nepřijde a pod touto hranicí motor zní, jakoby se dusil.

Po první projeté zatáčce zjišťuji, že jsem ji strašlivě probrzdil a projel na poměry standardních aut této kategorie rychle, ale na geniální techniku Cooperu špatně a pomalu. Do další zatáčky tak brzdím mnohem později, na plyn jdu mnohem dřív a auto se mi odměňuje velmi rychle projetou zatáčkou a úsměvem na tváři. Brzdy jsou tuhé a dobře dávkovatelné, řízení mechanicky komunikativní a podvozek drží jako blázen. Pohon všech čtyř kol potlačí nedotáčivost až kamsi daleko a ještě víc přidává na přilnavosti. Sakra jak to auto drží a baví mě! Nemůžu přestat ho tlačit na limit a užívat si skvělých jízdních vlastností a až přehnaně komunikativního řízení. Tohle moc aut nabídnout neumí!

mini_c2

Toto auto není tím, čím se na první pohled zdá. Na denní ježdění po městě je spousta lepších stylových aut, ale na okresce vám žádné z nich nevykouzlí takový úsměv na tváři jako vozy Mini s označením Cooper S. Větší Countryman je navíc oproti klasickému Mini docela praktický a použitelný, protože do něj bez problému posadíte tři kamarády a můžete vyrazit třeba na chalupu. Líbí se vám? Nemůžu nedoporučit.

Na co si dát pozor

Jak je známo, Mini nejsou zrovna spolehlivé vozy, ale to platí zejména o těch starších z let 2001-2007. Countryman je poměrně novým autem, vyrábí se teprve od roku 2010, tak nějaké výrazné závady zrovna známé nejsou, spíš takové ty klasiky, jako u všech jiných aut. Jen cena náhradních dílů je kvůli jeho výjimečnosti poněkud vyšší. Dbejte tak na jasnou servisní historii a hlavně pravidelnou výměnu oleje nejpozději po 15 tisících kilometrech. Pozornost si zaslouží tuhý podvozek, který bývá ze špatných silnic často vymlácený.

mini_c5

Není na škodu zkontrolovat stabilizátory, horní úchyty předních tlumičů, silnetbloky a vůli na čepech, mnohdy bývají kompletně sjeté kotouče a brzdové desky. Výjimkou nejsou ani utahané motory, kterým někdo dával co proto a ty pak rády žerou olej a oprava vyjde na pořádný ranec. Countymanů Cooper S ALL4 je však tak málo, že se moc bát nemusíte, většinou je vlastnili milovníci aut, kteří je milovali a opečovávali. Výše vypsané výstrahy platí hlavně pro nejmenší model Mini Cooper, kterých je více jak mnoho. Nakonec stojí za zmínku upravené, chcete-li natuněné kousky, od kterých dejte rychle ruce pryč. Mohli byste si založit na velký malér, taková auta často jezdívala amatérské závody rally a jsou před smrtí.

Za propůjčení vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz